-
Det här gör Liseberg för att förbättra tillgängligheten för gäster
Liseberg valde under 2022 att se över hanteringen av köföreträde och ledsagning i parken. Bakgrunden var att det tidigare systemet inte kunde hanteras på ett hållbart sätt, vare sig ur gästens eller medarbetarens perspektiv. Den nya hanteringen av tillgängligheten väckte kritik, vilket ledde till att Liseberg inledde dialog med funktionsrättsorganisationer, gäster och samhälle. Detta ledde till att nya egna intyg för köföreträde respektive ledsagning utformades, som skulle intygas av en person med yrkeskompetens kopplat till individens särskilda behov.
Den nya tillämpningen har testats under hela förra året och utvärderats. Inför kommande premiär har Liseberg landat i hur dessa frågor och insatser ska hanteras under 2023.
Alla med behov av stöd ska få det
Inför 2023 kommer Liseberg att fortsätta erbjuda köföreträde samt gratis entré och åkpass för ledsagare som en service i parken för de gäster som kan intyga att de har behov av detta. Vår ambition är att alla med behov av stöd ska få det och att intygshanteringen vid ankomst till parken ska vara så enkel som möjligt.
Att vi kräver intyg som påvisar gästens behov har sin bakgrund i flera saker. Våra medarbetare kan inte bedöma gästens funktionsnedsättning eller sjukdom och vilket behov av stöd och hjälp det innebär vid ett besök i parken. Det måste göras av personer med yrkeskompetens.
Ett besök på Liseberg ska vara glädjefyllt och enkelt. Genom att ha med sig ett anpassat intyg som styrker behovet behöver gästen och dess medföljande inte heller förklara vad gästen kan och inte kan göra.
Uppdaterat intyg ger möjlighet till rätt stöd
Nyheten för 2023 är att köföreträde och ledsagning kräver ett intyg. När gästen fått intyget påskrivet av behörig person gäller detta för Lisebergsbesök tre år framåt. Intygen kan uppvisas digitalt eller i pappersform.
Intyget ska undertecknas av någon med yrkesmässig kompetens med god kännedom om gästens funktionsnedsättning, sjukdom och behov. Det kan vara exempelvis någon av följande yrkeskompetenser:
◆ Läkare eller Sjuksköterska.
◆ Psykolog eller Kurator.
◆ Fysioterapeut, Arbetsterapeut eller Logoped.
◆ Specialpedagog, Lärare eller Elevassistent.Intyget ger vid ankomst till Liseberg rätt till det stöd gästen behöver – köföreträde, ledsagning eller en kombination av båda. Intyg som styrktes under 2022 gäller i tre år och behöver inte uppdateras förrän 2025.
Vår ambition är alltid att rätt person, ska få rätt stöd, vid rätt tillfälle. Det finns inte en service eller ett stöd som möter alla behov, varje gäst är unik.
Frågan om tillgänglighet är större än Liseberg
Frågan om att skapa en så tillgänglig park som möjligt har stort fokus i verksamheten. Men det räcker inte att bara Liseberg genomför insatser. Liseberg har tagit initiativ till en dialog med branschorganisationen Svenska Nöjesparksföreningen för att samarbeta och förbättra tillgängligheten i parker i hela landet.
Tillgänglighet i samhället är en angelägen fråga som berör många aktörer och individer. Men frågan är långt större än en fråga bara för Liseberg.
Exempel på parkens många tillgänglighetsinsatser:
◆ Liseberg har anställt en tillgänglighetsspecialist med bred kompetens i tillgänglighetsfrågor. Nöjesparken har även etablerat en rådgivande samverkansgrupp med representanter ur funktionsrättsrörelsen.
◆ Liseberg utbildar ständigt sin personal i funktionshinderfrågor och bemötande.
◆ Liseberg ser över och förbättrar skyltning kring köföreträde/ledsagning vid attraktionerna. Destinationen ser också över den fysiska tillgängligheten i parken bl.a. genom att anpassa och förbättra gångvägar och toaletter.
◆ Liseberg utvecklar hemsidans innehåll med ny tydligare information och informationsfilmer kring hur ett besök på Liseberg går till. Bland annat ges tips på vad man kan förbereda inför besöket, hur man agerar vid ankomst och vilket stöd man kan förvänta sig och få.
◆ Liseberg har initierat en dialog med övriga nöjesparker kring tillgänglighet/köföreträde/ledsagning genom Sveriges nöjesparksförening. Parken har gjort en utredning av frågan kring köföreträde och ledsagning. Dvs hur det kan fungera på Liseberg, hur det fungerar i Sverige och i övriga EU.
Läs mer om hur Liseberg arbetar med tillgänglighetsfrågor här.
- Text: Liseberg
- Foto: Liseberg AB/Stefan Karlberg
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Inom besöksnäringen kan psykologisk prissättning spela en stor roll för kundens beslut. Taktikon går igenom strategier i detta blogginlägg.
-
Preliminär ansökan inlämnad om att arrangera Fotbolls EM för damer 2029
SvFF och DBU har lämnat in en preliminär ansökan för att arrangera Fotbolls EM 2029. En av de tilltänka värdstäderna är Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Mest under Destination och Insatser/Utmärkelser/Initiativ samt Evenemang, men även Boende
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Af...
-
Hagabadet i Göteborg utses till ett av världens främsta spa
Luxury Lifestyle Awards har utsett Hagabadet till ett av världens 100 främsta spa – en prestigef...
-
-
Gästbloggare
-