-
Burgsvik Group blir huvudägare i Wisby Hotel Group
Burgsvik Group har förvärvat majoritet i hotellkoncernen Wisby Hotel Group. I samband med affären förvärvas även restaurangbolaget Vinägergruppen och hotell Villa Borgen som nu blir en del av Wisby Hotel Group på Gotland.
Wisby Hotel Group består av: Donners Hotell, Restaurang & Event, Visby Börs, Hotell Slottsbacken och Hotell Repet.
Burgsvik Groups ägande uppgår i och med affären till 60%, varav resterande del ägs av Eric Björkman som är grundare och VD för Wisby Hotel Group. I samband med affären förvärvas också hotell Villa Borgen och Vinägergruppen där restaurangerna Vinäger, Italienaren och Sober samt nattklubben Ivy ingår.Känns väldigt inspirerande
Eric Björkman – VD och grundare Wisby Hotel Group:
”Jag är mycket glad och det känns väldigt inspirerande att tillsammans med Burgsvik Group som har ett stort Gotlandshjärta få möjligheten att utveckla verksamheten inom Wisby Hotel Group. Sedan starten 2016 har min vision varit att skapa verksamheter som attraherar både gotlänningar och besökare. Vi klickade direkt och vi delar värderingar och visioner om hur vi skall kunna utveckla Visby och Gotland både som plats att leva på och besöka.”Wisby Hotel Group är ett gotländskt bolag som verkar inom hotell, restaurang, konferens, event och nöjen. Hotellverksamheten inkluderar totalt 166 rum och 415 bäddar. Samtliga verksamheter är belägna innanför ringmuren i hjärtat av hansastaden Visby. Gruppens målsättning är, med respekt för det historiska, att fortsätta utveckla Visby och skapa oförglömliga upplevelser till glädje för både gotlänningar och besökare året runt.
Ett av nordens största familjeföretag
Burgsvik Group som idag är ett av nordens största familjeföretag inom besöksnäringen har stor erfarenhet av hotellverksamhet och restaurangbranschen och allt startade med ett konditori i Burgsvik på Gotland där Dan Tervaniemi, ägare och grundare är född.
”Det känns fantastiskt kul att komma tillbaka till Gotland. Som vårt företagsnamn kanske avslöjar föddes jag i Burgsvik, som ligger på södra Gotland. Vi flyttade därefter till Visby. Pappa Olle var entreprenör ut i fingerspetsarna och drev flera konditorier på ön, kändast är kanske St Hans.” – Dan Tervaniemi, grundare Burgsvik Group.
Platsen där allting startade
Fredrik Tervaniemi – VD Burgsvik Group:
”Vi har länge letat efter en möjlighet att få komma tillbaka till platsen där allting startade, och äntligen hittade vi den. Eric och hans kollegor är ett otroligt härligt gäng med bra energi och stor kompetens som på kort tid skapat en jättefin hotellkoncern med några av de bästa lägena i Visby. Det känns fantastiskt kul att nu tillsammans kunna utveckla koncernen vidare och vi siktar såklart på att bli en trygg och långsiktig aktör på Gotland.”Läs mer om Burgsvik Group på Turismnytt här
- Text: Burgsvik Group
- Foto: Donners Hotell
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av entreprenören Pontus Frithiof, tar ett stort kliv i sitt hållbarhetsarbete genom lanseringen av ett Matmanifest.
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna minskade. Det visar statistik från Visita.
-
Swedish Lapland – ny flyglinje mellan Zürich och Luleå
Schweiziska flygbolaget Edelweiss etablerar en ny flyglinje från Zürich till Luleå Airport under vintersäsongen 2025/2026.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Mest om Destination, Hållbarhet/Tillgänglighet, Rapporter och Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne är vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av föreningen Svenska Cykelstäder.
-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen har med hjälp av samverkan skapat ett unikt paket.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter drygt två decennier som en samlande kraft för besöksnäring och regional utveckling i Sörmland, har styrelse...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-