-
Få sparar på sommarsemestern – var fjärde beredd att spendera mer
Trots en sämre ekonomi kommer svensken inte spara in på sommarsemestern i år. Snarare tvärtom! Flera svenskar uppges vilja investera mer i sin sommarsemester nu än att dra ned på den. Det visar en ny undersökning gjord av SIFO på uppdrag av Göta kanalbolag.
Något färre planerar att åka utomlands i år jämfört med 2022
Enligt undersökningen uppger nästan var fjärde svensk att de tänker spendera mer pengar på sin sommarsemester i år än föregående år. Men det finns också de som vill spara. Knappt en femtedel uppger att de ska lägga mindre pengar på sin i sommarsemester i år jämfört med förra året medan drygt var tredje svensk planerar att lägga lika mycket.
Samtidigt visar undersökningen att något färre planerar att åka utomlands i år jämfört med 2022. Förra året åkte 33 procent utomlands men i år planerar 31 procent göra det. Det är positiva nyheter för alla svenska destinationer som vill locka besökare under året.
”Det är överraskande att svensken vill lägga mer pengar på sin semester i år när många känner att plånboken krympt. Men det kanske är just det som gör att vi nu vill sätta en extra guldkant på semestern.” Säger Magnus Hollwin, marknadschef på Göta kanalbolag.
Så spenderar vi våra pengar på semestern i sommaren
◇ Lika mycket som förra året – 37%
◇ Mer i år – 23%
◇ Mindre i år – 19%
◇ Vet ej – 17%
◇ Har ingen semester i år – 3%Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 31 mars-3 april 2023. Totalt intervjuades 1048 personer i åldern 16–79 år.
Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Sifos webbpanel.
- Text: Göta kanalbolag
- Foto: Crelle
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-