-
Charlotte Skott
Charlotte Skott, VD Destination Sälenfjällen och Scandinavian Mountains AB
Vem är du och vad gör du om dagarna?
Jag heter Charlotte Skott och jag arbetar som VD för Destination Sälenfjällen och för Scandinavian Mountains.Vad är Scandinavian Mountains?
Scandinavian Mountains är ett samarbete mellan 2 länder, 4 kommuner och 435 privata bolag, och i volym redan idag en världsdestination. Sveriges och Norges största alpina destinationer, Sälenfjällen och Trysil, tillsammans med Idre och Engerdal.Området har idag 6,4 miljoner gästnätter, 100. 000 bäddar och 3,3 miljoner skiddagar varje år. Vi har vår största gästvolym vintertid, men sommaren och barmarkssäsongen har ökat stort de senaste åren. Vi arbetar för en året-runt destination, med de positiva tillväxteffekter det ger.
Världsdestinationen håller på att växa genom att vi skapar bättre tillgänglighet, bland annat genom en ny flygplats. Syftet är att området skall bli en tillväxtmotor i regionen, få fler gäster och en ökad näringsverksamhet. Den stora tillväxten ser vi både i det nationella men också internationella gästantalet.
All utveckling av infrastruktur och tillgänglighet är en förutsättning för att besöksnäringen ska kunna utvecklas.Och vad är din roll i det hela?
Min roll är att koordinera arbetet, med de två länderna, fyra kommunerna och de 435 privata bolag som skall samarbeta för att skapa tillväxt och generera en bra miljö att bo, leva, besöka och verka i. Där är arbetstillfällen på landsbygd en stor del av vårt mål och en hållbar utveckling av besöksnäringen.Besöksnäringen är en näring som dessa fyra kommuner identifierat som en av de viktigaste basnäringarna i respektive kommun.
Hur gör man för att så många aktörer skall arbeta mot samma mål?
Dialog och att lyssna på varandra är två av de viktigaste parametrarna, och att också ha en gemensam målbild så vi hela tiden vet vart vi är på väg. Att ha tydlighet i risk- och ansvarsfördelning och i vem som gör vad. Samtidigt ska alla göra det som de är bäst på, och därigenom ha respekt för allas kompetenser och förutsättningar både i det offentliga och privata.
Att helt enkelt prata med varandra, istället för om varandra, är en av våra viktigaste framgångsfaktorer.Hur gör man egentligen för att planera och bygga en ny flygplats kopplat till ett handelsområde?
Vi har knutit upp bra kompetenser till oss som har lång och gedigen erfarenhet från flygmarknaden och även handelsutveckling, som är en del av projektet. Vi har letat efter något liknande projekt som Scandinavian Mountains men inte hittat något. Visst har det byggts nya flygplatser i världen och deras erfarenhet tar vi självklart del av men det har inte gjorts med flera länder och så många aktörer inblandade i projekten. Dessutom är detta unikt då besöksnäringen är motorn.Vad händer i Scandinavian Mountains just nu?
Det första spadtaget planeras under hösten 2016. Just nu pågår projektering och planering av både flygplats och handelsområdet.
Handelsområdet kommer att vara en traditionell handelsyta med en mix av nytta och nöje. Utbudet anpassas för boende, turister och gränshandel. Arbetet med att marknadsföra och planera flyglinjer pågår, och responsen är mycket positiv från både flygbolag och turoperatörer.- Text: Maria Lindqvist
-
Spökköping ska locka besökare till Norrköping på höstlovet
Under höstlovet förvandlas Norrköping till Spökköping. Träffa läskiga varelser, upplev ett kusligt smakäventyr och ta del av aktiviteter.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Tänndalen & Järvsöbacken
Sveriges anläggningar i fjällen förbereder sig inför vintersäsongen. Här ser ni vad Tänndalen och Järvsöbacken kommer att erbjuda.
-
Stockholms skärgård på topplista över världens bästa destinationer
National Geographics lista över världens bästa destinationer 2025 rekommenderar Stockholms skärgård och dess nya vandringsled.
-
Norwegian utökar trafiken mellan Stockholm och Skellefteå
Den 28 oktober startar Norwegian direktflyg mellan Stockholm Arlanda och Skellefteå Airport. Antalet avgångar utökas till våren 2025.
-
Svenska Destinationsnätverkets Höstmöte 2024
Den 8-10 oktober genomfördes Svenska Destinationsnätverkets höstmöte i Östersund. Mötet samlade ca 50 deltagare från olika destinationer.
-
Jönköping blir värd för Schack-SM 2026
Destination Jönköping har skrivit avtal med Sveriges Schackförbund om SM i schack 2026. Tävlingen förväntas locka många ungdomar.
-
Höstljus är tillbaka och sätter färg på Umeå
Den 25 oktober är Höstljus tillbaka med ljuskonstverk som sätter färg på Umeå under årets mörkaste dagar. Temat är “Med nya ögon”.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 42 -24
Mest under Boende och Konstateranden/Beslut/Rapporter, men också Destination, Infrastruktur, Museer och Hållbarhet
-
Tinderkampanj i Kristinehamn matchade herrgårdspark med holländare
Kommunen ville tänka unikt när de skulle sälja delar av Gustafsviks herrgårdspark. Därför sjösatte de en Tinderkampanj som blev en succé.
-
Vikingarna kommer till Vrak – Museum of Wrecks
Våren 2025 kommer utställningen ”Vikingar före vikingarna" från Estland att visas på Vrak - Museum of Wrecks i Stockholm.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nu avslöjas: Så här kommer Kusthotellet Styrsö att se ut
Sensommaren 2025 öppnar Kusthotellet Styrsö – en plats där skärgårdens lugn möter modern design ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 42 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Boende och Konstateranden/Bes...
-
r360 Resort Systems utvecklar med mångmiljonaffär
De fem senaste åren har bolaget r360 Resort Systems haft en god utveckling med accelererande tillväxt och Gasellp...
-
Swedish Lapland – Norrbottens besöksnäringsstrategi presenterades vid EU-konferens
I samband med European Week of Regions and Cities 2024 i Bryssel bjöds Swedish Lapland Visitors Board in för att ...
-
-
Gästbloggare
-