-
Camping förstahandsvalet för sommarens tyska turister i Sverige
Färsk statistik från Tillväxtverket visar att 51 procent av alla tyska turister bodde på en campingplats under sitt besök i Sverige under juni till augusti 2024. Och det är naturen och utomhusupplevelserna som lockar.
Mer än hälften väljer camping framför andra turistboenden
Den tyska turismen fortsätter att öka i Sverige och det är campingplatserna som ökar mest. Tillväxtverkets statistik visar att antalet tyska gäster på Sveriges campingplatser ökade med 12 procent sommaren 2024 jämfört med samma period 2023. Det är också första gången som mer än hälften (51 procent) väljer camping framför andra turistboenden.
”Sverige har blivit en populär campingdestination på den viktiga tyska marknaden. Vi har mycket som möter målgruppens semesterönskemål.” Säger Martin Juhos, VD på SCR Svensk Camping.
I norr rapporteras det om fler tyskar i år jämfört med föregående år
Malmö ligger bara 37,5 mil från Hamburg och de flesta tyska campingturister stannar i södra Sverige. Västkusten, ostkusten och Skåne är populära regioner.
Men även långt uppe i norr rapporteras om betydligt fler tyskar i år jämfört med föregående år. På Arctic Camp Jokkmokk, bara 15 kilometer från polcirkeln, har man under flera år vant sig vid allt fler tyskar som gäster. I år blev ökningen 12 procent.
”Tyskarna kommer hit framför allt för naturupplevelserna. Många söker efter norrskenet vilket har varit fantastiskt nu i september i år.” Säger Pia Emretsson, chef Arctic Camp Jokkmokk.
Handlar om att skapa intresse för Sverige som campingdestination
Camping är även förstahandsvalet för turister från Norge och Nederländerna när de besöker Sverige under sommarmånaderna.
”Konkurrensen är hård och den internationella marknadsföringen har därför hög prioritet för oss. Det är ett långsiktig arbete som handlar om att skapa intresse för Sverige som campingdestination och om att underlätta för internationella gäster att kunna planera och boka sin resa.” Säger Martin Juhos.
SCR Svensk Camping har under de senaste åren ökat marknadsföringsinsatserna i Tyskland tillsammans med den tyska motor- och reseorganisationen ADAC. Inför 2025 utökas samarbetet till att även omfatta Nederländerna.
Inför säsongen 2024 gjorde SCR Svensk Camping en marknadsenkät bland tyska gäster som besökt eller vill besöka Sverige. Resultatet visade att 81 procent väljer Sverige för naturen och utomhusupplevelserna. Den visade också att många var mycket nöjda med sin senaste semester i Sverige. Sju av tio tyska turister gav Sveriges campingplatser högsta betyget – en ”femma”.
Så bor de tyska turisterna i Sverige
◆ Campingplatser, 51 procent.
◆ Stugor och lägenheter, 22 procent.
◆ Hotell, 21 procent.
◆ Vandrarhem, 4 procent.
◆ Stugbyar, 2 procent.Avser andel av totalt antal gästnätter för tyska turister i Sverige under perioden juni-augusti 2024. Källa: SCB / Tillväxtverket.
Här kan ni läsa mer om SCR Svensk Camping på Turismnytt.
- Text: SCR Svensk Camping
- Foto: Adam Merking/SCR Svensk Camping
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-