-
Destination Läckö-Kinnekulle och Next Skövde får strategiskt uppdrag
Skaraborgs kommunalförbund har beslutat att ge Next Skövde och Destination Läckö-Kinnekulle ett fyraårigt strategiskt uppdrag att jobba med samverkan för besöksnäringen inom Skaraborg.
Projektet har varit framgångsrikt
Skaraborg ska bli mer intressant för besökare genom att jobba tematiskt och visa upp hela områdets utbud tillsammans. Det har varit utgångspunkten för projektet Visit Skaraborg, som pågått under drygt tre år. Denna samverkansplattform för turistorganisationerna i Skaraborg övergår nu till ett löpande tillväxtuppdrag från Skaraborgs kommunalförbund.
Projektet har varit framgångsrikt och nya produkter kring t.ex. vandring, cykling, golf, matupplevelser och tågluffa har utvecklats.
På den gemensamma webbplatsen skaraborg.nu samlas upplevelser och evenemang som är värda en timmas resa. På Instagram kan invånare och besökare få tips via satsningen ”Upplev Skaraborg”. Nya digitala verktyg såsom en chatbot och en digital reseplanerare gör det enklare för besökare att hitta upplevelser.
“Vi är glada över att projektet har fungerat så väl och att vi hittat arbetssätt som gör att alla kommuner är med utifrån sina förutsättningar och intresseområden.” Säger Mats Olsson, VD på Next Skövde.
Ett fyraårigt strategiskt uppdrag
Utifrån de positiva resultaten ger Skaraborgs kommunalförbund nu ett fyraårigt strategiskt uppdrag till Next Skövde och Destination Läckö-Kinnekulle att fortsätta arbetet tillsammans med alla turistorganisationer i Skaraborg.
Uppdraget får 275 000 kr i årligt bidrag och sedan kommer kommunerna i Skaraborg att matcha upp med motsvarande belopp. Länsförsäkringar Skaraborg lägger därutöver in finansiering för att stärka satsningarna. Framöver är förhoppningen att öka upp budgeten med både privata medel och projektpengar.
“Att Skaraborgs kommunalförbund nu ger oss ett strategiskt uppdrag är ett bevis på att vi är på rätt väg med samarbetet inom besöksnäringen i Skaraborg. Nu får vi en långsiktig plattform för att arbeta vidare tillsammans.” Säger Anna Ohlin Ek, VD på Destination Läckö-Kinnekulle.
Inom ramen för uppdraget kommer arbetet nu att fortsätta med att utveckla fler gemensamma produkter och marknadsföra dem. Hållbarhet och digitalisering är även fokusområden.
- Text: Destination Läckö-Kinnekulle
- Foto: Destination Läckö-Kinnekulle
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ut...
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna är en ideell förening som förmedlar kontakt mellan företag och personer med en ...
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har i samarbete med de lokala destinationsorganisationerna Visit Umeå...
-
-
Gästbloggare
-