-
Rapport – så semestrade svenskarna under pandemin
Fler besökte släkt och vänner och de som accepterade myndigheternas råd var mer nöjda med semestern än de som inte gjorde det. Det är några av slutsatserna i den rapport där John Magnus Roos, lektor i socialpsykologi vid Högskolan i Skövde, utforskat hur svenskarnas sommarsemestrande förändrades till följd av covid 19-pandemin.
Reste mer för att bryta vardagstristessen
Under pandemisommaren 2020 minskade antalet fritidsresor i Sverige jämfört med 2019. Det svenska folket reste mindre för nöjen och kultur och mer för att bryta vardagsrutinen. Motivet att uppleva nya saker och utveckla sig själv minskade.
“Under pandemin har det skett en återgång till mer grundläggande motiv som avkoppling och att byta miljö från hemmet. Det har i större utsträckning handlat om att bryta vardagstristessen, snarare än att uppleva nya saker.” Säger John Magnus Roos.
Besök hos släkt och vänner var den aktivitet som flest svenskar ägnade sig åt under sommaren 2020. Svenskarna valde också i högre utsträckning än tidigare att sova över hos sin släkt och sina vänner framför andra boendeformer som att ta in på hotell.
Personlighet spelar roll för nöjdhet
Rapporten visar även att personlighet spelade roll för hur nöjda svenskarna var med semestern 2020.
Hög acceptans för myndigheternas råd och rekommendationer, litet behov av att planera sin semester och att inte vara särskilt orolig för covid-19 var tre faktorer som hade en positiv inverkan på upplevelsen av semestern. Även resans längd spelade roll. Ju längre från hemmet svenskarna kom, desto nöjdare blev de med semestern.
Men det som spelade störst roll för hur nöjda de semestrande svenskarna var handlade om tiden de var hemifrån. Ju längre tid de var på resande fot, desto mer tillfreds var de med ledigheten. Detta är något som går emot tidigare forskning som visar att det är resans höjdpunkt som är avgörande för hur mycket lycka resan genererar, snarare än varaktigheten.
“Ytterligare en extra dag på stranden när vi redan legat där i sju dagar genererar normalt ingen ytterligare lycka. Under pandemin tycks dock varaktigheten av resans längd ha en avgörande betydelse för hur mycket lycka den bidrar med. Det kan bero på att resemotiven ändrades under pandemin, från spänning och action till att bryta vardagen och komma bort.” Säger John Magnus Roos.
Utlandssemestrande känsliga för socialt anseende
I vanliga fall reser svenska folket mycket utomlands men 2020 minskade dessa resor drastiskt. Vilka var då de personer som ändå åkte utomlands? Utöver ung ålder, hög inkomst och utbildning kännetecknas de av tre socialpsykologiska faktorer.
“För det första är de mindre ängsliga och mer stresståliga än övriga svenskar. Både generellt och när det gäller oro att insjukna i covid-19. För det andra är de mer egocentriska, vilket innebär att de bryr sig mer om sig själva än andra. För det tredje är de känsliga för socialt anseende, hur andra betraktar deras resande. Om myndigheterna hade velat minska resandet hade de med fördel kunnat spela mer på resenärernas skam relaterat till att sprida covid-19.” Säger John Magnus Roos.
Utlandssemestern kommer att återupptas
Utifrån intervjuer med personer som stannade hemma men som vanligtvis reser utomlands framgår det att utlandssemestrandet kommer att återupptas. Det är framförallt restriktionerna som hindrat det svenska folket från utlandssemestern.
John Magnus Roos menar att det är troligt att de svenskar som brukade resa utomlands före pandemin återgår till detta i takt med att restriktionerna avtar.
“Isoleringen har upplevts som negativ och saknaden efter vänner som bor utomlands, upplevelser och tropisk värme är stor. Temat anpassning är träffsäkert för det som många personer upplevt. Ju bättre en person anpassat sig till covid-19, desto mer tillfreds tycks hen varit med sommarledigheten 2020. Trots många positiva upplevelser med att stanna i Sverige är slutsatserna att utlandssemestern kommer att återupptas om möjlighet ges.”
Om rapportenRapporten är skriven av John Magnus Roos, lektor i socialpsykologi vid Högskolan i Skövde och forskare vid Centrum för konsumtionsforskning vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet.
Rapporten är utgiven av Centrum för turism vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Studien finansierades av Mistra Sustainable Consumption och Centrum för Turism vid Göteborgs universitet.
- Text: Högskolan i Skövde
- Foto: Högskolan i Skövde
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-