-
Databas för plats- och evenemangsdata öppnas
Helsingborgs stad lanserar en databas för plats- och evenemangsdata. Från databasen kan nu vem som helst ta del av- och bygga tjänster med öppen data om vad som händer i Helsingborg.
Syftet med databasen är att effektivisera stadens arbete med evenemangsinformation och underlättar samverkan med andra skånska kommuner. Man hoppas också på att databasen blir ett verktyg i den fortsatta digitaliseringen.
Helsingborgs stads webbchef Björn Westerlund menar att det finns fyra stora vinster med den nya databasen:
- Nya möjligheter för invånare, lokala föreningar och organisationer att lägga in information om sina evenemang och synas i Helsingborgs stads kanaler
- Samla alla stadens evenemang kring ett och samma verktyg. Vinsten är att man sparar tid genom att jobba med en och samma databas
- De andra skånska kommunerna och Familjen Helsingborg kan kostnadsfritt använda databasen
- Vem som helst kan utveckla nya tjänster för invånare och besökare med den öppna datan och källkoden i databasen
”- Detta är bara början på en resa där vi vill bygga världens största och öppnaste upplevelseplattform. En plattform för att engagera invånare och organisationer i staden och regionen”, säger Martin Güll, digitaliseringsdirektör i Helsingborgs stad.
På bilden ovan Martin Güll
Källa: Helsingborgs stad- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Helsingborgs stad
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.
-
Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg
En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.
-
Sälens Högfjällshotell välkomnar SkiStar som ny driftsansvarig
Den 1 maj gick fyrstjärniga Sälens Högfjällshotell in i en ny och spännande era med SkiStar som ny driftsansvarig.
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige, för att underlätta arbetet med att kommunicera om landet på olika sätt.
-
Järvsö är värd för Svensk Mountainbikekonferens 2025
Svensk Mountainbikekonferens landar i Järvsö den 1-2 september. Sverige samlas då för att diskutera platsutveckling med cykling.
-
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund – intressant kuriosa
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund presenterar ett axplock av all kuriosa om husvagnar, husbilar och campingliv.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Mat & Dryck, Konstateranden, ...
-
Gröna Lund premiär för Pumpen, Gnuttarna, Redhead-chips och Boba Tea
Den 26 april slog Gröna Lund upp portarna för sitt 142:a år – ett år som bjuder på en mängd roli...
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Junior VM i ishockey i Göteborg vinner Gyllene Hjulet
När Gyllene Hjulet delades ut på kvällen den 23 april var det göteborgskt i topp. JVM i ishockey 2024, som var de...
-
-
Gästbloggare
-