-
Jonas Jacobsson
Jonas Jacobsson, VD Visit Värmland
Så arbetar vi med att stärka besöksnäringen
Hej Jonas, du har nyligen tillträtt som VD för Visit Värmland. Hur kommer det sig att du sökte den tjänsten?
Jag är övertygad om tillväxtpotentialen i Värmlands besöksnäring och är gärna med och utvecklar den.Vad har du jobbat med tidigare?
Jag kommer närmast från Visit Karlstad AB som driver Karlstad CCC och Karlstad Convention Bureau där jag har arbetat som försäljnings- och marknadschef. Innan det var jag vd för en av divisionerna inom utbildningsföretaget EF med placering i Stockholm, Hong Kong, London och Zurich. I grunden är jag utbildad civilekonom och har en MBA-examen inom Management från USA.Vad ser du för utmaningar för Visit Värmland?
Vi som arbetar på Visit Värmland har bra kunskaper och erfarenheter och ser nu fram emot att stärka varumärket, få fler medlemmar och utveckla våra fem fokusområden inom den värmländska besöksnäringen, nämligen natur, kultur, vinter, möten och evenemang.Hur många medarbetare är ni på Visit Värmland?
Vi är i dagsläget sex medarbetare men hoppas bli fler framöver.Vad har ni i pipeline just nu?
Vi har två projekt som är igång, ett inom hållbar besöksnäring och ett inom internationalisering och destinationsutveckling. Det finns också planer för att starta fler projekt. Under hösten och våren kommer vi också fokusera på att värva fler medlemmar för att ytterligare ena och stärka Värmlands röst inom besöksnäringen. Vi har i dagsläget drygt 100 medlemsföretag samt alla värmländska kommuner och ett par paraplyorganisationer med på tåget men vi räknar alltså med att bli betydligt fler med tiden.Ett evenemang som är viktigt för oss och våra medlemmar är nomineringen och prisutdelningen av Årets Turismpris och Årets Uppstickare 2016 som vi delar ut den 6 oktober. Det skall bli spännande att se vilka nomineringar vi får in i år.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Visit Värmland
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-