-
Järvsö blomstrar med besöksnäringen som verktyg
Järvsö, den orten förknippar jag med Lill-Babs, Hälsingegårdar, skidåkning, cykling, fin natur och ordet hållbarhet.
Amanda, berätta gärna hur det kommer sig att Järvsö är så framstående inom hållbarhet
– Järvsö har sedan 80-talet arbetat aktivt med besöksnäringen som ett verktyg för lokal utveckling och i början av 2018 påbörjades arbetet med att gå i bräschen för mer hållbar turistutveckling. Då bildade Destination Järvsö, Ljusdals kommun, Region Gävleborg och Järvsörådet, Green Team. Ett starkt och lyckat samarbete.
-Genom ett samarbetsavtal med företaget EarthCheck, baserat i Brisbane i Australien, inleddes sedan arbetet på allvar. EarthCheck har sedan 1987 arbetat med hållbar turismutveckling och är ackrediterat av FN:s Global Sustainable Tourism Council att hållbarhetscertifiera destinationer över hela världen. Dessa kriterier omfattar ekonomiskt, ekologiskt, socialt och kulturellt hållbar utveckling och lägger stor vikt vid organisation och uppföljning.
Vi uppnådde ett stort delmål 2021 då Järvsö blev den första skandinaviska destinationen med hållbarhetscertifiering från EarthCheck. Järvsö har nu silverstatus och fortsätter aktivt arbetet för att bli bättre inom alla hållbarhetsdimensionerna.
Imponerande utveckling. Vad jag förstår så planerar ni nu en stor konferens på ämnet?
-Det stämmer. I månadsskiftet augusti-september arrangerar vi Järvsö Sustainable Tourism Summit. Då samlar vi FN-chefer, företagsledare, forskare och expertis inom hållbarhet på plats i Järvsö med målet att hitta metoder och verktyg för att öka besöksnäringens roll som en stark katalysator i den globala omställningen.
Vad intressant! Vad kan deltagarna på konferensen förvänta sig?
– Vi vill att dagarna i Järvsö ska göra skillnad för varenda deltagare. Talarna på konferensen representerar verkligen en stor bredd av kunskap man behöver för att kunna ha givande diskussioner. Det kommer vara en unik möjlighet att träffa andra nyckelspelare inom hållbar turism, få konkreta verktyg för att kunna ställa om och både se och dela med sig av goda exempel.
-Vi ser att många deltagare också ser konferensen som en bra kick-off inför hösten. Det tycker vi låter som ett bra tänk, att ha bokat in en sådan viktig och givande konferens ger såklart också bra motivation efter sommaren. Direkt efter konferensen har vi också en härlig och batteridriven mat, konst- och musikfestival i Republic Of Woodland och det populära Salomon Järvsö Trail samma helg! Det blir en intensiv men väldigt rolig vecka här hemma i Järvsö.
Innan vi avslutar vår intervju hälsar Amanda att det ännu finns chans att boka biljetter till konferensen men de går åt i rask takt. Mer information finner du på www.jarvsosummit.com
Läs tidigare intervjuer från Veckans Profil på Turismnytt här
- Text: Jakob Norrby och Destination Järvsö
- Foto: Destination Järvsö
-
Fånga framtiden 2024 med Kairos Future
Allt om vad som är på gång hos Kairos Future 2024 - flera spännande projekt, rapporter och föreläsningar
-
Knäckebröd från Skedvi Bröd i Dalarna får EU-märkning
Skedvi Bröd får en skyddad geografisk beteckning från EU. Deras knäckebröd kan sälla sig till produkter som Serranoskinka och Gruyèreost.
-
Stockholms nya kongresscenter blir granne med Arlanda
Arlandastad Group tar initiativ till ett kongresscenter. Den nya byggnaden kommer vara sammanlänkad med Scandinavian XPO.
-
Anna Österlund blir ny VD för Placebrander
Från den 1 januari 2024 blir Anna Österlund VD för Placebrander. Hon efterträder grundaren Helena Nordström.
-
Årets Guldpalmfinalister främjar besöksnäringen i Trelleborg
Visit Trelleborg delar varje år ut Guldpalmen till en besöksnäringsaktör som gör destinationen till en bättre plats.
-
Upplev sagolika och vintriga julmarknader runt om i Sverige
Att gå på julmarknader och handla när snöflingorna virvlar hör vintern till. Här har Turismnytt samlat en del av vad som erbjuds.
-
Annika Torstenson är Vrak – Museum of Wrecks marknadsutvecklare
Från den 20 november arbetar Annika Torstenson på Vrak – Museum of Wrecks. Hon har en bred erfarenhet från besöksnäringen.
-
Helsingborg delar andraplatsen när Dublin vinner European Capital of Smart Tourism 2024
Helsingborg var en av sex städer i final. Utmärkelsen ges till den stad som visar ett engagemang för att forma framtiden för hållbar turism.
-
Att lyssna lagom bidrog till framgångssagan för Äventyrsgruvan
Äventyrsgruvan är en guldgruva för Dalarna. Framgången är skapad av hårt jobb, lokala samarbeten, och att lyssna lagom på andra.
-
Martin Roos blir ny VD för Upplev Norrköping
Den 1 januari 2024 tillträder Martin Roos som VD för Upplev Norrköping. Han kommer närmast från Placebrander.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Få fler bokningar med hjälp av positiva omdömen
Positiva omdömen från tidigare gäster ökad chansen att fler bokar, avsevärt. Vill du ha fler bokningar ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Turistrådet Västsverige bjöd in till Turistrådsdagen 2023
Ett fantastiskt år för besöksnäringen i Västsverige Turistrådet Västsveriges VD Fredrik Lindén hälsade alla 400 a...
-
Järnvägar – seminarium om 40 snabba åtgärder för svensk järnväg
Från 1990 till 2022 har trafiken på den svenska järnvägen ökat med 65 procent. Samtidigt har underhållsskulden ök...
-
-
Gästbloggare
-