-
Så arbetar vi med hållbarhet på vårt värdshus
Per Ersson, du äger Dala-Floda Värdshus i Dalarna.
Hur kom det sig att du köpte ett värdshus?
Jag och min fru Evalotta var delägare i en konferensanläggning i Mälardalen men bestämde oss för att driva något liknande i mindre skala.
Hur är det att driva en verksamhet med sin fru?
Vi har drivit Dala-Floda Värdshus i snart 8 år och trivs bra med att jobba ihop. Vi har relativt klara ansvarsområden och har en öppen dialog om det mesta.
Har ni något externt stöd i er verksamhet?
Vi har valt att ha en styrelse där personer med olika kompetens kan bidra med idéer till verksamheten. Det har varit ett mycket bra stöd.
Ni har under två tillfällen i år fått utmärkelser inom hållbarhet. Hur arbetar ni med hållbarhet?
De senaste 30 åren har vi försökt leva så hållbart som möjligt, bland annat valde vi bort bilen på 1990-talet.
Värdshuset har tre ben att stå på Restaurang, Hotell och Konferens.
Vår restaurang är KRAV märkt nivå 3 vilket betyder att våra råvaror är minst 90% ekologiska, dessutom handlar vi så mycket lokalt som möjligt.
När det gäller hotell- och konferens delen använder vi endast Svanen eller miljöcertifierade produkter. Hotellet har varit Svanen certifierat under hela vår tid.
Vad krävs för att lyckas driva en hållbarhet verksamhet?
Kan du ge tips till andra hotellägare?För att driva en hållbar verksamhet som vår måste man bry sig om och bestämma sig för vad man själv kan bidra med när det gäller hållbarhet. Genom att utgå från alla moment och inköp kan man förändra verksamheten under tid. T.ex. börja med att använda ekologiska råvaror i matlagningen. Fortsätta med miljömärkta produkter till tvätt, städ, hotellrum etc. och därefter se över energi- och uppvärmning. Det är inte svårt att tänka hållbarhet om man väl har bestämt sig.
I år serverade ni inte julbord – har det med hållbarhet att göra eller vad beror det på?
Vi har slutat servera julbord men erbjuder istället en julmiddag. Detta för att inte få något svinn på maten, givetvis tar vi med ganska mycket grönsaker på dessa middagar.
- Text: Maria Lindqvist
-
Boule-VM 2027 kommer till Göteborg och Scandinavium
Boule-VM kommer att avgöras i Göteborg den 2–5 september 2027. På Scandinavium kommer atleterna att tävla om världsmästartitlarna.
-
Pontus Frithiof at Bro Hof har öppnat – ny gastronomisk destination
Den nya restaurangen Pontus Frithiof at Bro Hof erbjuder en unik matupplevelse. Förstärkt med en ny destination för event.
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Swedens senaste, stora målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Möten och Event, Mus...
-
-
Gästbloggare
-