-
Få sparar på sommarsemestern – var fjärde beredd att spendera mer
Trots en sämre ekonomi kommer svensken inte spara in på sommarsemestern i år. Snarare tvärtom! Flera svenskar uppges vilja investera mer i sin sommarsemester nu än att dra ned på den. Det visar en ny undersökning gjord av SIFO på uppdrag av Göta kanalbolag.
Något färre planerar att åka utomlands i år jämfört med 2022
Enligt undersökningen uppger nästan var fjärde svensk att de tänker spendera mer pengar på sin sommarsemester i år än föregående år. Men det finns också de som vill spara. Knappt en femtedel uppger att de ska lägga mindre pengar på sin i sommarsemester i år jämfört med förra året medan drygt var tredje svensk planerar att lägga lika mycket.
Samtidigt visar undersökningen att något färre planerar att åka utomlands i år jämfört med 2022. Förra året åkte 33 procent utomlands men i år planerar 31 procent göra det. Det är positiva nyheter för alla svenska destinationer som vill locka besökare under året.
”Det är överraskande att svensken vill lägga mer pengar på sin semester i år när många känner att plånboken krympt. Men det kanske är just det som gör att vi nu vill sätta en extra guldkant på semestern.” Säger Magnus Hollwin, marknadschef på Göta kanalbolag.
Så spenderar vi våra pengar på semestern i sommaren
◇ Lika mycket som förra året – 37%
◇ Mer i år – 23%
◇ Mindre i år – 19%
◇ Vet ej – 17%
◇ Har ingen semester i år – 3%Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 31 mars-3 april 2023. Totalt intervjuades 1048 personer i åldern 16–79 år.
Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Sifos webbpanel.
- Text: Göta kanalbolag
- Foto: Crelle
-
Max Granström blir ny vd för Visit Skåne AB
Han kommer närmast från Helsingborg Arena och Scen
-
Sveriges Landskapsmåltider gästspelar under Nationaldagen på Skansen
Sju kockar från olika landskap kommer till Skansen för att tillaga och servera smakprov av Sveriges Landskapsmåltider
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 22 2023
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 22 med mest under rubrikerna Destination, Boende, Evenemang och Hållbarhet
-
Ny efterfrågad utbildning för gastronomiledare startas på YrkesAkademin
Efter analys av vad branschen behöver startas "Gastronomiledare – framtidens mat & protein" på YrkesAkademin Yrkeshögskola.
-
Pandemieffekten i skärgården utraderad men uthålliga satsningar lönar sig
Siffrorna för 2022 visar en nedgång i antalet besökare i skärgården. Dock ser man en ökning för de som satsat på aktiviteter året runt.
-
Tillväxtverket – arbetsmarknadskunskap ska locka fler till besöksnäringen
Besöksnäringen behöver bli bättre på att attrahera personal. Arbetsmarknadskunskap i skolan ska hjälpa kompetensförsörjningen.
-
Lyckad insats för projektet Hållbar besöksnäring i Örebro län
Region Örebro län har arbetat med besöksnäringen för att belysa olika behov. Nu har resultatet av projektet presenterats.
-
Trollhättan nominerades som ”City of Film” i Cannes
Trollhättan är en av fyra städer i världen som blev nominerade att ta hem utmärkelsen ”City of Film” under filmfestivalen i Cannes.
-
Stockholm flörtar med Finland – ny kampanj ska locka fler finländare
Nu lanseras "Fall in Love With Stockholm (Again)". Kampanjen ska inspirera finländare att upptäcka den svenska huvudstaden.
-
Nature’s Best Sweden – nu del av globalt erkänd kvalitetsmärkning
Nature's Best Sweden har erkänts enligt GSTC standard för natur- och kulturupplevelser enligt internationella kriterier för hållbar turism.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
-
Senaste nyhetsbrevet, 16 maj 2023
-
Lyssna på det inspelade webbinariet: Hållbar tillväxt genom samverkan och partnerskap (56 minuter)
-
Följ med och träffa kvalitetssäkrade internationella researrangörer i Storbritannien!
-
Följ med och träffa kvalitetssäkrade internationella researrangörer i Kina och Indien!
-
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring med mest om Destination, Boende och Evenemang. Destination N...
-
Nordic Choice Hotels blir Strawberry och intar reselivsbranschen
Nu har Strawberry lanserats. Nordens främsta hotellkoncern, Nordic Choice Hotels, byter namn och...
-
Så kan du nyttja Telia Crowd Insights för att skapa databaserade insikter
Som ni vet vid det här laget så är jag ett stort fan av mätbara resultat och databaserade insikter:) Jag har unde...
-
Friends of Fridays – ny akademi med fokus på micro learning
Vill du utvecklas och växa både som person och företagare? Behöver du stöttning i olika frågor? Är du i behov av ...
-
-
Gästbloggare
-