-
Jonas Jacobsson
Jonas Jacobsson, VD Visit Värmland
Så arbetar vi med att stärka besöksnäringen
Hej Jonas, du har nyligen tillträtt som VD för Visit Värmland. Hur kommer det sig att du sökte den tjänsten?
Jag är övertygad om tillväxtpotentialen i Värmlands besöksnäring och är gärna med och utvecklar den.Vad har du jobbat med tidigare?
Jag kommer närmast från Visit Karlstad AB som driver Karlstad CCC och Karlstad Convention Bureau där jag har arbetat som försäljnings- och marknadschef. Innan det var jag vd för en av divisionerna inom utbildningsföretaget EF med placering i Stockholm, Hong Kong, London och Zurich. I grunden är jag utbildad civilekonom och har en MBA-examen inom Management från USA.Vad ser du för utmaningar för Visit Värmland?
Vi som arbetar på Visit Värmland har bra kunskaper och erfarenheter och ser nu fram emot att stärka varumärket, få fler medlemmar och utveckla våra fem fokusområden inom den värmländska besöksnäringen, nämligen natur, kultur, vinter, möten och evenemang.Hur många medarbetare är ni på Visit Värmland?
Vi är i dagsläget sex medarbetare men hoppas bli fler framöver.Vad har ni i pipeline just nu?
Vi har två projekt som är igång, ett inom hållbar besöksnäring och ett inom internationalisering och destinationsutveckling. Det finns också planer för att starta fler projekt. Under hösten och våren kommer vi också fokusera på att värva fler medlemmar för att ytterligare ena och stärka Värmlands röst inom besöksnäringen. Vi har i dagsläget drygt 100 medlemsföretag samt alla värmländska kommuner och ett par paraplyorganisationer med på tåget men vi räknar alltså med att bli betydligt fler med tiden.Ett evenemang som är viktigt för oss och våra medlemmar är nomineringen och prisutdelningen av Årets Turismpris och Årets Uppstickare 2016 som vi delar ut den 6 oktober. Det skall bli spännande att se vilka nomineringar vi får in i år.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Visit Värmland
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-