-
Bokningsläget i Dalarna inför julen: ”Restriktionerna slår extremt olika”
Vissa boendeanläggningar vittnar om fullbokade stugor och behov av fler säsongsanställda. Andra beskriver tapp på uppemot 100 procent och en totalstängd verksamhet för att över huvud taget överleva. Läget inför stundande jul- och nyårshelg är både allvarligt och varierat, visar en kartläggning av bokningsläget.
En rundringning som Visit Dalarna gjort till sextiotalet boenden i hela Dalarna inför julveckan ger en både allvarlig och varierad bild av läget inför stundande helger.
”Samtalen kan bara bekräfta det vi har haft på känn, att bokningsläget varierar oerhört mellan både regioner, kommuner och olika boendeformer i Dalarna. Längst i norr vittnar en fjällanläggning om 10 procent färre bokningar över jul och nyår jämfört med 2019, medan andra lite mindre boenden på samma destination kan ha tappat upp till 50–90 procent. I värsta fall kan tappet vara 100 procent. Rådande läge och restriktioner slår extremt olika mot olika former av boenden”, säger Jonas Rosén, vd på Visit Dalarna.
Tydligt är att många väljer att boka en egen stuga, med möjlighet till självhushåll. Där vittnar flera aktörer om nästintill fullbokade kommersiella stugor och stuganläggningar, men att man är färre i sällskapet. Den lägre beläggningsgraden kan då påverka ekonomiskt i form av lägre intäkter på kringaktiviteter och shopping.
Tuffast inne i städerna
Hotell och boenden inne i städerna verkar ha det allra tuffast. Även om det varierar mellan aktörer, handlar det om tapp på alltifrån 50 till 100 procent. Vissa boenden har så få bokningar att de väljer att stänga över helgerna för att minska kostnaderna och klara ekonomin. Mindre boenden på landsbygd eller i närheten av städerna har ett lite bättre bokningsläge.
”Vi ser hur besökare med största sannolikhet väljer att boka boende där man undviker trängsel och mycket människor, men det kan också handla om att man väljer staycation eller hemester. Vi vet att det finns en enorm längtan av att resa och upptäcka nya besöksmål, men att restriktioner sätter stopp för längre resor. Då väljer man istället att boka in sig på mindre boenden i närområdet för att få en fin upplevelse”, säger Jonas Rosén.
Det framstår tydligt hur anställning av personal följer bokningsläget. De större anläggningarna i norr har i flera fall ökat antalet säsongsanställda, då det finns behov av att möta och hantera gäster på ett coronaanpassat sätt. Mindre boenden kämpar fortsatt med permitteringar eller färre säsongspersonal för att överleva ekonomiskt.
”Det här är en status av nuläget. Vi måste alltid ha i åtanke att förändrade restriktioner kan påverka både bokningsläge och mående hos våra besöksnäringsföretag, såväl boenden som aktivitetsleverantörer”, säger Jonas Rosén.
Läs mer om Dalarna på Turismnytt
- Text: Visit Dalarna
- Foto: Jakob Norrby
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
-
Gästbloggare
-