-
Det nya området på Gröna Lund inspireras av en svunnen tid
Nu skickar Gröna Lund in de första bygglovsansökningarna för det nya tivoliområde som ska uppföras på den intilliggande parkeringen.
På platsen har bland annat det tidigare Nöjesfältet legat, men också Stockholmsutställningen år 1897. Därför är visionen att det nya området ska förena dåtid med framtid och inspireras av 1800-talets slut. En tid av innovation och optimism. Målet är att skapa ett tivoli som präglas av glädje och framtidstro över generationsgränserna.
Inspirationen är Stockholmsutställningen 1897
I samband med att de första bygglovsansökningarna nu skickats in för Gröna Lunds nya utbyggnad, presenteras också helt nya visionsbilder som visar hur området kommer att gestaltas. Inspirationen till arkitektur och tematisering av området är hämtad från Stockholmsutställningen år 1897 som ägde rum på Djurgården.
”Gröna Lunds nya område kommer hämta inspiration från svunna tider och specifikt Stockholmsutställningen som ägde rum på samma plats år 1897. Den historiska kopplingen kommer prägla arkitekturen. Men vi vill även ta fasta på den positiva anda och uppfinningsrikedom som tidsepoken kännetecknades av. Vår vision är att området ska bli en oas av upplevelser, underhållning, mat och magiska miljöer. Vi vill skapa en plats där alla gäster får känna glädje och framtidstro, något vi behöver nu mer än någonsin.” Säger Christer Fogelmarck, koncernchef för Parks and Resorts.
De första bygglovsansökningarna för Gröna Lunds utbyggnad har nu skickats in. Först ut är den karaktäristiska randbebyggelse som ska omge området. Byggnaderna kommer låna arkitekturinslag från historiska byggnader i och omkring området. Samt karaktäriseras av småskalig arkitektur, liknande den i Djurgårdsstaden och den närliggande Wasahamnen.
Om Stockholmsutställningen 1897
Slutet av 1800-talet var en tid som präglades av en överflödig optimism och nyfikenhet inför framtiden. I denna tid lockades människor från jordens alla hörn till olika ”Världsutställningar”, där de mest banbrytande uppfinningarna visades upp.
De skandinaviska länderna stod värdar för en egen utställning mitt på Djurgården, Stockholmsutställningen år 1897 (eller rättare sagt Allmänna konst- och industriutställningen). Här kunde man ta del av spännande tekniska nyheter som automobilen, mjölkseparatorn, elektrisk belysning och rörliga bilder så väl som industriproducerade livsmedel som varmkorv och glass.
Utställningen kom att bli Stockholms och Sveriges hittills största publikmässiga framgång (endast att jämföra med Olympiaden i Stockholm 1912), då drygt 1,5 miljoner människor besökte utställningsområdet på Södra Djurgården.
Läs mer om Gröna Lund på Turismnytt här.
- Text: Gröna Lund
- Foto: Gröna Lund
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.
-
Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg
En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.
-
Sälens Högfjällshotell välkomnar SkiStar som ny driftsansvarig
Den 1 maj gick fyrstjärniga Sälens Högfjällshotell in i en ny och spännande era med SkiStar som ny driftsansvarig.
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige, för att underlätta arbetet med att kommunicera om landet på olika sätt.
-
Järvsö är värd för Svensk Mountainbikekonferens 2025
Svensk Mountainbikekonferens landar i Järvsö den 1-2 september. Sverige samlas då för att diskutera platsutveckling med cykling.
-
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund – intressant kuriosa
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund presenterar ett axplock av all kuriosa om husvagnar, husbilar och campingliv.
-
Hertz lanserar nytt reklamkoncept inför sommarens resesäsong
Hertz tar nästa steg i sin digitala satsning och lanserar reklamkonceptet "För varje resa". Dessutom är de först med nya Volvo EX90.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Mest om Mat&Dryck, Konstateranden, beslut och rapporter samt Museer och utställningar
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år var Turismnytt och besökte YH Akademins klass Gastronomiledare framtidens mat och ...
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som aktiverar alla sinnen, väcker minnen o...
-
Gröna Lund premiär för Pumpen, Gnuttarna, Redhead-chips och Boba Tea
Den 26 april slog Gröna Lund upp portarna för sitt 142:a år – ett år som bjuder på en mängd roli...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Mat & Dryck, Konstateranden, ...
-
-
Gästbloggare
-