-
Countryside Hotels – jubileumsfirande ökade försäljningen
Countryside Hotels, som firade 40 år under 2023, ökade försäljningen med sju procent under året som gick. Bidragande orsaker var också valutakursen. Som ledde till att fler svenskar semestrade på hemmaplan och att fler utländska besökare gästade svenska hotellen. För 2024 pekar organisationen ut flera osäkerhetsfaktorer som kan påverka bokningsläget.
Försäljningen steg med sju procent
Under året som gick firade Countryside Hotels 40 år med en stor jubileumskampanj. Rabatter erbjöds tillsammans med jubileumsaktiviteter. Som relationshelgen Lovegame, ett nytt lyxigt träningskoncept för äldre och julinitiativet All-in Christmas. Allt detta bidrog till att öka försäljningen med sju procent under 2023.
”Det är inte varje år man fyller jämt och så klart måste vi fira att vi faktiskt funnits runt om i Sverige i fyra decennier. Det känns ju extra kul att få avsluta jubileumsåret med resultatet att försäljningen stigit med sju procent.” Säger Anna Övergaard, Marknadschef på Countryside Hotels.
Kronkursen har påverkat
Andra bidragande orsaker till det ökade trycket på medlemshotellen är den svenska valutakursen. Där en hög kronkurs under året gjort att många valt bort utlandsresan och istället satsat på semester i Sverige. Kronkursen ledde också till att antalet utländska gäster hos Countryside Hotels medlemshotell ökade med 21 procent under sommaren 2023.
”Redan under pandemin valde allt fler att semestra på hemmaplan och därför var det nog naturligt för många att fortsätta de nya traditionerna när kronan stack i höjden under året. Något som också gjorde att vi också kunde få välkomna ännu fler utländska gäster.” Säger Anna.
Osäkert för 2024
Inför året finns det många osäkerhetsfaktorer. Å ena sidan finns indikationer på en fördjupad lågkonjunktur med ökat antal varsel. Å andra sidan finns det tecken på att inflationen börjar avta och exempelvis elpriserna stabiliserats.
”Hotellen börjar bli vana att navigera i en osäker omvärld efter flera år av pandemier, konflikter i närregioner och ökade kostnader. Så därför är vi försiktigt optimistiska när vi nu blickar ut mot 2024 och satsar på att utveckla erbjudandet på ett sätt som matchar både svenskarnas önskemål och förutsättningar för stunden.” Avslutar Anna Övergaard.
Läs mer om Countryside Hotels på Turismnytt här.
- Text: Countryside Hotels
- Foto: Countryside Hotels
-
Kalmar och Karlskrona ska sätta Sverige på den internationella cykelkartan
Tillsammans med Svenska Cykelförbundet har Kalmar och Karlskrona undertecknat en avsiktsförklaring om ett nytt internationellt lopp.
-
Turismens roll i en osäker värld – en förändringskraft för fred?
I dessa dagar, när vi översköljs av tunga nyheter, tänker Sylvia Nylin på sambandet mellan turism och fredsbyggande.
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Bland katter och zombies
Den 9 oktober var Turismnytt på plats för att testa nyheterna och ta del av den magiska miljön som Gröna Lund erbjuder.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en analys. Det blev som en fortsättning på sommaren under september.
-
Naturturismföretagen – tema ledturism under Forum för naturturism
Naturturismföretagens branschträff Forum för naturturism är utbyggd till en hel naturturismvecka som ger möjligheter till inspiration.
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
Condé Nast är det amerikanska förlaget som står bakom Vogue, Vanity Fair, The New Yorker och inte minst Condé Nas...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet (UI), ledande inom analyser av upplevelser och turismeffekter, presenterar ...
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Är du en passionerad och driven turismutvecklare som är intresserad av upplevelser och hållbarhet? Vill du vara m...
-
-
Gästbloggare
-