-
Tillväxtverket – leder för mountainbike är en växande besöksmagnet
Intresset för att cykla mountainbike i naturen är stort och det fortsätter att växa, både som friluftsaktivitet och reseanledning. Här har Sverige en fantastisk potential att locka inte bara nationella utan även internationella cykelgäster. Tillgång till kvalitetssäkrade mtb-leder kan därför bidra till regional utveckling och tillväxt. Det visar en ny rapport från Tillväxtverket.
Stora satsningar på att främja mountainbikecykling
Flera regioner i Sverige har gjort stora satsningar på att främja mountainbikecykling. En av de främsta är Dalarna med konceptet Biking Dalarna. Idag omfattar Biking Dalarna 17 cykelområden med en mängd olika leder för all sorts mountainbikecykling.
Johan Engström på Visit Dalarna arbetar med cykelfrågorna i Dalarna och kan historien bakom Biking Dalarna.
”En nyckel i processen var studiebesöken i Skottland för att lära och inspireras till det arbete som sedan genomfördes på hemmaplan. Projektmedel var en möjliggörare, men också att olika Biking-områden som var med verkligen ville och trodde på detta. Det fanns inget liknade som man kunde samverka med i Sverige, även om det hade börjat hända saker på andra håll i landet.”
Krävs ett fortsatt arbete för att upprätthålla leder och material
Efter tio år är koncept och nätverket av leder idag väl inarbetat, men det innebär inte att arbetet tar slut. Det krävs ett fortsatt arbete för att upprätthålla nivån på både leder och kommunikationsmaterial.
”Varje område ansvarar själv för drift, underhåll och utveckling av sina fysiska och digitala leder med egen budget. Visit Dalarna är samordnare och sammankallande för nätverket Biking Dalarna och ansvarar för den gemensamma kommunikationen. Sedan betalar varje område årligen en liten peng som går till marknadsföring, undersökningar, lärande och samverkan.” Berättar Johan Engström.
Johan har några viktiga lärdomar som han vill skicka med till dem som vill satsa på att locka fler mountainbikecyklister:
”Säkerställ kvalitetssäkrade och hållbara leder, både fysiskt och digitalt. Turistekonomiska effekten, det vill säga bo, äta, göra och harmoni med hållbar platsutveckling. Förstå skillnaderna på leder för lokal klubbverksamhet, friluftsliv och leder för turism OCH för det lokala klubb och friluftslivet.”
En utveckling mot mer samarbeten är en bra väg framåt
Hos Visit Dalarna finns det en ständig strävan att fortsatt vara i framkant i norra Europa. Samtidigt är man ödmjuk inför att det idag finns fler destinationer och områden som gjort jobbet, hämtat kunskap från andra håll och adderat utifrån sina egna lokala förutsättningar. En utveckling mot mer samarbete och gemensamma mål ser Johan Engström därför som en bra väg framåt.
”Samverkan med andra är en viktig del och bra för utvecklingen för hela Sverige.”
I rapporten ”Att utveckla leder för mountainbike”, som Tillväxtverket tagit fram i samarbete med Cykelfrämjandet, framgår det att en god infrastruktur för mountainbike bidrar till att göra platser attraktiva för både boende och besökare. Det lockar även till investeringar och ger möjligheter för turism, friluftsliv och förbättrad folkhälsa. I rapporten ingår det även en bilaga med praktiska tips.
Ni hittar rapporten från Tillväxtverket här.
Här hittar ni tips från andra som byggt mtb-leder.
- Text: Tillväxtverket
- Foto: Pixabay (Bild på Johan Engström är privat)
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-