-
Bokningsläget i Dalarna inför julen: ”Restriktionerna slår extremt olika”
Vissa boendeanläggningar vittnar om fullbokade stugor och behov av fler säsongsanställda. Andra beskriver tapp på uppemot 100 procent och en totalstängd verksamhet för att över huvud taget överleva. Läget inför stundande jul- och nyårshelg är både allvarligt och varierat, visar en kartläggning av bokningsläget.
En rundringning som Visit Dalarna gjort till sextiotalet boenden i hela Dalarna inför julveckan ger en både allvarlig och varierad bild av läget inför stundande helger.
”Samtalen kan bara bekräfta det vi har haft på känn, att bokningsläget varierar oerhört mellan både regioner, kommuner och olika boendeformer i Dalarna. Längst i norr vittnar en fjällanläggning om 10 procent färre bokningar över jul och nyår jämfört med 2019, medan andra lite mindre boenden på samma destination kan ha tappat upp till 50–90 procent. I värsta fall kan tappet vara 100 procent. Rådande läge och restriktioner slår extremt olika mot olika former av boenden”, säger Jonas Rosén, vd på Visit Dalarna.
Tydligt är att många väljer att boka en egen stuga, med möjlighet till självhushåll. Där vittnar flera aktörer om nästintill fullbokade kommersiella stugor och stuganläggningar, men att man är färre i sällskapet. Den lägre beläggningsgraden kan då påverka ekonomiskt i form av lägre intäkter på kringaktiviteter och shopping.
Tuffast inne i städerna
Hotell och boenden inne i städerna verkar ha det allra tuffast. Även om det varierar mellan aktörer, handlar det om tapp på alltifrån 50 till 100 procent. Vissa boenden har så få bokningar att de väljer att stänga över helgerna för att minska kostnaderna och klara ekonomin. Mindre boenden på landsbygd eller i närheten av städerna har ett lite bättre bokningsläge.
”Vi ser hur besökare med största sannolikhet väljer att boka boende där man undviker trängsel och mycket människor, men det kan också handla om att man väljer staycation eller hemester. Vi vet att det finns en enorm längtan av att resa och upptäcka nya besöksmål, men att restriktioner sätter stopp för längre resor. Då väljer man istället att boka in sig på mindre boenden i närområdet för att få en fin upplevelse”, säger Jonas Rosén.
Det framstår tydligt hur anställning av personal följer bokningsläget. De större anläggningarna i norr har i flera fall ökat antalet säsongsanställda, då det finns behov av att möta och hantera gäster på ett coronaanpassat sätt. Mindre boenden kämpar fortsatt med permitteringar eller färre säsongspersonal för att överleva ekonomiskt.
”Det här är en status av nuläget. Vi måste alltid ha i åtanke att förändrade restriktioner kan påverka både bokningsläge och mående hos våra besöksnäringsföretag, såväl boenden som aktivitetsleverantörer”, säger Jonas Rosén.
Läs mer om Dalarna på Turismnytt
- Text: Visit Dalarna
- Foto: Jakob Norrby
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-