-
Destinationen Jönköping slår rekord i antal möten
2024 blir ett starkt mötesår i Jönköping. Destination Jönköping, som arbetar med nationella och internationella icke kommersiella möten, har hittills värvat möten och kongresser med 19 800 deltagare från hela världen till Jönköping.
”Sådana deltagarsiffror har vi inte sett i inledningen av ett år på länge och av erfarenhet vet vi att det tillkommer ännu fler möten och således deltagarsiffror under året. Vi gläds såklart extra mycket med tanke på de tuffa åren under pandemin för just mötesindustrin. Jönköping har en stark position i Sverige som mötesstad. Vi upplever ett stort intresse att förlägga större möten och kongresser här kommande år. Det visar att arrangörerna har stort förtroende för oss, vår kapacitet och inte minst den enorma kunskap som våra organisationer och verksamheter besitter.” Säger Caroline Törnblad, chef för möten och evenemang på Destination Jönköping.
Stor variation av möten 2024 – ger positiva effekter
Mötena som kommer till Jönköping under 2024 är bland annat. Familjecentralkonferensen, Vänsterpartiets kongress, Naturskyddsföreningens Rikskonferens, Jehovas vittnen, Psfios Kompetensdagar, Samtidskonstdagarna och Placebranders Day.
”Det är en stor bredd av möten och det som är extra glädjande är att allt fler arrangörer lyfter betydelsen av vilka positiva långsiktiga effekter ett möte i hemkommunen innebär.” Säger Malin Asking, projektledare på möten och evenemang på Destination Jönköping.
Effekterna av att stå värd för ett möte har blivit allt viktigare och fler; samverkan, nätverkande, kompetensförsörjning och stärkt varumärke. Möten är inte bara positivt för de som arrangerar eller deltar på mötet. Det har också en positiv effekt för staden. Besöksnäringen får fler hotellnätter och högre turistekonomisk effekt och mötesdeltagarna bidrar till ökad kompetens och kunskap till staden.
Vill ha fler mötesambassadörer
I november förra året hyllade och diplomerade destinationsbolaget alla organisationer, verksamheter och föreningar som arrangerat ett möte under 2023 på en ambassadörslunch på Länsresidenset. Arbetet för att hitta nya lokala mötesambassadörer som ska ta på sig värdskapet för ett möte pågår för fullt.
”Under 2024 ligger vårt fokus på att utveckla ett värdskapskoncept och att hjälpa våra kunder att skapa ännu mer hållbara möten och tillsammans med arrangörerna fokusera alltmer på de långsiktiga effekterna av vad möten faktiskt kan genera. Vårt arbete är dessutom väldigt långsiktigt. Så vi arbetar nu med att värva möten till åren 2025–2027 och vi har redan flera stora kongresser bekräftade. Det finns en stark efterfrågan för staden och vi ser, tillsammans med besöksnäringen, verkligen fram emot att välkomna alla dessa kunskapsmöten till Jönköping.” Säger Malin Asking.
Läs mer om Destination Jönköping på Turismnytt här.
- Text: Destination Jönköping
- Foto: Destination Jönköping
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av entreprenören Pontus Frithiof, tar ett stort kliv i sitt hållbarhetsarbete genom lanseringen av ett Matmanifest.
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna minskade. Det visar statistik från Visita.
-
Swedish Lapland – ny flyglinje mellan Zürich och Luleå
Schweiziska flygbolaget Edelweiss etablerar en ny flyglinje från Zürich till Luleå Airport under vintersäsongen 2025/2026.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Mest om Destination, Hållbarhet/Tillgänglighet, Rapporter och Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne är vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av föreningen Svenska Cykelstäder.
-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen har med hjälp av samverkan skapat ett unikt paket.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter drygt två decennier som en samlande kraft för besöksnäring och regional utveckling i Sörmland, har styrelse...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-