-
Detta hände på TUR
Under fredagen hände detta:
Kön ringlade lång utanför Svenska Mässan strax före klockan 13. I kön var det främst 40-talist par och par i 20-årsåldern. Var är barnfamiljerna? Kanske de kommer under lördagen?
De svenska utställarna var i år inte så många men de som var representerade var bra på att bemöta de potentiella kunderna. Många lockade med godis – alltid med framgång.
Andra valde att ha tävlingar där man kunde vinna reseupplevelser. Bäst klädd tyckte Turismnytt var konduktören i Alingsås monter.I gångarna var det trångt, speciellt på den svenska delen.
Bilder kommer från mässan kommer att puliceras under helgen på Turismnytt.
Under torsdagen hände detta:
Svensk Besöksnäringskongress dag 2 har börjat. Många samlades runt fikaborden innan seminarierna startade och passade på att mingla och träffa gamla bekanta.
Stämningen var förväntansfull.Förmiddagen bestod av diskussioner om:
- att besöksnäringen inte syns tillräckligt i bland annat media
- att lobbyarbetet från branschens sida är litet
- att branschen har stort behov av att rekrytera personer med kompetens
- att den nationella strategin är för bred för det lokala arbetet
En tydligt trend, enligt konsultföretaget PWC, är att besökare vill ha fler smartare och anpassade erbjudanden vilket kräver mer av branschen.
Några megatrender som påverkar besöksnäringen är teknikutvecklingen och de sociala medierna.Sälenfjällens utveckling med bland annat en ny flygplats är ett exempel på ett arbete som följer Strategi 2020. Samarbeten är en av nycklarna.
Den inhemska marknaden är för liten därför skall utländska gäster lockas – alla säsonger.Under lunchen verkade deltagarna mycket hungriga och köerna slingrade sig långa till maten.
En diskussion om hur det digitala påverkar besöksnäringen genomfördes. Bland annat så talade representanter från Ekoturismföreningen och Skåne Tourism.
Tekniken måste kunna beröra människor känslomässigt och inte bli ett hinder för att möta andra människor.Det är viktigt att föra in mer kompetens inom digitalisering i branschen.En ny titel på arbetsmarknaden: Chief Digital Manager.
Ett samtal om hur man kan använda den enorma datainformation om besökare fördes också.
Laila Gibson, VD Visit Värmland, pratade från scenen om att Sverige har stora möjligheter att öka sin äventyrsturism. Hon berättade om trenderna just nu när det gäller äventyrsturismen.
Några trender är:
- skräddarsydda resor
- familje- och generationsresor
- fokus på säkerhet, tillgänglighet och bekvämlighet
Gibson berättade om Visit Värmlands många samarbeten och vad de resulterat i.
Nästa man att prata på besöksnäringskongressen var Per Giborn, Ekoturismföreningen. Han började med att berätta att han tyckte att det satsas för lite på naturturism och för mycket på idrottsevenemang, typ VM i Falun. Naturturism är något som gynnar hela landsbygden och kan fylla boenden året runt. Dessutom skapar det arbetstilllfällen ute i landet. Han talade också om svagheter inom naturturism som till exempel låg lönsamhet och få företag som vågar anställa i dagsläget.
En nyhet som presenterades på Svensk Besöksnäringskongress var att en arbetsgrupp som skall analysera, diskutera och ta fram förslag till politikerna. Detta sker via Landsbygdsnätverket.
Under onsdagen hände följande:
Idag genomfördes den första dagen av årets TUR i Göteborg. Det var speciellt inbjudna ledare inom svensk besöksnäring som fick lyssna och diskutera dagsläget och framtiden i branschen.
Men någon representant från regering eller riksdag deltog inte.
Dock hade Arbetsmarknadsministern Ylva Johansson valt att skicka en film som visades upp. I filmen togs problemet kring sexuella trakasserier inom branschen upp. Publiken var mycket besvikna över detta och att politikerna fortfarande inte verkar ha förstått vad besöksnäringen bidrar med till vår BNP.
Eva Östling, VD för Visita, uttryckte sin oro över att branschen får svårare och svårare att hitta kompetent personal.
På landets utbildningar hörs röster om att antal ansökningar både inom hotell, restaurang och turism har minskat.
Detta är ett hot mot tillväxten i svensk besöksnäring.
Lyssna på reportage i TV4 här.
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.
-
Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer
Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Nu krokar Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board arm för at...
-
-
Gästbloggare
-