-
BRA i världsunikt samarbete med målet att flyga på 100% bioflygbränsle
Flygbolaget BRA och den fransk-italienska flygplanstillverkaren ATR skrev på torsdagen under en överenskommelse om att de tillsammans med finska bioflygbränsleproducenten Neste ska genomföra en certifiering för flygningar med 100% bioflygbränsleinblandning. Redan under första kvartalet nästa år planeras den första testflygningen. Initiativet kapar 80% av utsläppen jämfört med fossilt flygbränsle.
BRA vill ligga i framkant och vara en förebild
-Vi har satt höga mål, vi är just nu i färd med att definiera färdplanen mot att bli ett av världens första flygbolag som når net-zero och vårt målår är 2030. Det är helt avgörande för flygets framtid att vi minskar vårt klimatavtryck, säger Ulrika Matsgård, VD på flygbolaget BRA och fortsätter: Här kan vi vara en förebild och ta på oss ledartröjan.
Den svenska militären har i ett projekt redan flugit JAS-planet på 100% bioflygbränsle och det har även varit andra testflygningar – en handfull i världen – så det är möjligt. Men det har aldrig gjorts med ett turbopropplan tidigare.
BRA genomför alla sina flygningar med propellerplan från ATR. Det är idag det mest bränsleeffektiva på marknaden då det använder 40% mindre bränsle och därmed släpper ut upp till 40% mindre koldioxid än jämförbara flygplan. Om alla regionala flygplan i Sverige byttes ut mot ATRs turboprop-plan så skulle det minska flygets utsläpp med 32 000 ton koldioxid i Sverige. Att turbopropplanen drar mindre bränsle gör att de är en bra kombination då bioflygbränsle fortfarande är 4-5 gånger så dyrt som fossilt bränsle.
-Vi ser flygbolaget BRA som den perfekta partnern att genomföra det här projektet tillsammans med. De är ett bolag som är engagerade och jobbar för ett mer hållbart flyg. De flyttar gränserna. BRA har en historia av att vara konsekvent först bland de flygbolag som genomför förändringar för att minska klimatavtrycket från sina flygresor. Förutom att de var en del av världens första affär för ett grönt finansierat flygplan tillsammans med oss så var de också det första flygbolaget som erbjöd sina passagerare att välja bioflygbränsle i sitt bokningssystem. Vi är stolta över att få vara med BRA även på nästa steg på deras resa och vi är säkra på att detta även kommer att visa sig vara ett viktigt steg för ett minskat klimatavtryck för flyget, säger ATR: s verkställande direktör Stefano Bortoli.
Biobränsleproduktionen ökar
Den senaste IPCC-rapporten visade att det är ännu mer brådskande att vi når nollutsläpp och att vi alla bidrar till att minska den globala uppvärmningen. ATR, BRA och Neste vill med sin satsning skynda på utvecklingen mot ett mer fossilfritt flyg. Att användning av 100% SAF (Sustainable Air Fuel) inte tidigare har certifierats beror på att produktionen i världen har varit så låg att det inte varit aktuellt. Nivån skulle inte ens ha täckt Sveriges behov. Under de kommande åren så beräknas produktionen dock öka markant, inte minst Neste står för denna ökning. Det gör att det nu är läge att börja arbeta för en certifiering av 100%.
-Vi är glada över att vara med i 100%SAF-projektet. Vi ser det som ett viktigt steg mot certifiering av 100% av bioflygbränsle, Jonathan Wood, Vice President Europe, Renewable Aviation på Neste.
Företagen siktar på att genomföra en testflygning med ett BRA-flyg tankat med 100% bioflygbränsle i en motor och 50% bioflygbränsle i den andra under våren 2022. Den beräknade minskningen av koldioxidutsläppen vid en sådan flygning är 64%. Vid 100% bioflygbränsle i båda motorerna är den förväntade minskningen hela 82%.
För att visa på tyngden i detta samarbete medverkade inte bara BRA:s styrelseordförande och ägare Per G. Braathen, BRA:s VD Ulrika Matsgård, ATR:s VD och Jonathan Wood från Neste utan även de italienska och franska ambassadörerna till Sverige vid undertecknandet.
Läs mer om BRA:s hållbarhetsarbete
Läs mer som Turismnytt skrivit om BRA
- Text: BRA
- Foto: BRA
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-