-
Campingen där gästerna får vad de inte visste att de ville ha
”Vi gör allt vi kan för att utveckla anläggningen utefter våra gästers önskemål och behov. Ibland uppmärksammar vi även behov som de inte visste att de hade”, säger Sara Engegren, personal och receptionsansvarig på Johannesvik Camping & Stugby, en av 13 fristående anläggningar i kedjan Swecamp.
På Johannesvik Camping & Stugby är man just nu mitt uppe i högsäsongen. Det är nu det skall visa sig om man har gjort rätt investeringar.
I år har man satsat på ny teknik som gör vistelsen enkel och bekväm. Man har installerat ett nytt kortsystem till duschar och dörrar och en långdistansläsare till campingbommen. Läsaren gör att flödet in till campingen går smidigare. För att spara på vattnet kan nu gästen pausa varmvattnet. Detta sparar både gästen pengar och stress på men också på miljön.
Man har också satsat på hälsoaktiviteter som träning och massage. I området finns vandringsleder som man kan kombinera med träningspass.
En annan satsning man har gjort är för de mindre gästerna. De har fått en ny utomhusaktivitet – Pysselskogen. Där får barn träna sina sinnen bland annat genom matlagning.
Ett faktum är att allt fler affärsresenärer gärna bor i stuga istället för hotell är något som man har tagit tillvara på – även att allt fler vill ha utomhusupplevelser i samband med en konferens.
Även om sommaren är högsäsong så ser man att antal gäster på campingen under andra årstider än sommaren ökar.
Investeringarna har inneburit fler arbetstillfällen och nu har campingen 42 säsongsanställda och 5 anställda personer året runt.
”-Då vi hela tiden försöker uppmärksamma trender, önskemål och behov ska det bli spännande att se vilka nyheter och investeringar som kommer härnäst. Men innan dess ligger mitt och mina medarbetares fokus på att skapa så bra semesterupplevelser som möjligt för våra gäster – här och nu”, avslutar Sara Engegren.
Källa: Johannesvik Camping & Stugby
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Swecamp
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-