-
Sydkoreanska Sono Group vill investera i anläggningar vid Höga Kusten
När Sydkoreas största hotell- och resekoncern Sono Group med över 12 miljoner gäster per år, 24 % av Sydkoreas befolkning, nu expanderar i Europa, väljer de Sundsvall, Västernorrland och Höga Kusten.
Först ut blir bolagets senaste satsning; Sono Pet Club & Resorts, som mer än enbart välkomnar husdjur och dess ägarfamiljer.
”Sono Group har många olika ben i sin affärsidé – och vi ser fram emot att ta emot dem personligen i vårt område här om ca en månad och fortsätta diskussionerna. Oavsett om det är boendeanläggningar, skidresorts, golfresorts eller hundvänliga anläggningar.” Säger Mia Karlsson, VD på Höga Kusten Destinationsutveckling. ”Det vi vet är att vi har fångat deras intresse för vårt område – och det är nog framför allt vår natur och tillgänglighet till friluftsliv. Det är en trend som växer otroligt snabbt i Asien.”
Förutsättningar att nå nya marknader stärks
Sono Group som har en hotellanläggning i tjeckiska Brno, har sonderat Europa efter lämpliga platser för fortsatta investeringar och satsningar. Den 6 augusti signeras ett Memorandum of Understanding (MoU) med High Coast Invest.
”Att sydkoreanska Sono Group vill skriva ett långsiktigt samarbetsavtal visar på styrkan och attraktiviteten i vårt erbjudande inom besöksnäringen. Våra entreprenörer och offentliga aktörer har länge arbetat medvetet och strategiskt med att utveckla våra destinationer och vi ser en stark och positiv trend, trots pandemin. Med ett företag som Sono i regionen stärks våra förutsättningar för att fortsätta växa och nå nya marknader.” Säger Bengt Högberg, Senior investeringsrådgivare på High Coast Invest som fört en dialog med Sono Group sedan mitten av februari.
Vill aktivt arbeta i Sverige med sitt husdjurskoncept
Sono Groups turismsatsning följer trenden av mångmiljardsatsningar i norr. Som leds av teknik- och industriföretag som Northvolt i Skellefteå, Hybrit i Luleå, H2 Green Steel i Boden i Boden, sjöfartsprojektet Malmporten i Luleå, Svenska Rallyts flytt till Umeå från Värmland, och nu senast: regeringens viljeinriktning att bygga Norrbottniabanan.
”Vi på Daemyung Sono Group kommer framöver att aktivt arbeta för tillväxt av vårt husdjurskoncept, som är en av bolagets kärnverksamheter och satsningen på Höga kusten blir en utmärkt start för vår europeiska expansion.” Säger Sono Groups Vice President, Taewan Yoo, som besöker Sverige den 6 augusti för signering av ett MoU-avtal med High Coast Invest.
Sono Group har ett stort fokus på den så kallade K-Pet-kulturen (Korean Pet Culture). De satsar på boende där husdjuren på riktigt är familjemedlemmar. Exempelvis har de upplevelser och erbjuder fin lagad mat i restaurangen för dem. Detta är ett koncept som Sono Group vill överföra till Europa och Sverige genom deras expansion.
Stark turismtillväxt på grund av satsningar på fritidsturism
Destinationerna Höga Kusten och Sundsvall har trots pandemin visat stark turismtillväxt. Anledningarna är framför allt satsningar på friluftsturism, något som Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden ser som en fortsatt växande trend globalt.
”Fri och lättillgänglig natur och friluftsliv är de fortsatt starkast växande resetrenderna globalt och intresset har förstärkts av pandemin där människor tvingats stanna inne och hemma genom lock downs och strikta restriktioner för att få bukt på smittspridningen.” Säger Visit Swedens VD, Susanne Andersson.
Kvitto på attraktionskraften i regionen
Det är med Business Swedens hjälp som Sono Group nu signerar ett långsiktigt samarbetsavtal (MoU) med Västernorrlands investeringsfrämjande organisation High Coast Invest. I syfte att etablera och utveckla verksamhet i Västernorrland.
”Vi vet att Västernorrlands län och Destination Sundsvall har otroligt stora ytor med kvaliteter som kan vara aktuella för etablering. I detta läge är det dock viktigt att det sker i samklang med de tankar kring upplägg och varumärke som vi och destination Sundsvall har. Men i dialogen hittills känns det bra!” Fortsätter Mia Karlsson.
Framför allt diskuteras olika typer av destinations- och koncepthotell där Sono Pet Club & Resorts blir först ut.
”Att en betydande internationell hotellkoncern som Sono Group etablerar spännande koncept längs Höga Kusten med ambition om ytterligare expansion är ett kvitto på framtidstron och attraktionskraften i regionen. Där besökare kan utforska det rika kulturlivet och sagolika naturupplevelser.” Säger Jan Larsson, VD på Business Sweden.
Har redan flera intressanta diskussioner på gång
Även på Höga Kusten Destinationsutveckling är man glada:
”Det känns fantastiskt att det är hos just oss den första satsningen av detta slag görs i Sverige av en internationell aktör som Sono Group.” Säger Mia Karlsson. ”Att den unika och världsarvsklassade miljön och den stora potentialen i destinationerna är det som har fångat Sono-gruppens intresse är extra glädjande”.
Det är dock för tidigt att sia om hur många arbetstillfällen, hotellanläggningar eller hur stora investeringarna beräknas bli över tid.
”Under hösten kommer arbetet att gå vidare med att hitta konkreta affärsmöjligheter för Sono. Vi har redan flera intressanta diskussioner på gång, men vi kommer också att jobba på att hitta nya uppslag.” Avslutar Bengt Högberg.
- Text: Visit Sweden & Isa Mörk
- Foto: Maria Lundkvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-