-
Swedish Lapland – guld och silver i Publishingpriset 2023
Publishingprisets årliga gala gick av stapeln på Berns salonger onsdag den 8 november. Med motiveringen ”För en fin och personlig feel-goodberättelse om drivkraft och passion” gav juryn Swedish Lapland Visitors Board guld i kategori Film som marknadsför företag och verksamheter, för filmen Northern Sweden artisan food – Bea’s rökeri och hamncafé. The Swedish Lapland Manifest tog sedan hem silver i kategorin Varumärkesfilmer B2C.
Viktigt att personerna som porträtteras själva är engagerade i processen
Sedan år 1990 har Publishingpriset premierat lovvärd redaktionell kommunikation och marknadskommunikation. Priset är genom sin breda bedömning och sitt omfattande tävlingsområde Sveriges mest heltäckande kommunikationstävling. Den accepterar annonser, digitala publikationer, filmer, print och webb. Alla aspekter bedöms. Från textinnehåll, visuella inslag, form och regi, till copy, användbarhet och tryckkvalitet.
”Det är ett fint erkännande att få ta emot Publishingpriset, och ett kvitto på att det vi gör håller den höga kvalitet som vi strävar efter. Vårt inhouse-gäng är i gott sällskap med några av Sveriges största byråer.” Säger Håkan Stenlund, content manager på Swedish Lapland Visitors Board.
”Vi vill förmedla berättelser om Sveriges arktiska resmål genom de människor som bor och lever här. Om vårt hem. Det börjar alltid i det redaktionella arbetet, sen är det viktig att personerna som porträtteras själva är engagerade och aktiva i processen. Beatrice Lindbäcks story är en minst sagt framgångsrik berättelse om lokal matkultur. Det började som ett sommarjobb när hon var 14 år och är nu ett av Piteås mest självklara besöksmål under sommarmånaderna. Vi är glada att Bea lät oss berätta sin historia.”
Alla resenärer är välkomna att dela den arktiska livsstilen
Swedish Lapland Visitors Boards filmer följer till innehåll/utseende ett manér som har tagits fram i enlighet med organisationens innehållsstrategi. Samt med utgångspunkt i löftet att världens resenärer är välkomna att dela den arktiska livsstilen. Destinationen vill berätta om människorna som bor på världens bästa plats.
Filmen The Swedish Lapland Manifest riktar sig till både internationella besökare och organisationens intressenter. Som ett sätt att förklara vad deras arktiska resmål är.
”Vi gillar att kunna jobba snabbt och flexibelt. Samtidigt vill vi ju utvecklas. De filmer vi har tävlat med i år utspelar sig över längre tid, är mer genomarbetade och utbyggda med arkivmaterial, Manifestet är ett exempel på det.” Säger Ted Logart, content producer på Swedish Lapland Visitors Board.
Vinna tio gånger – en antagen utmaning för destinationen
I tillägg till de bidrag som fick pris 2023, var även två andra nominerade: The Arctic Lifestyle Magazine i kategorin Magasin Geografiska områden samt filmen Schaatsen Luleå – a chain of events i kategorin Filmer som marknadsför evenemang och nöjen.
Av fyra inlämnade bidrag 2023 gick alla fyra till final. Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats åtta guld och sju silver under hela Publishingprisets historia. Av gulden är två Grand Prix. För att skrivas in i Publishingprisets Hall of Fame ska företaget i fråga ha vunnit tio gånger. Det är en ny antagen utmaning för destinationen.
Läs mer om Swedish Lapland på Turismnytt här.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Göteborg bjuder älskare av hårdrock på högtidsstunder i höst
Göteborg är en stad med starka rötter i hårdrock och metal. Denna höst bjuder på ett imponerande utbud av konserter.
-
Höstens stora återkomst – Postmuseum nyöppnar 19 oktober
Efter en omfattande renovering av den historiska byggnaden i Gamla stan öppnar Postmuseum åter sina dörrar i höst.
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, invånare och nyfikna får tips, vägledning och kontakter.
-
Jubileumsnatt på Vår Gård: En resa av innovation och skönhet
Den 28 september är det dags för folkfest på Vår Gård. Hotellet i Saltsjöbaden uppmärksammar 100 år av hängivet arbete.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Villa Foresta har öppnat upp igen med ett nytt designkoncept. En destination med hotellrum, mötesrum, barer och restaurang.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Sunlight Hotel, Conference & Spa välkomnar Jenny Dingertz som ny VD
Sunlight Hotel, Conference & Spa i Nyköping är glada att meddela att Jenny Dingertz tillträder som ny VD för anläggningen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Clarion Hotel Karlatornet är redo för incheckning
Clarion Hotel Karlatornet slog upp portarna den 1 september och välkomnade de första gästerna ti...
-
Pionjärer inom naturnära boende är årets mångfaldspristagare
Ulrika Krynitz och Håkan Strotz startade Urnatur 2007 på gården i Ödeshög. Då hade de byggt någr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Stockholm – samverkan och infrastruktur är nyckeln till konsertlycka
Taylor Swifts konserter i somras lockade 131 100 turister till Stockholm, vilket inte bara förstärkte staden närv...
-
-
Gästbloggare
-