-
Rekordstor efterfrågan på Winter Wonderland – över 10 000 biljetter sålda
Idag släpptes biljetterna till Gröna Lunds nya vintersatsning – Winter Wonderland – och efterfrågan på biljetterna har varit rekordstor. Klockan 10.00 släpptes alla biljetter till försäljning på Gröna Lunds hemsida och strax efter klockan 13.00 hade över 10 000 biljetter sålts.
“Vi hade aldrig kunnat förvänta oss ett sånt här stort biljettryck och det känns helt fantastiskt att så många är nyfikna på vår nya vintersatsning.” Säger Annika Troselius, informationschef på Gröna Lund.
Vad är Winter Wonderland?
Från 2 december till 8 januari öppnar Gröna Lund för första gången portarna till en magisk vintervärld – Winter Wonderland. Ett storslaget vinteräventyr för alla sinnen. Turismnytt skrev om satsningen i en tidigare artikel här.
Utöver vinteröppna attraktioner och spel kommer hela parken att bada i färgglad och gnistrande belysning. Winter Wonderland är också en plats för alla som vill upptäcka god och spännande mat i vintertema, såsom crazy pancakes, kanderade äpplen, nyårssupé, brända mandlar, glühwein, fondue, frasiga bubbelvåfflor, färglada regnbågspopcorn eller Pink Hot Chocolate.
Winter Wonderland är uppdelat i fem tematiserade området som alla ger olika magiska vinterupplevelser; Underlandet, Rainbow Land, Klappfabriken, Grüna Lund och Bubble Street.
Eventet är en av Gröna Lunds största satsningar någonsin. Denna nya vintersatsning, där Coca-Cola är huvudpartner, förväntas locka ca 150 000 gäster under 23 öppetdagar och kommer skapa ca 1 400 nya arbetstillfällen.
Underlandet
Lilla Området har förvandlats till Underlandet – ett sagolikt vinterrike där barnen kan träffa Isdraken, Prinsessan, Godistrollen och de busiga Knytten. Bland magiska snöträd vaknar godisfilurerna till liv och såpbubblor samsas med underlandets förtrollande belysning och åkattraktioner i vinterskrud.
Rainbow Land
Mitt emot Stora Scen hittar du Rainbow Land – en galen, TV-spelspixlig värld i regnbågens alla färger.
Här kan du utmana dina vänner i ”Rainbow Racers” – Sveriges häftigaste pulkabacke där man kan tävla mot varandra i varsin donutformad gummiring när man glider nerför den 40 meter långa backen. ”Disco Bumpers” flyttar också in under Winter Wonderland – en fartfylld och snurrig vinterversion av radiobilarna i discobelysning där gästerna själva styr en rund radiobil som både snurrar runt och kan krocka med andra åkare.
Klappfabriken
Välkommen till jordens enda klappfabrik söder om Nordpolen! Lustiga Huset har bytt skepnad och förvandlats till en galen verkstad i full produktion. Fabriken drivs av alver som brinner för att busa – så välkommen in på egen risk.
Bubble Street
Inne på Stora Området utanför Coca-Cola Store hittar du Bubble Street – en busig och bubblande gata som tas fram i samarbete med Coca-Cola. Där hittar du roliga spel och bubbliga aktiviteter.
Grüna Lund
I området vid Biergarten hittar du Grüna Lund – en alpby som garanterat sett sina bättre dagar! Det fanns en tid när den alpinspirerade byn var en pulserande skidort, men nu har liftsäkerhet och pistunderhåll fått ge vika för After Ski och festligheter för både stora och små.
Här kan du utmana dina vänner i bland annat Skidskytte och Hockeygames. Eller njuta av en rykande het fondue eller alpernas bästa glühwein.
Läs mer om Gröna Lunds Winter Wonderland här.
- Text: Gröna Lund
- Foto: Gröna Lund
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-