-
Cirkusmusikalen Pippi på Cirkus åter till Djurgården
Pippi på Cirkus spelades för fulla hus under förra året då över 55 000 personer såg föreställningen. Den 15 juni återvänder Björn Ulvaeus och Cirkus Cirkörs folkkära cirkusmusikal med Pippi till Djurgården, under ny konstnärlig ledning av stjärnregissören Roine Söderlundh.
”Förra året uppstod en magi som var svår att förklara. Jag är så glad över att vi återigen ska få sprida Pippis kraft tillsammans med hisnande nycirkus och färgsprakande musik. Mottagandet har varit varmt och vi har precis öppnat upp två extra föreställningar under premiärveckan. Sommarens uppsättning kommer att bli något alldeles extra.” Säger Björn Ulvaeus, exekutiv producent.
Har regisserat en rad publiksuccér
Regissören Roine Söderlundh, som tidigare skapat “Mamma Mia! – The party” tillsammans med Björn Ulvaeus, äntrar rollen som konstnärlig ledare för Pippi på Cirkus och står även för regi under 2023.
Roine har tilldelats Guldmasken för Bästa koreografi hela fyra gånger. Han har regisserat en rad publiksuccér genom åren. Exempelvis Chicago, Top Hat och On the Town.
”Det ska bli så inspirerande att gå in och arbeta med några av landets främsta nycirkusartister. Jag älskar ju musikteater och det är en så annorlunda föreställning att arbeta med cirkus, musikalartister och barn tillsammans. Jag gillar utmaningar så när Björn ringde mig var det självklart att tacka ja. Det är en ynnest att få fortsätta förvalta och förfina denna fantastiska föreställning.” Säger Roine Söderlundh, konstnärlig ledare sommaren 2023.
Föreställningen är en ”cirkusmusikal”
Pippi på Cirkus är något så ovanligt som en “cirkusmusikal” – löst baserad på en berättelse av Astrid Lindgren och med cirkus från Nordens ledande cirkuskompani Cirkus Cirkör. Manus av Maria Blom, Tilde Björfors och Björn Ulvaeus som även är uppsättningens exekutiva producent.
”Pippi på Cirkus är den mest lekfulla och en av de mest utmanande föreställningar jag någonsin gjort, med så många element av dialog, sång, dans, cirkus. Jag ser jättemycket fram emot att jobba med ensemblen igen. Vi leker och leker och jag tror att det är mitt i denna fantastiska energi som scenkonsten blir levande. Jag har sett upp till Pippi sedan jag var liten – hennes sätt att vara fri, oberoende och ifrågasättande. Idag är det mina egna barn som lyssnar på Pippi-låtarna varje dag.” Berättar Ida Breimo, som återigen syns i rollen som Pippi.
Föreställningen spelas den 15 juni – 20 augusti. Den är cirka 1 timme och 15 minuter lång (ej paus) med dialog och sångtexter på svenska. Produktionen är ett samarbete mellan Björn Ulvaeus, Astrid Lindgren Aktiebolag, Cirkus Cirkör, Krall Entertainment och Pophouse.
Läs mer om Pippi på Cirkus här.
- Text: Pophouse Entertainment
- Foto: Pophouse Entertainment
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-