-
Destination Östersund och Adeprimo lanserar Östersund AI-Locals
Den 3 juli lanserades pilotprojektet Ostersund.ai, ett samarbete mellan Destination Östersund och Adeprimo kring AI-drivna stadsguider för en förbättrad digital och tillgänglig besöksupplevelse.
Utformade för att vara personliga
Destination Östersund och kommunikationsbyrån Adeprimo har skapat AI-Locals. Guiderna använder den senaste tekniken inom artificiell intelligens för att ge tips och information om Östersunds utbud till besökare och invånare.
De fem digitala guiderna är utformade för att vara personliga och interaktiva. Varje karaktär kommunicerar på sitt eget sätt. Med emojis, slang eller förstärkande ord. Vilket gör det möjligt för användarna att välja den guide som passar dem bäst.
“Det känns superspännande att introducera våra AI-guider. De representerar framtiden för besöksupplevelser med sin förmåga att snabbt och effektivt svara på en mängd olika frågor.” Säger Elisabeth Richardsson, ansvarig för marknad- och kommunikation på Destination Östersund.
Interaktivitet och användarbidrag
Användare kan fritt använda AI-Locals kompetens genom att besöka ostersund.ai. Där kan man också bidra med egna tips och hjälpa guiden att bli ännu bättre. Genom att låta lokalbefolkningen och besökare dela sina bästa tips och rekommendationer, ser man till att AI-Locals även känner till de dolda pärlorna som bara lokalbefolkningen känner till.
Det blir också ett bra verktyg för besöksnäringen som komplement till det personliga bemötandet.
Kontinuerlig uppdatering och realtidsdata
AI-Locals bygger på OpenAIs GPT-4o och har förstärkts med information från visitostersund-webben och från lokala aktörers hemsidor. För att säkerställa att Östersund AI-Locals jobbar med aktuell information har Adeprimo utvecklat ett system med bottar som kontinuerligt läser av utvalda sidor. Dessa bottar uppdaterar information om öppettider, evenemang, aktiviteter, menyer och mycket mer, så att användarna ska erhålla aktuell information.
Destination Östersund matar kontinuerligt in mer kunskap till AI-locals. Den möjligheten ges även till användarna så att både lokalbefolkning och besökare kan addera egna tips på aktiviteter och sevärdheter.
Flerspråkig kommunikation
AI-Locals kan kommunicera på flera språk tack vare AI-tekniken. Detta gör tjänsten tillgänglig för internationella besökare som inte talar svenska. Genom att erbjuda flerspråkig support kan Östersund AI-Locals hjälpa fler människor att upptäcka och uppskatta Östersund.
“AI som teknik är såklart spännande att jobba med, och det blir tydligt att för besöksnäringen finns det stora möjligheter. Att som besökare kunna få personliga förslag baserat på den stora mängd data vi samlar in, och att den klarar av att göra det direkt. Redan under testperioden blev det tydligt att man kan få bra svar som hämtas från flera olika källor i en gemensam paketering. Det ska bli kul att se under sommaren hur den besvarar frågor, och hur vi kan utveckla den och göra den ännu bättre.” Säger Erik Isberg, digital strateg på Adeprimo.
Viktigt att komma ihåg att AI inte är ofelbar
“Samtidigt som AI-guiderna erbjuder en rad fördelar och möjligheter, är det viktigt att komma ihåg att de inte är ofelbara. Våra AI-guider lär sig kontinuerligt, vilket innebär att det kan finnas tillfällen då guiden inte har rätt svar eller gör felbedömningar.” Tillägger Elisabeth Richardsson. “Vi, tillsammans med Adeprimo, jobbar för att förbättra och finjustera systemet för att minimera fel och är självklart tacksamma för feedback under denna utvecklingsprocess. Ju fler som hjälper till att ”mata” våra AI-guider med bra information desto bättre. Vi uppmanar alla att fylla på med tips om sina egna smultronställen. Sånt man tycker om och gärna vill dela vidare.”
AI-locals kommer att utvärderas både kontinuerligt och efter sommaren. Förhoppningen är att detta ska kunna skalas upp både för Östersunds del att omfatta ytterligare information än bara besöksnäring. Samt att tjänsten även ska kunna erbjudas till fler destinationer.
Här kan ni läsa mer om Östersund på Turismnytt.
- Text: Destination Östersund
- Foto: Destination Östersund
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Inom besöksnäringen kan psykologisk prissättning spela en stor roll för kundens beslut. Taktikon går igenom strategier i detta blogginlägg.
-
Preliminär ansökan inlämnad om att arrangera Fotbolls EM för damer 2029
SvFF och DBU har lämnat in en preliminär ansökan för att arrangera Fotbolls EM 2029. En av de tilltänka värdstäderna är Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Mest under Destination och Insatser/Utmärkelser/Initiativ samt Evenemang, men även Boende
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Affärsmodell.
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen på Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destination Kalmar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Richard Wiegmann tar över som VD för Visit Group
Visit Group, Nordens ledande leverantör av SaaS-lösningar för besöksnäringen välkomnar Richard W...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
Stockholms skärgård på TIME:s lista över världens bästa platser
Idag presenterar TIME listan ”The World’s Greatest Places 2025”. Med på listan finns Stockholms skärgård. ...
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
-
Gästbloggare
-