-
Stockholms Handelskammare – Fyrspåret mellan Uppsala-Stockholm kraftigt försenat
Detta är en kommentar från Stockholms Handelskammare angående Trafikverkets pressmeddelande om förslag till nationell infrastrukturplan.
Starkt negativt i nationell plan är att fyrspåret mellan Uppsala-Stockholm är kraftigt underfinansierat och kommer att försenas. Samtidigt som 104 miljarder kronor viks till ett projekt om höghastighetsbanor som förefaller kört fast.
Även satsningen på Tvärförbindelse Södertörn i nationell plan försenas.
“Det är upprörande att så mycket pengar läggs på projekt som inte är samhällsekonomiskt motiverade och inte kommer leverera nyttor på denna sida av år 2050. Detta samtidigt som hela nationell plan är en uppvisning i förseningar av angelägna projekt i hela landet.” Säger Carl Bergkvist, Policy expert på Stockholms Handelskammare.
Ett svek mot utvecklingen i huvudstadsregionen
I nationell plan framgår bland annat att satsningen Tvärförbindelse Södertörn genomförs, men försenas.
Än mer negativt är att det för huvudstadsregionen så viktiga projektet om fyrspår mellan Uppsala-Stockholm endast har 18 procents finansiering fram till 2033.
“Fyrspåret är av absolut största vikt för att arbetspendling mellan Stockholm och Uppsala ska effektiviseras. Att det är så kraftigt underfinansierat är ett svek mot utvecklingen och tillväxten i huvudstadsregionen. Det är ett snabbt och effektivt projekt som kan göra stora nyttor.” Säger Carl Bergkvist.
Samtidigt intecknas 104 miljarder kronor i projekt som berör de planerade höghastighetsbanorna. Detta samtidigt som arbetet på sträckan Borås-Göteborg står stilla, Lund-Hässleholm är försenad och dragningen av Ostlänken fortfarande är osäker.
Andra planer skulle ge större nytta för landet
Stockholms Handelskammare har i tidigare rapporter påvisat att nyttan med höghastighetsbanorna är högst begränsad och att det finns en överhängande risk att den samlade kostnaden för projektet överstiger 400 miljarder kronor.
“Det har länge funnits en farhåga om att höghastighetsbanorna skulle bli en gökunge som tränger ut annat ur planen. Det tycker jag, tyvärr, bekräftas med denna plan som generellt kantas av stora förseningar i hela landet till förmån för mer planering av höghastighetsbanorna som kört fast.” Säger Carl Bergkvist.
Stockholms Handelskammare anser särskilt att en snabbare utbyggnad av fyrspåret mellan Uppsala-Stockholm, större anslag till Ostkustbanan och bättre järnvägsförbindelser mellan Stockholm och Oslo hade gett Sverige en större nytta i relation till investering.
- Text: Stockholms Handelskammare
- Foto: Stockholms Handelskammare
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Under måndagskvällen klubbades ett införande av Miljözon klass 3, med start 31 december 2024, i Stockholm stads k...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli. Från mi...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
-
Gästbloggare
-