-
Detta hände på TUR
Under fredagen hände detta:
Kön ringlade lång utanför Svenska Mässan strax före klockan 13. I kön var det främst 40-talist par och par i 20-årsåldern. Var är barnfamiljerna? Kanske de kommer under lördagen?
De svenska utställarna var i år inte så många men de som var representerade var bra på att bemöta de potentiella kunderna. Många lockade med godis – alltid med framgång.
Andra valde att ha tävlingar där man kunde vinna reseupplevelser. Bäst klädd tyckte Turismnytt var konduktören i Alingsås monter.I gångarna var det trångt, speciellt på den svenska delen.
Bilder kommer från mässan kommer att puliceras under helgen på Turismnytt.
Under torsdagen hände detta:
Svensk Besöksnäringskongress dag 2 har börjat. Många samlades runt fikaborden innan seminarierna startade och passade på att mingla och träffa gamla bekanta.
Stämningen var förväntansfull.Förmiddagen bestod av diskussioner om:
- att besöksnäringen inte syns tillräckligt i bland annat media
- att lobbyarbetet från branschens sida är litet
- att branschen har stort behov av att rekrytera personer med kompetens
- att den nationella strategin är för bred för det lokala arbetet
En tydligt trend, enligt konsultföretaget PWC, är att besökare vill ha fler smartare och anpassade erbjudanden vilket kräver mer av branschen.
Några megatrender som påverkar besöksnäringen är teknikutvecklingen och de sociala medierna.Sälenfjällens utveckling med bland annat en ny flygplats är ett exempel på ett arbete som följer Strategi 2020. Samarbeten är en av nycklarna.
Den inhemska marknaden är för liten därför skall utländska gäster lockas – alla säsonger.Under lunchen verkade deltagarna mycket hungriga och köerna slingrade sig långa till maten.
En diskussion om hur det digitala påverkar besöksnäringen genomfördes. Bland annat så talade representanter från Ekoturismföreningen och Skåne Tourism.
Tekniken måste kunna beröra människor känslomässigt och inte bli ett hinder för att möta andra människor.Det är viktigt att föra in mer kompetens inom digitalisering i branschen.En ny titel på arbetsmarknaden: Chief Digital Manager.
Ett samtal om hur man kan använda den enorma datainformation om besökare fördes också.
Laila Gibson, VD Visit Värmland, pratade från scenen om att Sverige har stora möjligheter att öka sin äventyrsturism. Hon berättade om trenderna just nu när det gäller äventyrsturismen.
Några trender är:
- skräddarsydda resor
- familje- och generationsresor
- fokus på säkerhet, tillgänglighet och bekvämlighet
Gibson berättade om Visit Värmlands många samarbeten och vad de resulterat i.
Nästa man att prata på besöksnäringskongressen var Per Giborn, Ekoturismföreningen. Han började med att berätta att han tyckte att det satsas för lite på naturturism och för mycket på idrottsevenemang, typ VM i Falun. Naturturism är något som gynnar hela landsbygden och kan fylla boenden året runt. Dessutom skapar det arbetstilllfällen ute i landet. Han talade också om svagheter inom naturturism som till exempel låg lönsamhet och få företag som vågar anställa i dagsläget.
En nyhet som presenterades på Svensk Besöksnäringskongress var att en arbetsgrupp som skall analysera, diskutera och ta fram förslag till politikerna. Detta sker via Landsbygdsnätverket.
Under onsdagen hände följande:
Idag genomfördes den första dagen av årets TUR i Göteborg. Det var speciellt inbjudna ledare inom svensk besöksnäring som fick lyssna och diskutera dagsläget och framtiden i branschen.
Men någon representant från regering eller riksdag deltog inte.
Dock hade Arbetsmarknadsministern Ylva Johansson valt att skicka en film som visades upp. I filmen togs problemet kring sexuella trakasserier inom branschen upp. Publiken var mycket besvikna över detta och att politikerna fortfarande inte verkar ha förstått vad besöksnäringen bidrar med till vår BNP.
Eva Östling, VD för Visita, uttryckte sin oro över att branschen får svårare och svårare att hitta kompetent personal.
På landets utbildningar hörs röster om att antal ansökningar både inom hotell, restaurang och turism har minskat.
Detta är ett hot mot tillväxten i svensk besöksnäring.
Lyssna på reportage i TV4 här.
- Text: Maria Lindqvist
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av avtalet med BRA meddelar SAS att inrikesnätet kommer att stärkas med nya destinationer och ökad kapacitet.
-
Egyptiska mumier – internationell utställning till Kalmar Slott 2025
Nästa år kommer Kalmar Slott visa en utställning om forntida Egyptens mumier. Föremålen kommer från Egyptiska museet i Florens.
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Statistik från Tillväxtverket visar att antalet gästnätter under sommaren ligger på en stabil nivå jämfört med de senaste åren.
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och driver utvecklingen för fjällområdet. Nu söker de efter en VD.
-
Göteborg slutspurtar i Global Destination Sustainability Index 2024
Göteborg är åter bland årets topp 5-finalister för hållbarhetsrankingen Global Destination Sustainability Index.
-
Camp Ripan nominerade till Stora Turismpriset 2024
Camp Ripan kommer att representera Norrbotten i Stora Turismpriset. Det är ett innovativt och hållbart destinationshotell i Kiruna.
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Över 150 personer från ett tiotal marknader är just nu anmälda till Swedish Workshop Online som lockar internationella reseaktörer.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Utmärkelser
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Skåne Food Fest hyllar det närodlade, skånsk mat och dryck samt lyfte kommande gårdsförsäljning
-
Världsarvet Grimeton besökscentrum byggs om
Stiftelsen Världsarvet Grimeton har beslutat att bygga om besökscentrum vid den snart 100-årsjubilerande radiostationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nominerade till Stora turismpriset 2024 utvecklar besöksnäringen
Nu är nomineringarna till årets Stora turismpriset klara. Här möter vi verksamheter som bland an...
-
Pehr Palm blir ny VD för Visit Trelleborg
Efter en omfattande rekryteringsprocess med över 100 kandidater har styrelsen i Visit Trelleborg...
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Bröderna Olsson vinner Värmlands Turismpris 2024
Visit Värmland är stolta över att kunna utse Bröderna Olsson som årets vinnare av Värmlands Turi...
-
-
Gästbloggare
-