-
Så arbetar vi med hållbarhet på vårt värdshus
Per Ersson, du äger Dala-Floda Värdshus i Dalarna.
Hur kom det sig att du köpte ett värdshus?
Jag och min fru Evalotta var delägare i en konferensanläggning i Mälardalen men bestämde oss för att driva något liknande i mindre skala.
Hur är det att driva en verksamhet med sin fru?
Vi har drivit Dala-Floda Värdshus i snart 8 år och trivs bra med att jobba ihop. Vi har relativt klara ansvarsområden och har en öppen dialog om det mesta.
Har ni något externt stöd i er verksamhet?
Vi har valt att ha en styrelse där personer med olika kompetens kan bidra med idéer till verksamheten. Det har varit ett mycket bra stöd.
Ni har under två tillfällen i år fått utmärkelser inom hållbarhet. Hur arbetar ni med hållbarhet?
De senaste 30 åren har vi försökt leva så hållbart som möjligt, bland annat valde vi bort bilen på 1990-talet.
Värdshuset har tre ben att stå på Restaurang, Hotell och Konferens.
Vår restaurang är KRAV märkt nivå 3 vilket betyder att våra råvaror är minst 90% ekologiska, dessutom handlar vi så mycket lokalt som möjligt.
När det gäller hotell- och konferens delen använder vi endast Svanen eller miljöcertifierade produkter. Hotellet har varit Svanen certifierat under hela vår tid.
Vad krävs för att lyckas driva en hållbarhet verksamhet?
Kan du ge tips till andra hotellägare?För att driva en hållbar verksamhet som vår måste man bry sig om och bestämma sig för vad man själv kan bidra med när det gäller hållbarhet. Genom att utgå från alla moment och inköp kan man förändra verksamheten under tid. T.ex. börja med att använda ekologiska råvaror i matlagningen. Fortsätta med miljömärkta produkter till tvätt, städ, hotellrum etc. och därefter se över energi- och uppvärmning. Det är inte svårt att tänka hållbarhet om man väl har bestämt sig.
I år serverade ni inte julbord – har det med hållbarhet att göra eller vad beror det på?
Vi har slutat servera julbord men erbjuder istället en julmiddag. Detta för att inte få något svinn på maten, givetvis tar vi med ganska mycket grönsaker på dessa middagar.
- Text: Maria Lindqvist
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-