-
Ny kampanj för att locka besökare till Östergötland – ”Väsen i ögonvrån”
Att befinna sig i Östergötlands djupa skogar kommer ofta med en känsla av att vara iakttagen. Att något nyfiket kikar på dig från skuggorna men du lyckas aldrig se vad det är. Med sin nya kampanj “Väsen i ögonvrån” vill Visit Östergötland förflytta den känslan till en digital reklamskärm mitt i stan.
Kampanjen grundar sig i Ocean Outdoors tävling som Region Östergötland och Markus Reklambyrå vann i slutet av förra året. Priset var två miljoner kronor i mediakostnad.
Östergötland kan inte beskrivas, det måste upplevas
Vandra över stock och sten med vinden i ryggen och mossan under dina fötter. Hör det prassla när du tar dig fram, hör prassel bakom dig – vänta nu? Vem skymtar bakom trädet? Rörde sig den där stenen?
Kanske kommer du aldrig få veta vem som slog följe med dig på din skogspromenad, kanske gör det upplevelsen extra magisk.
Att känna en mystisk närvaro men aldrig veta säkert vem eller vad som följer dig hack i häl. Sen åker du hem och försöker återberätta vad du just upplevt för dina nära och kära. Men du kommer aldrig hitta orden som gör ditt besök rättvisa. För Östergötland kan inte beskrivas, det måste upplevas.
Så inleds kampanjen ”Väsen i ögonvrån” där Östergötlands brokiga skara mystiska troll och väsen för första gången får ta plats och representera regionen. Kampanjen är en del i marknadsföringskonceptet ”Östergötland måste upplevas”.
En enhet som reagerar utifrån ansiktsregistrering
Kampanjen grundar sig i den tävling Region Östergötland och Markus Reklambyrå vann i slutet av förra året där priset var exponering för 2 miljoner kronor på digitala skärmar. Kampanjens syfte är att locka turister från storstäderna och kommer därför gå på digitala utomhusskärmar i Stockholm och Göteborg samt i sociala medier.
Idén bygger på en teknik som får den digitala utomhusenheten att reagera utifrån ansiktsregistrering. När du som förbipasserande på gatan tittar in i stortavlan ser du en vy av en tom och stilla skog någonstans i Östergötland. Men om du vänder bort blicken från tavlan börjar någonting röra sig där inne…
Väsen i ögonvrån vittnar:
”Att komma till Omberg var som att komma hem. Sova på en stickig bädd av barr, käka flugsvamp till frukost och plaska runt i en svalkande bäck.” – Stentroll på Omberg.
”Vi kom till Öna för första gången för några hundra år sedan och blev så fästa vid platsen att vi bestämde oss för att flytta hit hela familjen.” – Lilla Grå vid Öna
”Varför jag hamnat i Säby Västerskog? Ja men är det inte uppenbart. Närmare urskog än så här kommer du inte i södra Sverige. Vissa av träden här är upp mot 400 år gamla, och historierna de samlat på sig under alla sina år i skogen är makalösa.” – Jättelik insekt
Läs hela vittnesmålen och om fler väsen som vittnar här.
- Text: Visit Östergötland
- Foto: Visit Östergötland
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-