-
Ny kampanj för att locka besökare till Östergötland – ”Väsen i ögonvrån”
Att befinna sig i Östergötlands djupa skogar kommer ofta med en känsla av att vara iakttagen. Att något nyfiket kikar på dig från skuggorna men du lyckas aldrig se vad det är. Med sin nya kampanj “Väsen i ögonvrån” vill Visit Östergötland förflytta den känslan till en digital reklamskärm mitt i stan.
Kampanjen grundar sig i Ocean Outdoors tävling som Region Östergötland och Markus Reklambyrå vann i slutet av förra året. Priset var två miljoner kronor i mediakostnad.
Östergötland kan inte beskrivas, det måste upplevas
Vandra över stock och sten med vinden i ryggen och mossan under dina fötter. Hör det prassla när du tar dig fram, hör prassel bakom dig – vänta nu? Vem skymtar bakom trädet? Rörde sig den där stenen?
Kanske kommer du aldrig få veta vem som slog följe med dig på din skogspromenad, kanske gör det upplevelsen extra magisk.
Att känna en mystisk närvaro men aldrig veta säkert vem eller vad som följer dig hack i häl. Sen åker du hem och försöker återberätta vad du just upplevt för dina nära och kära. Men du kommer aldrig hitta orden som gör ditt besök rättvisa. För Östergötland kan inte beskrivas, det måste upplevas.
Så inleds kampanjen ”Väsen i ögonvrån” där Östergötlands brokiga skara mystiska troll och väsen för första gången får ta plats och representera regionen. Kampanjen är en del i marknadsföringskonceptet ”Östergötland måste upplevas”.
En enhet som reagerar utifrån ansiktsregistrering
Kampanjen grundar sig i den tävling Region Östergötland och Markus Reklambyrå vann i slutet av förra året där priset var exponering för 2 miljoner kronor på digitala skärmar. Kampanjens syfte är att locka turister från storstäderna och kommer därför gå på digitala utomhusskärmar i Stockholm och Göteborg samt i sociala medier.
Idén bygger på en teknik som får den digitala utomhusenheten att reagera utifrån ansiktsregistrering. När du som förbipasserande på gatan tittar in i stortavlan ser du en vy av en tom och stilla skog någonstans i Östergötland. Men om du vänder bort blicken från tavlan börjar någonting röra sig där inne…
Väsen i ögonvrån vittnar:
”Att komma till Omberg var som att komma hem. Sova på en stickig bädd av barr, käka flugsvamp till frukost och plaska runt i en svalkande bäck.” – Stentroll på Omberg.
”Vi kom till Öna för första gången för några hundra år sedan och blev så fästa vid platsen att vi bestämde oss för att flytta hit hela familjen.” – Lilla Grå vid Öna
”Varför jag hamnat i Säby Västerskog? Ja men är det inte uppenbart. Närmare urskog än så här kommer du inte i södra Sverige. Vissa av träden här är upp mot 400 år gamla, och historierna de samlat på sig under alla sina år i skogen är makalösa.” – Jättelik insekt
Läs hela vittnesmålen och om fler väsen som vittnar här.
- Text: Visit Östergötland
- Foto: Visit Östergötland
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-