-
Destination Östersund och Adeprimo lanserar Östersund AI-Locals
Den 3 juli lanserades pilotprojektet Ostersund.ai, ett samarbete mellan Destination Östersund och Adeprimo kring AI-drivna stadsguider för en förbättrad digital och tillgänglig besöksupplevelse.
Utformade för att vara personliga
Destination Östersund och kommunikationsbyrån Adeprimo har skapat AI-Locals. Guiderna använder den senaste tekniken inom artificiell intelligens för att ge tips och information om Östersunds utbud till besökare och invånare.
De fem digitala guiderna är utformade för att vara personliga och interaktiva. Varje karaktär kommunicerar på sitt eget sätt. Med emojis, slang eller förstärkande ord. Vilket gör det möjligt för användarna att välja den guide som passar dem bäst.
“Det känns superspännande att introducera våra AI-guider. De representerar framtiden för besöksupplevelser med sin förmåga att snabbt och effektivt svara på en mängd olika frågor.” Säger Elisabeth Richardsson, ansvarig för marknad- och kommunikation på Destination Östersund.
Interaktivitet och användarbidrag
Användare kan fritt använda AI-Locals kompetens genom att besöka ostersund.ai. Där kan man också bidra med egna tips och hjälpa guiden att bli ännu bättre. Genom att låta lokalbefolkningen och besökare dela sina bästa tips och rekommendationer, ser man till att AI-Locals även känner till de dolda pärlorna som bara lokalbefolkningen känner till.
Det blir också ett bra verktyg för besöksnäringen som komplement till det personliga bemötandet.
Kontinuerlig uppdatering och realtidsdata
AI-Locals bygger på OpenAIs GPT-4o och har förstärkts med information från visitostersund-webben och från lokala aktörers hemsidor. För att säkerställa att Östersund AI-Locals jobbar med aktuell information har Adeprimo utvecklat ett system med bottar som kontinuerligt läser av utvalda sidor. Dessa bottar uppdaterar information om öppettider, evenemang, aktiviteter, menyer och mycket mer, så att användarna ska erhålla aktuell information.
Destination Östersund matar kontinuerligt in mer kunskap till AI-locals. Den möjligheten ges även till användarna så att både lokalbefolkning och besökare kan addera egna tips på aktiviteter och sevärdheter.
Flerspråkig kommunikation
AI-Locals kan kommunicera på flera språk tack vare AI-tekniken. Detta gör tjänsten tillgänglig för internationella besökare som inte talar svenska. Genom att erbjuda flerspråkig support kan Östersund AI-Locals hjälpa fler människor att upptäcka och uppskatta Östersund.
“AI som teknik är såklart spännande att jobba med, och det blir tydligt att för besöksnäringen finns det stora möjligheter. Att som besökare kunna få personliga förslag baserat på den stora mängd data vi samlar in, och att den klarar av att göra det direkt. Redan under testperioden blev det tydligt att man kan få bra svar som hämtas från flera olika källor i en gemensam paketering. Det ska bli kul att se under sommaren hur den besvarar frågor, och hur vi kan utveckla den och göra den ännu bättre.” Säger Erik Isberg, digital strateg på Adeprimo.
Viktigt att komma ihåg att AI inte är ofelbar
“Samtidigt som AI-guiderna erbjuder en rad fördelar och möjligheter, är det viktigt att komma ihåg att de inte är ofelbara. Våra AI-guider lär sig kontinuerligt, vilket innebär att det kan finnas tillfällen då guiden inte har rätt svar eller gör felbedömningar.” Tillägger Elisabeth Richardsson. “Vi, tillsammans med Adeprimo, jobbar för att förbättra och finjustera systemet för att minimera fel och är självklart tacksamma för feedback under denna utvecklingsprocess. Ju fler som hjälper till att ”mata” våra AI-guider med bra information desto bättre. Vi uppmanar alla att fylla på med tips om sina egna smultronställen. Sånt man tycker om och gärna vill dela vidare.”
AI-locals kommer att utvärderas både kontinuerligt och efter sommaren. Förhoppningen är att detta ska kunna skalas upp både för Östersunds del att omfatta ytterligare information än bara besöksnäring. Samt att tjänsten även ska kunna erbjudas till fler destinationer.
Här kan ni läsa mer om Östersund på Turismnytt.
- Text: Destination Östersund
- Foto: Destination Östersund
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
Mest under Destination, Boende samt Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Countryside Hotels – ny ordförande och reseprofil i styrelsen
Ledarskapet på Countryside Hotels förstärks med Malin Västerteg som ny ordförande och Lottie Knutson som ny styrelsemedlem.
-
Visita – en nedgång för hotellmarknaden i april
Totalt minskade logiintäkterna för hotellmarknaden under april med 9 procent enligt Visita. ”Påskeffekter” påverkade resultatet.
-
Strömma – Våren spirar på historiska Birka
Våren är här, och det är dags att upptäcka Birka. Strömmas turbåtar tar besökare till ön som bjuder in till upptäcktsfärder och evenemang.
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det totalt åtta kr...
-
-
Gästbloggare
-