-
Destinationsbolaget Borås TME byter namn till Borås & Co
Destinationsbolaget Borås TME har nu utvecklats vidare och bytt namn till Borås & Co. Detta namnbyte är en del av ett strategiskt arbete som syftar till att stärka Borås som en attraktiv plats för både invånare och besökare, samt för att tydligare spegla bolagets roll och uppdrag.
Nya namnet speglar uppdraget och arbetssättet
Det nya namnet är resultatet av ett omfattande strategiarbete som bolaget har bedrivit sedan 2023. Med en ny affärsplan från 2025, ett reviderat ägardirektiv och ett ökat fokus på affärsmässig utveckling och samverkan, avser Borås & Co att bidra till en mer levande, välkomnande och dynamisk stad. Det handlar om att skapa en gemensam plattform där olika aktörer samverkar för att lyfta Borås och hela regionen.
”I vårt tidigare bolagsnamn stod TME för Turism, Möten och Evenemang. Dessa tre delar är fortfarande viktiga och en stor del av vad vi gör. Men vårt uppdrag har breddats och namnet behöver spegla det.” Säger Thomas Walfridsson, VD för Borås & Co. ”Bland annat driver vi frågor inom stadsutveckling, näringslivssamverkan och platsmarknadsföring. Vårt nya namn speglar både vårt uppdrag och vårt arbetssätt på ett mer inkluderande och tydligt sätt. Vi inleder nu ett nytt kapitel med förnyad energi och ett ännu tydligare uppdrag. Vi ser fram emot att stärka Borås och vår region som en plats där människor möts, idéer föds och framtiden skapas.”
Ett gediget styrelsearbete genom hela processen
Det nya namnet kommer successivt implementeras i all kommunikation och alla kanaler. Per-Olof Höög, styrelseordförande i Borås & Co, tillägger.
”Det tidigare namnet ansågs vara svagt kopplat till vårt uppdrag, vilket ledde till beslutet om ett namnbyte för att skapa bättre förutsättningar för framtiden. Det har varit ett gediget styrelsearbete genom hela processen, samt att bolaget med dess medarbetare varit involverade. Med den nya affärsplanen och bolagsnamnet vill vi bli mer affärsmässigt drivande och framåtblickande.”
Borås & Co är ett samägt bolag mellan Borås Stad och Borås Näringsliv Ekonomisk förening. De koordinerar även arbetet med Destination Sjuhärad, där sju kommuner samarbetar för att främja området som besöksmål.
Här kan ni läsa mer om Borås på Turismnytt.
- Text: Borås & Co
- Foto: Borås & Co
-
SJ – Jonas Abrahamsson ny VD och Fredrik Henriksson ny Kommunikationsdirektör
Tågbolaget SJ har tillsatt två nya tjänster. Jonas Abrahamsson blir ny VD och Fredrik Henriksson blir ny Kommunikationsdirektör.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 34 -25
Mest om Destination, Evenemang, Mat och dryck samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Blekinge satsar på att attrahera unga i ett framtidsprojekt
Visit Blekinge lanserar en treårig satsning för att göra landskapet mer attraktivt för unga i åldern 15–29 år.
-
Öresundslinjen var bara ett skyfall från en miljon resenärer i juli
Efterfrågan på Öresundslinjen har varit extra stor i juli. Ett skyfall hindrade sommartrafiken från att nå en miljon passagerare.
-
JHT – fältdag i västra Jämtland för kartläggning av geologiska platser
I början av juli fick JHT följa med Sveriges geologiska undersökning ut i fält under en dag och titta närmare på geologin i västra Jämtland.
-
Sofi Holmgren ny Travel Experience Manager på Swedish Lapland Visitors Board
Swedish Lapland Visitors Board är glada att välkomna Sofi Holmgren i den nya rollen som Travel Experience Manager.
-
Händelserik höst på Spritmuseum med många aktiviteter
Spritmuseum är aktiva i höst och ordnar inte bara utställningar utan även seminarier, mässor och diverse andra aktiviteter.
-
Nästan 140 000 personer saknas i besöksnäringen de kommande tre åren
Den svenska besöksnäringen står inför en massiv rekryteringsutmaning de kommande åren enligt en rapport från UHC.
-
SkiStar presenterar vinterns nyheter – prisvärd skidåkning och investeringar
SkiStar fortsätter att investera i gästupplevelser och inleder vintersäsongen med infrastruktursatsningar och nya resmålspass.
-
YH-kurser på TEC för dig som vill klättra i karriären
Kompetens är hårdvaluta om du vill klättra i karriären inom besöksnäringen. Ett tips är att gå en kort YH-kurs på TEC.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
Att tillbringa vintern på skidor tillsammans med familj och vänner i fjällen har i många år varit en uppskattad o...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med lite glest nyhetsflöde är det mest under...
-
Branäs summerar en lyckad sommar 2025
Nu är sommarsäsongen 2025 i Branäs avslutad. Med lyckade event, populära sommarnyheter och en so...
-
Vitlycke museum – bronsåldersfestival tillbaka för andra året
Förra årets succé Bronze Age Festival kommer tillbaka! Den 21–24 augusti bjuder Vitlycke museum ...
-
-
Gästbloggare
-