-
Swedish Lapland – guld och silver i Publishingpriset 2023
Publishingprisets årliga gala gick av stapeln på Berns salonger onsdag den 8 november. Med motiveringen ”För en fin och personlig feel-goodberättelse om drivkraft och passion” gav juryn Swedish Lapland Visitors Board guld i kategori Film som marknadsför företag och verksamheter, för filmen Northern Sweden artisan food – Bea’s rökeri och hamncafé. The Swedish Lapland Manifest tog sedan hem silver i kategorin Varumärkesfilmer B2C.
Viktigt att personerna som porträtteras själva är engagerade i processen
Sedan år 1990 har Publishingpriset premierat lovvärd redaktionell kommunikation och marknadskommunikation. Priset är genom sin breda bedömning och sitt omfattande tävlingsområde Sveriges mest heltäckande kommunikationstävling. Den accepterar annonser, digitala publikationer, filmer, print och webb. Alla aspekter bedöms. Från textinnehåll, visuella inslag, form och regi, till copy, användbarhet och tryckkvalitet.
”Det är ett fint erkännande att få ta emot Publishingpriset, och ett kvitto på att det vi gör håller den höga kvalitet som vi strävar efter. Vårt inhouse-gäng är i gott sällskap med några av Sveriges största byråer.” Säger Håkan Stenlund, content manager på Swedish Lapland Visitors Board.
”Vi vill förmedla berättelser om Sveriges arktiska resmål genom de människor som bor och lever här. Om vårt hem. Det börjar alltid i det redaktionella arbetet, sen är det viktig att personerna som porträtteras själva är engagerade och aktiva i processen. Beatrice Lindbäcks story är en minst sagt framgångsrik berättelse om lokal matkultur. Det började som ett sommarjobb när hon var 14 år och är nu ett av Piteås mest självklara besöksmål under sommarmånaderna. Vi är glada att Bea lät oss berätta sin historia.”
Alla resenärer är välkomna att dela den arktiska livsstilen
Swedish Lapland Visitors Boards filmer följer till innehåll/utseende ett manér som har tagits fram i enlighet med organisationens innehållsstrategi. Samt med utgångspunkt i löftet att världens resenärer är välkomna att dela den arktiska livsstilen. Destinationen vill berätta om människorna som bor på världens bästa plats.
Filmen The Swedish Lapland Manifest riktar sig till både internationella besökare och organisationens intressenter. Som ett sätt att förklara vad deras arktiska resmål är.
”Vi gillar att kunna jobba snabbt och flexibelt. Samtidigt vill vi ju utvecklas. De filmer vi har tävlat med i år utspelar sig över längre tid, är mer genomarbetade och utbyggda med arkivmaterial, Manifestet är ett exempel på det.” Säger Ted Logart, content producer på Swedish Lapland Visitors Board.
Vinna tio gånger – en antagen utmaning för destinationen
I tillägg till de bidrag som fick pris 2023, var även två andra nominerade: The Arctic Lifestyle Magazine i kategorin Magasin Geografiska områden samt filmen Schaatsen Luleå – a chain of events i kategorin Filmer som marknadsför evenemang och nöjen.
Av fyra inlämnade bidrag 2023 gick alla fyra till final. Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats åtta guld och sju silver under hela Publishingprisets historia. Av gulden är två Grand Prix. För att skrivas in i Publishingprisets Hall of Fame ska företaget i fråga ha vunnit tio gånger. Det är en ny antagen utmaning för destinationen.
Läs mer om Swedish Lapland på Turismnytt här.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Under måndagskvällen klubbades ett införande av Miljözon klass 3, med start 31 december 2024, i Stockholm stads k...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli. Från mi...
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter att Internationella orienterin...
-
-
Gästbloggare
-