lördag 22 november 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för att stötta skeppet Vasa
    • Swedavia – Arlandas tillgänglighet behöver stärkas
    • Moder-Bokun-partnerskapet – En ny definition av upplevelsedriven gästfrihet
    • Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
    • +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • mountainbike
    2023-05-26 20:30

    Tillväxtverket – leder för mountainbike är en växande besöksmagnet

    Intresset för att cykla mountainbike i naturen är stort och det fortsätter att växa, både som friluftsaktivitet och reseanledning. Här har Sverige en fantastisk potential att locka inte bara nationella utan även internationella cykelgäster. Tillgång till kvalitetssäkrade mtb-leder kan därför bidra till regional utveckling och tillväxt. Det visar en ny rapport från Tillväxtverket.

    Stora satsningar på att främja mountainbikecykling

    Flera regioner i Sverige har gjort stora satsningar på att främja mountainbikecykling. En av de främsta är Dalarna med konceptet Biking Dalarna. Idag omfattar Biking Dalarna 17 cykelområden med en mängd olika leder för all sorts mountainbikecykling.

    Johan Engström på Visit Dalarna arbetar med cykelfrågorna i Dalarna och kan historien bakom Biking Dalarna.

    ”En nyckel i processen var studiebesöken i Skottland för att lära och inspireras till det arbete som sedan genomfördes på hemmaplan. Projektmedel var en möjliggörare, men också att olika Biking-områden som var med verkligen ville och trodde på detta. Det fanns inget liknade som man kunde samverka med i Sverige, även om det hade börjat hända saker på andra håll i landet.”

    Krävs ett fortsatt arbete för att upprätthålla leder och material

    Efter tio år är koncept och nätverket av leder idag väl inarbetat, men det innebär inte att arbetet tar slut. Det krävs ett fortsatt arbete för att upprätthålla nivån på både leder och kommunikationsmaterial.

    ”Varje område ansvarar själv för drift, underhåll och utveckling av sina fysiska och digitala leder med egen budget. Visit Dalarna är samordnare och sammankallande för nätverket Biking Dalarna och ansvarar för den gemensamma kommunikationen. Sedan betalar varje område årligen en liten peng som går till marknadsföring, undersökningar, lärande och samverkan.” Berättar Johan Engström.

    Johan har några viktiga lärdomar som han vill skicka med till dem som vill satsa på att locka fler mountainbikecyklister:

    ”Säkerställ kvalitetssäkrade och hållbara leder, både fysiskt och digitalt. Turistekonomiska effekten, det vill säga bo, äta, göra och harmoni med hållbar platsutveckling. Förstå skillnaderna på leder för lokal klubbverksamhet, friluftsliv och leder för turism OCH för det lokala klubb och friluftslivet.”

    Tillväxtverket - leder för mountainbike är en växande besöksmagnet

    En utveckling mot mer samarbeten är en bra väg framåt

    Hos Visit Dalarna finns det en ständig strävan att fortsatt vara i framkant i norra Europa. Samtidigt är man ödmjuk inför att det idag finns fler destinationer och områden som gjort jobbet, hämtat kunskap från andra håll och adderat utifrån sina egna lokala förutsättningar. En utveckling mot mer samarbete och gemensamma mål ser Johan Engström därför som en bra väg framåt.

    ”Samverkan med andra är en viktig del och bra för utvecklingen för hela Sverige.”

    I rapporten ”Att utveckla leder för mountainbike”, som Tillväxtverket tagit fram i samarbete med Cykelfrämjandet, framgår det att en god infrastruktur för mountainbike bidrar till att göra platser attraktiva för både boende och besökare. Det lockar även till investeringar och ger möjligheter för turism, friluftsliv och förbättrad folkhälsa. I rapporten ingår det även en bilaga med praktiska tips.

    Ni hittar rapporten från Tillväxtverket här.

    Här hittar ni tips från andra som byggt mtb-leder.

    • Text: Tillväxtverket
    • Foto: Pixabay (Bild på Johan Engström är privat)
    Tweet
  • Vasamuseets chef Jenny Lind och Lidl Sveriges VD Jakob Josefsson med de fyra produkterna som tagits fram till förmån för Stötta Vasa.
    2025-11-22 00:43

    Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för att stötta skeppet Vasa

    Skeppet har överlevt i snart 400 år – men nu behöver hon ny stöttning. Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för det ändamålet.

  • Antalet flygförbindelser i Stockholmsregionen minskade med fyra procent mellan 2023 och 2025. Rapporten visar att Arlanda nu står för 99 procent av regionens flygtrafik, men tillgänglighet behöver bli bättre.
    2025-11-22 00:18

    Swedavia – Arlandas tillgänglighet behöver stärkas

    Stockholmsregionens antal flygförbindelser har minskat mellan åren 2023 och 2025. Det visar årets rapport från Copenhagen Economics.

  • Moder och Bókun i partnerskap illustrerat med Brändön Lodge
    2025-11-21 13:19

    Moder-Bokun-partnerskapet – En ny definition av upplevelsedriven gästfrihet

    Partnerskapet möjliggör att förena rumshantering, upplevelser och global distribution i ett enda sömlöst flöde

  • Johanna Hemming Ny VD för Visit Dalarna
    2025-11-21 11:15

    Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna

    Tillträder den 1 mars 2026

  • Hur gick det för Göteborgs besöksnäring under oktober? Liseberg bjöd på Halloween.
    2025-11-20 23:55

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Utvecklingen för destinationen fortsätter att vara positiv.

  • Besök på smedjan Nohab Trollhättan i samband med avslutningen av projektet Upplevelsenäring
    2025-11-20 17:48

    Upplevelser som utvecklar platser – slutkonferens för Interreg-projektet Upplevelsenäring

    Projektet har varit ett gränsöverskridande samarbete mellan Trollhättan, Lysekil och Fredrikstad

  • Gynnsamt bokningsläge på Skistars destinationer i jul och nyår
    2025-11-20 09:04

    Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad

    Gynnsam kalender som ger många skiddagar på få semesterdagar i jul och nyår märks i bokningsläget på Skistars destinationer

  • Bygg digital närvaro Visit Sweden
    2025-11-19 21:42

    Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer

    Allt fler resenärer söker, jämför och bokar digitalt. Med Visit Swedens nya guide lär du dig steg för steg hur du stärker din digitala närvaro – och får fler bokningar på köpet

  • Julmarknad på Sjöhistoriska
    2025-11-17 06:19

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025

    Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Stöd/utmärkelser/initiativ

  • När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag.
    2025-11-17 00:52

    Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna

    När vintermörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag för alla åldrar.

  • Veckans profil

    Joel Salo, Utvecklingschef på r360

    Joel Salo

    Utvecklingschef på r360

    Snart är det vinter och fjälldestinationerna förbereder sig inför öppning. Det gör även r360 Resorts Systems, som systemleverantör till fjälldestinationerna

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 30 augusti

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism, 26 november

    • Marknadsföring i förändring – vilka tre kanaltyper du bör ha koll på?

  • Visit Sweden delar kunskaper

    • Visit Sweden hjälper dig förstå framtidens besökare

    • Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer

    • Visa fler inlägg från Visit Sweden

  • Händelser i branschen

    • Webbinarium Visit Sweden: Kunskap och analys inom måltidsturism
      2025-11-26
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/webbinariumkunskapochanalysinommaltidsturism
    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Regional kunskapsdag för turism- och besöksnäring i Örebro län
      2026-01-28
      • Grythyttan
      • orta.regionorebrolan.se/sv/tillsammans-skapar-vi-fler-besoksanledningar/regional-kunskapsdag-for-turism--och-besoksnaringen-i-orebro-lan/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • norrkoping/inbjudan-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-11-17 00:52

      Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna

      När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag. Från storsl...

    • 2025-11-13 11:30

      Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen

      Outdoor Festival fortsätter att växa, och till 2027 introduceras en helt ny B2B-del. För att utveckla och driva ...

    • 2025-11-13 21:28

      Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott

      Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö S...

    • 2025-11-14 00:22

      +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare

      Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare med stark genomförandef...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet