-
Steve Watson
Vad heter du och vem är du?
Jag heter Steve Watson och kommer ursprungligen från Australien.
Vad gör du till vardags?
Jag har arbetat som Concierge i över 10 år i Melbourne, London och nu som Head Concierge på Sheraton Stockholm Hotel.
På vintern arbetar jag tisdag till lördag klockan 10 – 18 och nu på sommaren jobbar jag lite mer. Allt beroende på hur många gäster som bor på hotellet. Just nu har vi många gäster.
Hur ser en arbetsdag ut för en concierge?
Varje dag är ser olika ut! Man vet inte vad gästerna ska efterfråga och det är det som skapar spänning! Jag börjar min dag med en promenad i hotellets lobby för att se till att allt ser 5 fem-stjärnigt ut, sedan börjar jag att besvara de många e-postförfrågningarna till restauranger, bar, nattklubbs rekommendationer och reservationer, limousine bokningar, turné resvägar och så vidare. Jag är också tillgänglig för hotellets gäster att erbjuda samma tjänster och mycket mer. Som Les Clefs d’Or Concierge kan jag anordna allt från mellan himmel och jord för en gäst så länge det inte är olagligt eller omoraliskt.
Vad krävs för att bli en concierge och hur blir man det?
Man behöver ha tålamod, en övertalningsförmåga och ett vänligt leende! Det hjälper till om man kan organisera också. För att bli en Les Clefs d’Or Concierge måste du arbeta på hotell i fem år med minst två års erfarenhet vid conciergedisken. Generellt startar en Concierge som Porter och arbeta sig fram till positionen Head Concierge under en period av år med stöd av en mentor av den tidigare generationen av Concierge.
Den globala miljön i dagens affärsvärld kräver att receptionister kunna samtala med alla resenärer, från Albanien till Zaire. Många Clefs d’Or medlemmar är flerspråkiga och de flesta är väl insatt i många kulturer.
Hur hittar du aktiviteter som du kan rekommendera till dina kunder?
En bra Concierge är alltid ute och prövar det senaste, besöker de nyaste platserna och aktiviteter, är proaktiv och närmar sig företag som erbjuder intressanta aktiviteter för våra gäster. Det finns inget så bra som att kunna ge gästerna en personlig rekommendation.
Vad är den mest unika tjänst som du erbjudit eller som kunden efterfrågat?
I London blev jag tillfrågad om allt från att köpa levande getter till att hyra en herrgård för en 1 000 000 MSEK i månaden åt en gäst.
Varför skall hotell ha en concierge? Lönar det sig?
En bra Concierge är ansiktet utåt för hotellet och hans eller hennes arbete är att främja hotellet samt skapa samarbeten med den lokala arenan. Hans eller hennes rykte kommer att locka gästerna att ta in på ett jut ditt hotell snarare än det hotellet tillhandahåller allmän turistinformation via receptionen. Genom att ha en dedikerad Concierge kan ditt hotell erbjuda den bästa servicen och det blir attraktivt för gästerna.
Kan du ge några tips om hur en turismföretagare kan få en concierge att tipsa om ens tjänster?
Jag skulle vilja föreslå att de kontaktar det lokala kapitlet av Les Clefs d’Or, Svenska HotellPortierföreningen. Alla Hotel Concierge i Stockholm är medlemmar och det tillåter företag att bli associerade medlemmar när det en gång har godkänts av styrelsen.
Vad är en Les Clef d’Or Concierge?
Du kan känna igen Concierge Clefs d’Or av tangenterna de visas på kragen på sina uniformer. Dessa korsade guldknappar är mer än bara en symbol för organisationen – de är en symbol för garanterad kvalitet.
Concierge Clefs d’Or kommer att rymma varje gästs begäran så länge det är moraliskt, lagligt och överhuvudtaget är möjligt. Deras tjänster gör att man kan köra spektrat från det vardagliga till det extraordinära så att varje begäran uppfylls till gästens fulla belåtenhet.
Concierge Clefs d’Or hanterar alla arbetsuppgifter med iver: post och meddelanden, rekommendationer och reservationer, resor och mötesplanering, personlig shopping och professionell kommunikation. De är också de högsta sociala rådgivarna, affärsexpediters och bland gästens personliga förtrogna.
Vid dessa sällsynta tillfällen när gästernas önskemål inte kan uppfyllas på egen hand har Les Clefs d’Or Concierge nödvändig back-up som består av en aldrig sinande nätverk av bekanta, vänner och kollegor från hela världen.
Les Clefs d’Or medlemmar har ägnat många år av hårt arbete och utbildning till concierge yrket. De är trevliga och välkomnande till utseendet, de förblir lugn i en hektisk miljö, och de visar alltid integritet. I själva verket är diskretion a och o för en Concierge Clefs d’Or.
Les Clefs d’Or Concierge känner pulsen i sin stad, kan ge råd gäster när det gäller restauranger, nattliv, sport och teater evenemang, sightseeingturer, shopping, etc. De kan hänvisa gäster till valfri plats, till någon speciell produkt och det när som helst på dygnet.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Sheraton Stockholm
-
Parks and Resorts gör gemensam satsning med First Camp på Skara Sommarland
First Camp förvärvar campingverksamheten på Skara Sommarland och ingår ett långsiktigt samarbete med Parks and Resorts.
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
Vad är på gång hos Kairos Future och hur kan det hjälpa er?
Vi på Turismnytt har frågat Kairos Future hur de kan hjälpa företag, organisationer och destinationer i besöksnär...
-
-
Gästbloggare
-