-
Destination Jönköping lanserar Ping – historiska micropoddar
Destination Jönköping introducerar ett nytt berättarkoncept som tar upp lokalhistoria om platser, personer och händelser i staden. Tillsammans med frilansreporter Johan Wangström lanseras nu tio historiska micropoddar under namnet Ping. Där allt från klockringningarna från Sofiakyrkan och branden på Smedjegatan till HV71:s först SM-guld tas upp.
Lyfter det som betytt mycket för destinationen
I micropoddarna får man följa med på en resa i Jönköpings moderna samtidshistoria där man får möta rösterna bakom stora och viktiga händelser i kommunens historia.
”Vi vill lyfta platser och händelser som betytt mycket för Jönköping. Ping är ett kort och lättillgängligt ljudformat som vi tror kan nå nya målgrupper. Jönköping växer som bostads- och besöksort och jag tror att det har ett stort värde att kunna lyfta fram dessa berättelser för besökare och nya invånare. Och samtidigt så är det ett sätt att stärka stoltheten för staden bland alla oss invånare.” Säger Hanna Vinborg, chef för marknad och kommunikation på Destination Jönköping.
Varför heter konceptet Ping?
Destinationsbolaget har valt att kalla konceptet för Ping. Namnet relaterar till något som är snabbt och kort, samt vill fånga någons uppmärksamhet. Det relaterar också till att leta upp en plats, både fysisk och virtuell, genom att ”pinga”. Ping är också en ordlek på Jönkö-Ping.
”Det finns massor av spännande lokala berättelser och många som minns och är beredda att berätta om dem. Intresset för lokal historia är jättestort, och berättelserna blir förstås ännu starkare när de som själva var med kan berätta. Jag tror att den lokala ”själen” är viktig och att händelser i vårt förflutna ligger där i bakgrunden någonstans och påverkar vilka vi är idag.” Säger Johan Wangström, frilansreporter som arbetat många år inom Sveriges Radio.
Micropoddarna finns tillgängliga på Spotify
De tio micropoddarna finns på Spotify, sök på ”Ping – en historisk micropodd om Jönköping”.
◆ Jönköpingsdialekten.
◆ Bruksområdet Norrahammar.
◆ Branden på Smedjegatan.
◆ Jönköpingsbandet The Cardigans.
◆ Agnetha Fältskog – född och uppvuxen i Jönköping.
◆ Branden i Bäckaby kyrka.
◆ Göran Kropp – äventyraren från Jönköping.
◆ HV71 – väcker starka känslor.
◆ Klockringningen som överröstade budskapet.
◆ Tändsticksområdet – en modern pärla med historiskt arv.Projektet är en del av att lyfta det historiska Jönköping digitalt. Det är delfinansierat av Johan Adolf Malmstens minnesfonden.
Här kan ni läsa mer om Jönköping på Turismnytt.
- Text: Destination Jönköping
- Foto: Destination Jönköping
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -25
Mest under Destination, Boende och Evenemang
-
Hållbarhet i besöksnäringen – Något för dig? Anmäl dig till BarCamp 2025
Den 6–7 oktober 2025 bjuder Nätverket Hållbar Besöksnäring och Visit Hornborgasjön in till en inspirerande icke-konferens i närheten av Skövde
-
Regeringskansliet – företagarpaket för fler jobb i Sverige
I budgetpropositionen för 2026 lägger samarbetspartierna fram ett företagarpaket som bland annat sänker kostnaderna för att anställa unga.
-
Hösten i Umeå bjuder på storslagna kulturupplevelser
Umeå bjuder in till en tid fylld av kulturupplevelser. Här är åtta höjdpunkter som garanterat sätter färg på höstmörkret.
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg tio år sedan parken öppnade grindarna till Halloween. Inför höstens säsong väntar två nya skräckområden.
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
ETC har publicerat resultaten från sin europeiska studie om användningen av AI inom turistorganisationer. Rapporten har tagits fram av Kairos Future.
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Nu lanserar Visit Sweden ett nationellt API som samlar Sveriges turistiska utbud. Det framtidssäkrar besöksnäringens synlighet digitalt.
-
Visita – ökad hotellbeläggning i augusti gav rekordsommar
Hotellsommaren 2025 slår rekord med knappt 6 procent fler belagda hotellrum än 2024. Detta enligt statistik från Visita.
-
Andreas Cederlund är Head of Promotion & PR på Swedish Lapland Visitors Board
Andreas Cederlund klev nyligen in i teamet och kommer att ha en viktig roll i att positionera Swedish Lapland i världen.
-
Att låna pengar för att resa – dröm eller dyrköpt nöje?
För många av oss är resor givetvis årets höjdpunkt. Det är då vi släpper vardagen, världen öppnar sig och nya intryck får fylla både sinne och kamera. Att uppleva andra kulturer, smaker och miljöer är...
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Fotografen som lyfter fram besöksnäringen genom bild och film
Christina Uhlin har sina rötter i Sundsvall där hon växte upp. Efter några år i Stockholm, där hon studerade foto...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang, Ma...
-
Idéer för skiddestinationer som vill tänka nytt i sin marknadsföring
Som en del av ett nyligen genomfört uppdrag för en fjälldestination ville jag (Marcus Ståhl) utmana mig själv lit...
-
Göteborg satsar på gastronomi – premiär för matfestivalen Food Fest
Tio dagar av smakäventyr startar nu på fredag: från spårvagnsluncher och permakultur-workshops till matpromenader...
-
-
Gästbloggare
-