-
Boråsarna är stolta över sin stad visar resultatet av en effektstudie
Vilken betydelse har evenemangen för en plats? Och vilka effekter får det när evenemang inte kan genomföras? Det har Borås TME och Linnéuniversitetet undersökt tillsammans med ytterligare sju destinationer i en treårig effektstudie. Nu har resultatet presenterats.
Undersökningen har genomförts under tre år, alla med olika förutsättningar. 2020 var ett år med pandemirestriktioner och nästan inga evenemang kunde genomföras. 2021 släppte restriktionerna upp, men ganska nära inpå sommaren, vilket gjorde att de riktigt stora evenemangen uteblev. De stora evenemangen kom tillbaka 2022 som också var undersökningens sista år.
Musik-, mat- och sportevenemang efterfrågas
Undersökningen slår fast att evenemangen är uppskattade av destinationernas invånare. Framför allt är det musik-, mat- och sportevenemang som efterfrågas. Det är något som gäller både för undersökningen som helhet och för Borås. I undersökningen som helhet anger hela 88 procent av respondenterna att musikevenemangen är mycket eller ganska viktiga och i Borås är motsvarande siffra 92 procent. Det är också musik-, mat och sportevenemang som respondenterna helst skulle vilja ha fler av.
33 procent av respondenterna anger dessutom att de har varit eller skulle vilja vara engagerade i evenemangen som volontär. I Borås är siffran 33 procent som har varit eller skulle vilja vara volontär. Det är en potential för destinationerna att ta vara på och visar också att det finns ett engagemang för evenemang i städerna.
Många invånare känner stor stolthet över Borås
Många invånare känner också stor stolthet över sin stad. I undersökningen som helhet anger 80 procent att de pratar om sin stad med stor eller med viss stolthet. För Borås är motsvarande siffra 81 procent. Det är framför allt den fina staden och den fina naturen som Borås invånare brukar nämna när de berättar för andra om sin stad.
”Lokalbefolkningen är nöjd i alla destinationerna och det är ett viktigt kapital att förvalta. Att de pratar väl om sin stad betyder mycket, eftersom vi litar mer på vad andra människor säger när de berättar om en plats än på budskap vi når via marknadsföringskanaler. Det är också invånarna besökarna möter på platsen.” Säger Hans Wessblad, turismforskare och lärare vid Linnéuniversitetet.
Stadens attraktioner och natur är viktiga reseanledningar
Evenemangen är inte bara viktiga för invånarnas stolthet. De stärker också platsens varumärke på lång sikt och bidrar till att besökarna får en bra upplevelse. Det är däremot bara de riktigt stora evenemangen som är starka reseanledningar. Den främsta reseanledningen som respondenterna lyfter fram är att hälsa på vänner och bekanta. I Borås är även stadens attraktioner en viktig reseanledning och även naturen i och runt staden sticker ut som en viktig reseanledning.
”Resultatet hade kanske sett annorlunda ut om undersökningen hade gjorts under en annan del av året. Under sommaren, då undersökningen genomfördes, har destinationerna ofta tillräckligt stor attraktionskraft i sig. Evenemangen är ofta reseanledningar under andra perioder.” Säger Hans Wessblad.
Han tillägger att reserestriktionerna inte har påverkat resandet nämnvärt i de destinationer som medverkade i deras effektstudie. De har alla haft en acceptabel beläggning alla tre åren.
Borås har nått ett historiskt rekord i antalet gästnätter
2022 nådde Borås dessutom historiskt rekord i antalet gästnätter. Besökarvolymen har varit lägre för utländska besökare fram till sommaren 2021. Men det har delvis kompenserats av svenskars semestrande i Sverige.
”Det är fantastiskt att se den stolthet och det engagemang som finns bland Boråsarna. En effektstudie blir också ett kvitto på att vi satsar på rätt typ av evenemang, där vi bland annat har ett SM i Mathantverk på gång i år och SM-veckan vinter 2025.” Säger Henrik Björnander, Projektledare, Borås TME.
Fakta om undersökningen:
Studien har genomförts av Borås TME och Linnéuniversitetet tillsammans med ytterligare sju destinationer runt om i landet: Kalmar, Halmstad, Karlskrona, Karlstad, Oskarshamn, Umeå och Växjö.
Under 2020, 2021 och 2022 genomfördes enkäter med besökare och invånare under perioden juli–augusti. Dessutom har inkvarteringsstatistik samlats in från SCB/Tillväxtverket.
Undersökningen leddes av Hans Wessblad, turismforskare och lärare vid Linnéuniversitetet.
- Text: Borås TME
- Foto: Borås TME
-
Maryhill Estate – ny internationell destination och hotellupplevelse
Den 18 november öppnade Maryhill Estate efter flera års renovering. Det består av två unika delar – Hill House och Sugar Club.
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november uppmärksammade Destination Jönköping lokala ambassadörer som under året gjort insatser för att stärka destinationen.
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Vildmarkskällan – nyrenoverat spa med infinitypool på Vildmarkshotellet
Inför sitt 60-årsjubileum tar Kolmården nästa steg med lanseringen av Vildmarkskällan – ett spa på Vildmarkshotellet med infinitypool.
-
Idre Fjäll och Idre Sameby i ett unikt samarbete
Idre Fjäll och Idre Sameby inleder ett unikt och långsiktigt samarbete för att stärka destinationen och den samiska kulturen.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges fjällanläggningar förbereder sig inför en vinter med nyheter. Här ser ni vad Branäsgruppen planerar för Branäs och Kungsberget.
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Stockholm kommer att införa miljözon klass 3 från nyår. Dock saknas analys av hur bussturist- och beställningstrafiken påverkas.
-
Historiska smaker och event på The Viking Museum och Restaurang Eld
The Viking Museum restaurang Eld nyöppnade 2023. Det finns möjlighet att boka den och museet erbjuder även guidade turer samt aktiviteter.
-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av Atomize, ett molnbaserat RMS.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Programmet BESÖK utbildar turistentreprenörer i Bohuslän
Denna vecka når vi en milstolpe i det framgångsrika utbildningsprogrammet BESÖK, när tredje kull...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang s...
-
Idredagen samlade näringsliv och offentlig sektor
Norra Dalarna kommer att växa rejält som destination de närmaste åren och för att kunna göra det möjligt ...
-
Kenneth Gustavsson utses till ny vd för Gotland Alandia Cruises
Kenneth Gustavsson blir ny vd för Gotland Alandia Cruises som driver kryssningsfartyget Birka Gotland. Fa...
-
-
Gästbloggare
-