-
Sydkoreanska Sono Group vill investera i anläggningar vid Höga Kusten
När Sydkoreas största hotell- och resekoncern Sono Group med över 12 miljoner gäster per år, 24 % av Sydkoreas befolkning, nu expanderar i Europa, väljer de Sundsvall, Västernorrland och Höga Kusten.
Först ut blir bolagets senaste satsning; Sono Pet Club & Resorts, som mer än enbart välkomnar husdjur och dess ägarfamiljer.
”Sono Group har många olika ben i sin affärsidé – och vi ser fram emot att ta emot dem personligen i vårt område här om ca en månad och fortsätta diskussionerna. Oavsett om det är boendeanläggningar, skidresorts, golfresorts eller hundvänliga anläggningar.” Säger Mia Karlsson, VD på Höga Kusten Destinationsutveckling. ”Det vi vet är att vi har fångat deras intresse för vårt område – och det är nog framför allt vår natur och tillgänglighet till friluftsliv. Det är en trend som växer otroligt snabbt i Asien.”
Förutsättningar att nå nya marknader stärks
Sono Group som har en hotellanläggning i tjeckiska Brno, har sonderat Europa efter lämpliga platser för fortsatta investeringar och satsningar. Den 6 augusti signeras ett Memorandum of Understanding (MoU) med High Coast Invest.
”Att sydkoreanska Sono Group vill skriva ett långsiktigt samarbetsavtal visar på styrkan och attraktiviteten i vårt erbjudande inom besöksnäringen. Våra entreprenörer och offentliga aktörer har länge arbetat medvetet och strategiskt med att utveckla våra destinationer och vi ser en stark och positiv trend, trots pandemin. Med ett företag som Sono i regionen stärks våra förutsättningar för att fortsätta växa och nå nya marknader.” Säger Bengt Högberg, Senior investeringsrådgivare på High Coast Invest som fört en dialog med Sono Group sedan mitten av februari.
Vill aktivt arbeta i Sverige med sitt husdjurskoncept
Sono Groups turismsatsning följer trenden av mångmiljardsatsningar i norr. Som leds av teknik- och industriföretag som Northvolt i Skellefteå, Hybrit i Luleå, H2 Green Steel i Boden i Boden, sjöfartsprojektet Malmporten i Luleå, Svenska Rallyts flytt till Umeå från Värmland, och nu senast: regeringens viljeinriktning att bygga Norrbottniabanan.
”Vi på Daemyung Sono Group kommer framöver att aktivt arbeta för tillväxt av vårt husdjurskoncept, som är en av bolagets kärnverksamheter och satsningen på Höga kusten blir en utmärkt start för vår europeiska expansion.” Säger Sono Groups Vice President, Taewan Yoo, som besöker Sverige den 6 augusti för signering av ett MoU-avtal med High Coast Invest.
Sono Group har ett stort fokus på den så kallade K-Pet-kulturen (Korean Pet Culture). De satsar på boende där husdjuren på riktigt är familjemedlemmar. Exempelvis har de upplevelser och erbjuder fin lagad mat i restaurangen för dem. Detta är ett koncept som Sono Group vill överföra till Europa och Sverige genom deras expansion.
Stark turismtillväxt på grund av satsningar på fritidsturism
Destinationerna Höga Kusten och Sundsvall har trots pandemin visat stark turismtillväxt. Anledningarna är framför allt satsningar på friluftsturism, något som Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden ser som en fortsatt växande trend globalt.
”Fri och lättillgänglig natur och friluftsliv är de fortsatt starkast växande resetrenderna globalt och intresset har förstärkts av pandemin där människor tvingats stanna inne och hemma genom lock downs och strikta restriktioner för att få bukt på smittspridningen.” Säger Visit Swedens VD, Susanne Andersson.
Kvitto på attraktionskraften i regionen
Det är med Business Swedens hjälp som Sono Group nu signerar ett långsiktigt samarbetsavtal (MoU) med Västernorrlands investeringsfrämjande organisation High Coast Invest. I syfte att etablera och utveckla verksamhet i Västernorrland.
”Vi vet att Västernorrlands län och Destination Sundsvall har otroligt stora ytor med kvaliteter som kan vara aktuella för etablering. I detta läge är det dock viktigt att det sker i samklang med de tankar kring upplägg och varumärke som vi och destination Sundsvall har. Men i dialogen hittills känns det bra!” Fortsätter Mia Karlsson.
Framför allt diskuteras olika typer av destinations- och koncepthotell där Sono Pet Club & Resorts blir först ut.
”Att en betydande internationell hotellkoncern som Sono Group etablerar spännande koncept längs Höga Kusten med ambition om ytterligare expansion är ett kvitto på framtidstron och attraktionskraften i regionen. Där besökare kan utforska det rika kulturlivet och sagolika naturupplevelser.” Säger Jan Larsson, VD på Business Sweden.
Har redan flera intressanta diskussioner på gång
Även på Höga Kusten Destinationsutveckling är man glada:
”Det känns fantastiskt att det är hos just oss den första satsningen av detta slag görs i Sverige av en internationell aktör som Sono Group.” Säger Mia Karlsson. ”Att den unika och världsarvsklassade miljön och den stora potentialen i destinationerna är det som har fångat Sono-gruppens intresse är extra glädjande”.
Det är dock för tidigt att sia om hur många arbetstillfällen, hotellanläggningar eller hur stora investeringarna beräknas bli över tid.
”Under hösten kommer arbetet att gå vidare med att hitta konkreta affärsmöjligheter för Sono. Vi har redan flera intressanta diskussioner på gång, men vi kommer också att jobba på att hitta nya uppslag.” Avslutar Bengt Högberg.
- Text: Visit Sweden & Isa Mörk
- Foto: Maria Lundkvist
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-