-
Charlotte Skott
Charlotte Skott, VD Destination Sälenfjällen och Scandinavian Mountains AB
Vem är du och vad gör du om dagarna?
Jag heter Charlotte Skott och jag arbetar som VD för Destination Sälenfjällen och för Scandinavian Mountains.Vad är Scandinavian Mountains?
Scandinavian Mountains är ett samarbete mellan 2 länder, 4 kommuner och 435 privata bolag, och i volym redan idag en världsdestination. Sveriges och Norges största alpina destinationer, Sälenfjällen och Trysil, tillsammans med Idre och Engerdal.Området har idag 6,4 miljoner gästnätter, 100. 000 bäddar och 3,3 miljoner skiddagar varje år. Vi har vår största gästvolym vintertid, men sommaren och barmarkssäsongen har ökat stort de senaste åren. Vi arbetar för en året-runt destination, med de positiva tillväxteffekter det ger.
Världsdestinationen håller på att växa genom att vi skapar bättre tillgänglighet, bland annat genom en ny flygplats. Syftet är att området skall bli en tillväxtmotor i regionen, få fler gäster och en ökad näringsverksamhet. Den stora tillväxten ser vi både i det nationella men också internationella gästantalet.
All utveckling av infrastruktur och tillgänglighet är en förutsättning för att besöksnäringen ska kunna utvecklas.Och vad är din roll i det hela?
Min roll är att koordinera arbetet, med de två länderna, fyra kommunerna och de 435 privata bolag som skall samarbeta för att skapa tillväxt och generera en bra miljö att bo, leva, besöka och verka i. Där är arbetstillfällen på landsbygd en stor del av vårt mål och en hållbar utveckling av besöksnäringen.Besöksnäringen är en näring som dessa fyra kommuner identifierat som en av de viktigaste basnäringarna i respektive kommun.
Hur gör man för att så många aktörer skall arbeta mot samma mål?
Dialog och att lyssna på varandra är två av de viktigaste parametrarna, och att också ha en gemensam målbild så vi hela tiden vet vart vi är på väg. Att ha tydlighet i risk- och ansvarsfördelning och i vem som gör vad. Samtidigt ska alla göra det som de är bäst på, och därigenom ha respekt för allas kompetenser och förutsättningar både i det offentliga och privata.
Att helt enkelt prata med varandra, istället för om varandra, är en av våra viktigaste framgångsfaktorer.Hur gör man egentligen för att planera och bygga en ny flygplats kopplat till ett handelsområde?
Vi har knutit upp bra kompetenser till oss som har lång och gedigen erfarenhet från flygmarknaden och även handelsutveckling, som är en del av projektet. Vi har letat efter något liknande projekt som Scandinavian Mountains men inte hittat något. Visst har det byggts nya flygplatser i världen och deras erfarenhet tar vi självklart del av men det har inte gjorts med flera länder och så många aktörer inblandade i projekten. Dessutom är detta unikt då besöksnäringen är motorn.Vad händer i Scandinavian Mountains just nu?
Det första spadtaget planeras under hösten 2016. Just nu pågår projektering och planering av både flygplats och handelsområdet.
Handelsområdet kommer att vara en traditionell handelsyta med en mix av nytta och nöje. Utbudet anpassas för boende, turister och gränshandel. Arbetet med att marknadsföra och planera flyglinjer pågår, och responsen är mycket positiv från både flygbolag och turoperatörer.- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
Mest under Destination och Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Evenemang, men även Museer/Utställningar, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
Förutsättningarna när gårdsförsäljning av alkoholdrycker är på plats
Visita listar de ganska tuffa villkoren för att man ska få bedriva gårdsförsäljning av alkohol från 1 juni
-
Swedish Lapland söker två stjärnor till spännande tjänster
Swedish Lapland söker en Content Production Officer och en Online Communications Officer
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Ett nytt blogginlägg från Turismnytts flitigaste bloggare Marcus Ståhl
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
SAS har lanserat flyglinjer till Kalmar och Halmstad
SAS tar ännu ett steg i sin expansion av inrikestrafiken. Den 27 januari började de att trafikera Arlanda – Kalmar och Arlanda – Halmstad.
-
Bothnian Coastal Route inleder samarbete med Best of Scandinavia
Bothnian Coastal Route presenterar stolt sitt senaste samarbete med Umeå-baserade företaget Best of Scandinavia.
-
Cityindex – mat och hotell lyfter Östersund till nya höjder
Nyligen presenterades Cityindex rapporten för Östersund. Omsättningen för stadskärnan ökade med 4 procent under 2023.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde Jämtland Härjedalen Turism (JHT) tillsammans med Handelskammar...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Mat/Dryck, men äv...
-
Grand Travel Award – Ekoturismpriset samt pris till hotell och transportörer
Den 13 februari 2025 arrangeras Grand Travel Award för 33 gången. Reseindustrins egen Oscarsgala går som vanligt ...
-
Sylvia Nylin lämnar Destination Kalmar för nytt uppdrag i Sigtuna
I september 2022 började Sylvia Nylin som VD för Destination Kalmar med uppdraget att ta fram en...
-
-
Gästbloggare
-