-
Air Leap fortsätter att etablera lokala varumärken i Sverige
Henrik Sköld Johansson säljande regionchef för Air Halland och Air Skåne Ängelholm
Air Leap och AirGotland gick i början av mars samman med syftet att ytterligare förstärka gästerbjudandet för flygresor till och från Gotland med stark gotländsk prägel. Nu tar Air Leap nästa steg och startar upp Air Halland och Air Skåne Ängelholm- Helsingborg där Henrik Sköld Johansson, välkänd lokal profil i Halland och Nordvästra Skåne blir ansvarig för utvecklingen av gästupplevelsen.
Henrik kommer närmast från Scandic Hallandia i Halmstad där han var hotelldirektör. Han har även tidigare varit verksam i Helsingborg/Ängelholm i hotellbranschen och känner väl till regionen.
– Det ska bli oerhört spännande att få vara med att bygga upp dessa varumärken regionalt och att kunna samverka med företag, organisationer och privatpersoner i Nordvästra Skåne och Halland. Två fantastiska regioner med stor potential där såklart bra kommunikationer är oerhört viktigt för fortsatt expansion och attraktionskraft, säger Henrik Sköld Johansson.
– Vi är väldigt glada att Henrik ansluter och börjar arbetet med att etablera nya lokala varumärken och erbjudanden. Henrik kommer att forma den organisation som ska ge en trevlig gästupplevelse med tydlig lokal touch, säger Christer Paulsson, ansvarig för rekrytering av Henrik och den som var med förra gången som medgrundare och ansvarig chef för Kullaflyg både i Ängelholm och Halmstad. Air Leap har kämpat för att hålla linjerna uppe under hela pandemin och när dom nu tagit beslutet att ta nästa steg med lokala marknads och försäljningsorganisationer kopplat till ett lokalt varumärke med lokala erbjudanden och innehåll på riktigt så känns det helt rätt. Henrik och jag har sprungit på varandra genom åren i olika nätverk både i Halmstad och nordvästra Skåne och när han visade sig vara tillgänglig så var det inget svårt beslut avslutar Christer.
Från och med den 2 maj kommer linjen Ängelholm-Bromma trafikeras med en ATR 72 500 med plats för 72 gäster och Halmstad med en Saab 340 med plats för 33.
– Vi är glada över det samarbete som kommuniceras idag och ser fram emot att betjäna en ännu bättre produkt mellan vår flygplats och Bromma framöver. Personligen är jag extra förtjust i att vi på nytt får en aktör med stark lokal och regional förankring och med god insikt i våra resenärers behov och önskemål, säger Christian Ziese VD på Ängelholms Flygplats AB.
– Det känns mycket bra och extra positivt att vi för första gången får ett varumärke och en produkt inom flyget som får en stark koppling till Halland. Detta kommer att stärka utvecklingen både för näringslivet och besöksnäringen såväl lokalt som regionalt.
Vidare är vi glada över den fortsatta satsning som görs i Halmstad/Halland där hallänningarna erbjuds flyg till huvudstaden på ett bra och tidseffektivt sätt, säger Magnus Edman, VD/Flygplatschef Halmstad Flygplats AB.Henrik Sköld Johansson påbörjar sitt arbete i början på april.
Air Leap är ett regionalt flygbolag som har en mix av kommersiella- och upphandlade linjer. Flygbolaget har de senaste åren lanserat ett antal destinationer trots tuffa tider för flygbranschen.
Flygbolaget Air Leap är byggt från grunden och har en flygproduktion som möter marknadens behov och bolagets samarbeten med andra flygoperatörer innebär flexibilitet och långsiktighet i satsningen. Samtidigt som flygbolaget koncentrerar sig på själva produktionen kommer Air Leap Scandinavia fokusera på det kommersiella erbjudandet. Air Halland är varumärket för resor till och från Halmstad, Air Skåne till och från Ängelholm- Helsingborg som med lokal närvaro möter marknadens behov.
Se också: www.airskane.se www.airhalland.se - Text: Air Leap
- Foto: Air Leap
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Ett nytt blogginlägg från Turismnytts flitigaste bloggare Marcus Ståhl
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
SAS har lanserat flyglinjer till Kalmar och Halmstad
SAS tar ännu ett steg i sin expansion av inrikestrafiken. Den 27 januari började de att trafikera Arlanda – Kalmar och Arlanda – Halmstad.
-
Bothnian Coastal Route inleder samarbete med Best of Scandinavia
Bothnian Coastal Route presenterar stolt sitt senaste samarbete med Umeå-baserade företaget Best of Scandinavia.
-
Cityindex – mat och hotell lyfter Östersund till nya höjder
Nyligen presenterades Cityindex rapporten för Östersund. Omsättningen för stadskärnan ökade med 4 procent under 2023.
-
Allt för sjön 2025: Innovation och hållbar tillväxt i fokus
I en tid då båtbranschen står inför utmaningar visar Allt för Sjön en stark tro på mässmediet som en ovärderlig plattform.
-
Hemligheten till att få saker gjorda: Sätt ett datum
Många turismföretagare jag träffar har många bra idéer. De vill utveckla nya aktiviteter, testa en specialtur eller skapa ett grymt event, men de kommer aldrig till skott. Sätt ett datum!
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Mest under Destination och Mat/Dryck, men även Flyg, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Naturturismföretagen – uppdaterade branschriktlinjer för utomhusmatlagning
Nu finns det en uppdaterad version av branschriktlinjer för utomhusmatlagning från Naturturismföretagen...
-
Grand Travel Award – Ekoturismpriset samt pris till hotell och transportörer
Den 13 februari 2025 arrangeras Grand Travel Award för 33 gången. Reseindustrins egen Oscarsgala går som vanligt ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Mat/Dryck, men äv...
-
Sylvia Nylin lämnar Destination Kalmar för nytt uppdrag i Sigtuna
I september 2022 började Sylvia Nylin som VD för Destination Kalmar med uppdraget att ta fram en...
-
-
Gästbloggare
-