-
Vilka är Sveriges bästa platsmarknadsförare?
Nu har kandidaterna till priset som Sveriges bästa platsmarknadsförare tagits fram. En jury, tillsatt av företaget Placebrander, bestående av representanter från platsmarknadsförares målgrupper har utsett finalisterna.
Nu får allmänheten rösta på sin favorit fram till den 6 september 2017.
Priset Placebrander of The Year har årligen delats ut sedan 2013 av företaget Placebrander.
Finalister 2017
Finalisterna 2017 för priset Placebrander of the Year 2017 är.- Sweden on Airbnb
Tävlande organisation: Visit Sweden
Byrå: Forsman & Bodenfors
Motivering: Vackra platser i den svenska naturen valdes ut och listades på Airbnb. Platserna fotograferades och beskrevs. Målet var att öka kännedomen om Sverige som destination i främst USA. Resultatet blev 590 artiklar i tidningar i USA.
- Ge plats!
Tävlande organisation: Skellefteå kommun
Byrå: Krux och Henson PR
Motivering: Skellefteå vill utmana bilden av vad en ledare är och säga något om sin plats. Med hjälp av genusfotografen Tomas Gunnarsson arrangerades workshops som resulterade i en digital och en fysisk fotoutställning samt en kampanj via sociala medier. Resultatet blev ett stort mediegenomslag och debatt i lokala och nationella medier kring ledarskap.
- Upplev Roslagen sommaren 2017!
Tävlande organisation: Visit Roslagen
Byrå: Smartson
Motivering: Visit Roslagen ville stärka Roslagen som destination och generera fler besökare. De vände sig till aktiva naturälskare och vardagssmitande livsnjutare och utannonserade möjligheten att bli resereporter. Utvalda resereportrar fick välja en upplevelse i Roslagen och besöket filmades sedan för att spridas digitalt. Resultatet blev ett massivt genomslag digitalt.
- Halifornia – den nya kustkulturen
Tävlande organisation: Nordic Surfers
Byrå: Ingen
Motivering: Hallifornia 2016: Official Aftermovie from Nordic Surfers on Vimeo.
2013 arrangerades den första festivalen. Sedan dess har Varbergs position som Hallands Kalifornien, eller Hallifornia, stärkts genom återkommande longboardtävlingar, kabelpark för wakeboard, kultur, mat och musik. Den nya kustkulturen är numera etablerad i Varberg. Varberg är barnfamiljernas, ungdomarnas, dansarnas, musikernas och surfsportarnas mötesplats varje sommar. 2016 hade festivalen 40,000 besökare och insatserna gynnar platsens varumärke året runt.
Här kan du se videon över nominerade.
Tidigare års vinnare
År 2013 vann Nyköping med sin mångåriga inflyttarkampanj. År 2014 vann Umeå med sin satsning i samband med Kulturhuvudstadsåret och år 2015 vann Luleå för sitt omfattande platsmarknadsföringsarbete.År 2016 vann Surfbukten för sitt sätt att fylla Östersunds platsvarumärke med nytt innehåll.
Detta är platsmarknadsföring
Platsmarknadsföring är insatser som syftar till att stärka ett platsvarumärke och locka fler invånare och besökare till sin kommun.Priset delas ut under konferensen 250 möjligheter i Jönköping den 12 september 2017.
Källa: Placebrander
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Placebrander
- Sweden on Airbnb
-
Tekniska museet är Årets museum 2025
Tekniska museet har utsetts till Årets museum 2025 av Sveriges Museer och ICOM. De förnyar bilden av vad ett museum kan vara.
-
Västflyg – nyetablering av flyglinje mellan Växjö Småland Airport och Bromma Stockholm Airport
Från och med juni kommer Västflyg att utöka sin verksamhet med en ny flyglinje som utgår från Växjö till Bromma i Stockholm.
-
Arknat bygger vindskydd i Nyköping – arkitektur och natur i harmoni
Arknat skapar platsunika och arkitektritade vindskydd längs Sörmlandsleden i sommar för allmänheten att nyttja.
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Vid Hagaparken tar ett hotell form, Hagastrand. Det är Nobis Hospitality Groups prestigeprojekt, en social wellness-destination.
-
Nästan 17 miljoner gästnätter på campingplatser 2024
Ny statistik visar att gästnätter på Sveriges campingplatser ökade till 16,7 miljoner 2024. Dessutom är det valet för europeiska turister.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter.
-
Boule-VM 2027 kommer till Göteborg och Scandinavium
Boule-VM kommer att avgöras i Göteborg den 2–5 september 2027. På Scandinavium kommer atleterna att tävla om världsmästartitlarna.
-
Pontus Frithiof at Bro Hof har öppnat – ny gastronomisk destination
Den nya restaurangen Pontus Frithiof at Bro Hof erbjuder en unik matupplevelse. Förstärkt med en ny destination för event.
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 som presenteras av Statistiska Centralbyrån, SCB, och Ekonomifakta.se, sy...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang samt Konst...
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg i Västsverige med fem nyskapande konstupplevelser i form av tre nya...
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan 24–29 juni i Norrköping! Dags att ...
-
-
Gästbloggare
-