-
Besökarna viktigast för ekonomin i stadskärnor
Företagsägarna talar i ett pressmeddelande om att svenska stadskärnor är i kris är överdrivet. Organisationens rapport ”Cityklimatet” visar att omsättningen stannar i city men att konsumenternas beteendemönster håller på att ändras. Det är analysföretaget WSP som varje år tar fram statistik åt Fastighetsägarna.
Rapporten visar att det inte går så bra för sällanköpshandeln i citylägen som backar med 1% men att det går bra för caféer, restauranger, hotell och dagligvaror. Omsättningsförändringen mellan åren 2011 och 2014 visar att dagligvaruhandeln har ökat med i snitt 1,6% årligen. Hotellnäringen har ökat med 2,2% och café- och restaurangnäringen har ökat med 2,2% årligen.
För kommunerna är det viktigt med en levande och attraktiv stadskärna för att bidra till en positiv tillväxt till hela regionen. En attraktiv region lockar inte bara besökare utan också nya invånare, investerare och entreprenörer.
Konsumenterna håller på att ändra sitt beteende mot att tidigare köpa produkter till att köpa tjänster som till exempel upplevelser, hotellnätter med mera. Det som är undantaget är att vi köper allt fler livsmedel.
För att staden ska behålla sin attraktionskraft även i framtiden är det viktigt att alla intressenter i stadskärnan samarbetar mot gemensamma mål och dessutom är öppna för nya strömningar och konsumtionsmönster, detta är resultatet av rapporten Cityklimatet.
Källa: Fastighetsägarna
- Text: Maria Lindqvist
-
RNBT – nätverket är nu fulltaligt och täcker hela Sverige
Regionala Nätverket för besöksnäring och Turism (RNBT) meddelar med stor glädje att samtliga Sveriges regioner är nu representeras.
-
Ironman Kalmar 2025 är fullbokat – totalt 2 850 atleter
Nu är alla startplatser bokade till Ironman Kalmar 2025, som äger rum den 16 augusti. Antalet internationella deltagare är rekordhögt.
-
Visit Dalarna tilldelas internationellt guld för klusterarbete
Visit Dalarna har lyckats uppnå ESCA guld. Inom branschkod besöksnäring är destinationsbolaget den enda i världen med guldcertifiering.
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser, en direkt konsekvens av en utmanande ekon...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
I samband med ett kundevent i Gdansk i maj 2024 hade Marknadsutvecklare Annika Torstenson från Vrak ̵...
-
-
Gästbloggare
-