-
Järvsö blomstrar med besöksnäringen som verktyg
Järvsö, den orten förknippar jag med Lill-Babs, Hälsingegårdar, skidåkning, cykling, fin natur och ordet hållbarhet.
Amanda, berätta gärna hur det kommer sig att Järvsö är så framstående inom hållbarhet
– Järvsö har sedan 80-talet arbetat aktivt med besöksnäringen som ett verktyg för lokal utveckling och i början av 2018 påbörjades arbetet med att gå i bräschen för mer hållbar turistutveckling. Då bildade Destination Järvsö, Ljusdals kommun, Region Gävleborg och Järvsörådet, Green Team. Ett starkt och lyckat samarbete.
-Genom ett samarbetsavtal med företaget EarthCheck, baserat i Brisbane i Australien, inleddes sedan arbetet på allvar. EarthCheck har sedan 1987 arbetat med hållbar turismutveckling och är ackrediterat av FN:s Global Sustainable Tourism Council att hållbarhetscertifiera destinationer över hela världen. Dessa kriterier omfattar ekonomiskt, ekologiskt, socialt och kulturellt hållbar utveckling och lägger stor vikt vid organisation och uppföljning.
Vi uppnådde ett stort delmål 2021 då Järvsö blev den första skandinaviska destinationen med hållbarhetscertifiering från EarthCheck. Järvsö har nu silverstatus och fortsätter aktivt arbetet för att bli bättre inom alla hållbarhetsdimensionerna.
Imponerande utveckling. Vad jag förstår så planerar ni nu en stor konferens på ämnet?
-Det stämmer. I månadsskiftet augusti-september arrangerar vi Järvsö Sustainable Tourism Summit. Då samlar vi FN-chefer, företagsledare, forskare och expertis inom hållbarhet på plats i Järvsö med målet att hitta metoder och verktyg för att öka besöksnäringens roll som en stark katalysator i den globala omställningen.
Vad intressant! Vad kan deltagarna på konferensen förvänta sig?
– Vi vill att dagarna i Järvsö ska göra skillnad för varenda deltagare. Talarna på konferensen representerar verkligen en stor bredd av kunskap man behöver för att kunna ha givande diskussioner. Det kommer vara en unik möjlighet att träffa andra nyckelspelare inom hållbar turism, få konkreta verktyg för att kunna ställa om och både se och dela med sig av goda exempel.
-Vi ser att många deltagare också ser konferensen som en bra kick-off inför hösten. Det tycker vi låter som ett bra tänk, att ha bokat in en sådan viktig och givande konferens ger såklart också bra motivation efter sommaren. Direkt efter konferensen har vi också en härlig och batteridriven mat, konst- och musikfestival i Republic Of Woodland och det populära Salomon Järvsö Trail samma helg! Det blir en intensiv men väldigt rolig vecka här hemma i Järvsö.
Innan vi avslutar vår intervju hälsar Amanda att det ännu finns chans att boka biljetter till konferensen men de går åt i rask takt. Mer information finner du på www.jarvsosummit.com
Läs tidigare intervjuer från Veckans Profil på Turismnytt här
- Text: Jakob Norrby och Destination Järvsö
- Foto: Destination Järvsö
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 20 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Visita – Skellefteå Turistcenter är bäst på värdskap
Skellefteå Turistcenter sätter dagligen prägel på destinationen. De har tilldelats priset Bästa värdskap inom turistinformation 2023.
-
SKI Persontransport 2024 – nöjdheten ökar men stora skillnader kvarstår
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har för nittonde året i rad genomfört sin undersökning av kundnöjdhet inom persontransportsektorn.
-
Kittelfjäll söker arrendator till nyrenoverat hotell samt driftchef till liftarna
Kittelfjäll är en skidort i övre Vojmådalen. Nu söker byn en arrendator till Hotell Kittelfjäll och en driftchef för Kittelfjällsliftarna.
-
Göta Kanal har öppnat slussarna för säsongen – här är nyheterna
Den 7 maj öppnade en ny säsong för Göta kanal, med den traditionella invigningsceremonin i Sjötorp följt av en storslagen salut.
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
I december 2024 väntas premiären för den reguljära direktlinjen mellan Kastrup i Köpenhamn och Kiruna Airport.
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
SAS, Scandinavian Airlines etablerar ny flyglinje under vintersäsongen 2024/2025. I december 2024 väntas ...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Visitas pris Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Anna har ...
-
-
Gästbloggare
-