-
Steve Watson
Vad heter du och vem är du?
Jag heter Steve Watson och kommer ursprungligen från Australien.
Vad gör du till vardags?
Jag har arbetat som Concierge i över 10 år i Melbourne, London och nu som Head Concierge på Sheraton Stockholm Hotel.
På vintern arbetar jag tisdag till lördag klockan 10 – 18 och nu på sommaren jobbar jag lite mer. Allt beroende på hur många gäster som bor på hotellet. Just nu har vi många gäster.
Hur ser en arbetsdag ut för en concierge?
Varje dag är ser olika ut! Man vet inte vad gästerna ska efterfråga och det är det som skapar spänning! Jag börjar min dag med en promenad i hotellets lobby för att se till att allt ser 5 fem-stjärnigt ut, sedan börjar jag att besvara de många e-postförfrågningarna till restauranger, bar, nattklubbs rekommendationer och reservationer, limousine bokningar, turné resvägar och så vidare. Jag är också tillgänglig för hotellets gäster att erbjuda samma tjänster och mycket mer. Som Les Clefs d’Or Concierge kan jag anordna allt från mellan himmel och jord för en gäst så länge det inte är olagligt eller omoraliskt.
Vad krävs för att bli en concierge och hur blir man det?
Man behöver ha tålamod, en övertalningsförmåga och ett vänligt leende! Det hjälper till om man kan organisera också. För att bli en Les Clefs d’Or Concierge måste du arbeta på hotell i fem år med minst två års erfarenhet vid conciergedisken. Generellt startar en Concierge som Porter och arbeta sig fram till positionen Head Concierge under en period av år med stöd av en mentor av den tidigare generationen av Concierge.
Den globala miljön i dagens affärsvärld kräver att receptionister kunna samtala med alla resenärer, från Albanien till Zaire. Många Clefs d’Or medlemmar är flerspråkiga och de flesta är väl insatt i många kulturer.
Hur hittar du aktiviteter som du kan rekommendera till dina kunder?
En bra Concierge är alltid ute och prövar det senaste, besöker de nyaste platserna och aktiviteter, är proaktiv och närmar sig företag som erbjuder intressanta aktiviteter för våra gäster. Det finns inget så bra som att kunna ge gästerna en personlig rekommendation.
Vad är den mest unika tjänst som du erbjudit eller som kunden efterfrågat?
I London blev jag tillfrågad om allt från att köpa levande getter till att hyra en herrgård för en 1 000 000 MSEK i månaden åt en gäst.
Varför skall hotell ha en concierge? Lönar det sig?
En bra Concierge är ansiktet utåt för hotellet och hans eller hennes arbete är att främja hotellet samt skapa samarbeten med den lokala arenan. Hans eller hennes rykte kommer att locka gästerna att ta in på ett jut ditt hotell snarare än det hotellet tillhandahåller allmän turistinformation via receptionen. Genom att ha en dedikerad Concierge kan ditt hotell erbjuda den bästa servicen och det blir attraktivt för gästerna.
Kan du ge några tips om hur en turismföretagare kan få en concierge att tipsa om ens tjänster?
Jag skulle vilja föreslå att de kontaktar det lokala kapitlet av Les Clefs d’Or, Svenska HotellPortierföreningen. Alla Hotel Concierge i Stockholm är medlemmar och det tillåter företag att bli associerade medlemmar när det en gång har godkänts av styrelsen.
Vad är en Les Clef d’Or Concierge?
Du kan känna igen Concierge Clefs d’Or av tangenterna de visas på kragen på sina uniformer. Dessa korsade guldknappar är mer än bara en symbol för organisationen – de är en symbol för garanterad kvalitet.
Concierge Clefs d’Or kommer att rymma varje gästs begäran så länge det är moraliskt, lagligt och överhuvudtaget är möjligt. Deras tjänster gör att man kan köra spektrat från det vardagliga till det extraordinära så att varje begäran uppfylls till gästens fulla belåtenhet.
Concierge Clefs d’Or hanterar alla arbetsuppgifter med iver: post och meddelanden, rekommendationer och reservationer, resor och mötesplanering, personlig shopping och professionell kommunikation. De är också de högsta sociala rådgivarna, affärsexpediters och bland gästens personliga förtrogna.
Vid dessa sällsynta tillfällen när gästernas önskemål inte kan uppfyllas på egen hand har Les Clefs d’Or Concierge nödvändig back-up som består av en aldrig sinande nätverk av bekanta, vänner och kollegor från hela världen.
Les Clefs d’Or medlemmar har ägnat många år av hårt arbete och utbildning till concierge yrket. De är trevliga och välkomnande till utseendet, de förblir lugn i en hektisk miljö, och de visar alltid integritet. I själva verket är diskretion a och o för en Concierge Clefs d’Or.
Les Clefs d’Or Concierge känner pulsen i sin stad, kan ge råd gäster när det gäller restauranger, nattliv, sport och teater evenemang, sightseeingturer, shopping, etc. De kan hänvisa gäster till valfri plats, till någon speciell produkt och det när som helst på dygnet.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Sheraton Stockholm
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Sala 400 år – nominerat till två prestigefyllda priser i Gyllene Hjulet
Sala 400 år är nominerat i två kategorier på Gyllene Hjulet-galan: Årets hållbara eventdestination och Årets lokala evenemang
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Det brittiska lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien via ett nytt femårigt samarbetsavtal med SkiStar.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Visita – nytt kollektivavtal för anställda inom svensk besöksnäring
Visita och Hotell- och restaurangfacket har tecknat ett nytt kollektivavtal för anställda inom s...
-
-
Gästbloggare
-