-
Databas för plats- och evenemangsdata öppnas
Helsingborgs stad lanserar en databas för plats- och evenemangsdata. Från databasen kan nu vem som helst ta del av- och bygga tjänster med öppen data om vad som händer i Helsingborg.
Syftet med databasen är att effektivisera stadens arbete med evenemangsinformation och underlättar samverkan med andra skånska kommuner. Man hoppas också på att databasen blir ett verktyg i den fortsatta digitaliseringen.
Helsingborgs stads webbchef Björn Westerlund menar att det finns fyra stora vinster med den nya databasen:
- Nya möjligheter för invånare, lokala föreningar och organisationer att lägga in information om sina evenemang och synas i Helsingborgs stads kanaler
- Samla alla stadens evenemang kring ett och samma verktyg. Vinsten är att man sparar tid genom att jobba med en och samma databas
- De andra skånska kommunerna och Familjen Helsingborg kan kostnadsfritt använda databasen
- Vem som helst kan utveckla nya tjänster för invånare och besökare med den öppna datan och källkoden i databasen
”- Detta är bara början på en resa där vi vill bygga världens största och öppnaste upplevelseplattform. En plattform för att engagera invånare och organisationer i staden och regionen”, säger Martin Güll, digitaliseringsdirektör i Helsingborgs stad.
På bilden ovan Martin Güll
Källa: Helsingborgs stad- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Helsingborgs stad
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Mest om Destination, Hållbarhet/Tillgänglighet, Rapporter och Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne är vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av föreningen Svenska Cykelstäder.
-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen har med hjälp av samverkan skapat ett unikt paket.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.
-
Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt
Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter drygt två decennier som en samlande kraft för besöksnäring och regional utveckling i Sörmland, har styrelse...
-
Anu, toppjuristen som blev operativ chef på boendestartup-en Moder
Grunder för ledarskap och övergång från juridik till tech Du började din karriär som kon...
-
-
Gästbloggare
-