-
Detta hände på TUR
Under fredagen hände detta:
Kön ringlade lång utanför Svenska Mässan strax före klockan 13. I kön var det främst 40-talist par och par i 20-årsåldern. Var är barnfamiljerna? Kanske de kommer under lördagen?
De svenska utställarna var i år inte så många men de som var representerade var bra på att bemöta de potentiella kunderna. Många lockade med godis – alltid med framgång.
Andra valde att ha tävlingar där man kunde vinna reseupplevelser. Bäst klädd tyckte Turismnytt var konduktören i Alingsås monter.I gångarna var det trångt, speciellt på den svenska delen.
Bilder kommer från mässan kommer att puliceras under helgen på Turismnytt.
Under torsdagen hände detta:
Svensk Besöksnäringskongress dag 2 har börjat. Många samlades runt fikaborden innan seminarierna startade och passade på att mingla och träffa gamla bekanta.
Stämningen var förväntansfull.Förmiddagen bestod av diskussioner om:
- att besöksnäringen inte syns tillräckligt i bland annat media
- att lobbyarbetet från branschens sida är litet
- att branschen har stort behov av att rekrytera personer med kompetens
- att den nationella strategin är för bred för det lokala arbetet
En tydligt trend, enligt konsultföretaget PWC, är att besökare vill ha fler smartare och anpassade erbjudanden vilket kräver mer av branschen.
Några megatrender som påverkar besöksnäringen är teknikutvecklingen och de sociala medierna.Sälenfjällens utveckling med bland annat en ny flygplats är ett exempel på ett arbete som följer Strategi 2020. Samarbeten är en av nycklarna.
Den inhemska marknaden är för liten därför skall utländska gäster lockas – alla säsonger.Under lunchen verkade deltagarna mycket hungriga och köerna slingrade sig långa till maten.
En diskussion om hur det digitala påverkar besöksnäringen genomfördes. Bland annat så talade representanter från Ekoturismföreningen och Skåne Tourism.
Tekniken måste kunna beröra människor känslomässigt och inte bli ett hinder för att möta andra människor.Det är viktigt att föra in mer kompetens inom digitalisering i branschen.En ny titel på arbetsmarknaden: Chief Digital Manager.
Ett samtal om hur man kan använda den enorma datainformation om besökare fördes också.
Laila Gibson, VD Visit Värmland, pratade från scenen om att Sverige har stora möjligheter att öka sin äventyrsturism. Hon berättade om trenderna just nu när det gäller äventyrsturismen.
Några trender är:
- skräddarsydda resor
- familje- och generationsresor
- fokus på säkerhet, tillgänglighet och bekvämlighet
Gibson berättade om Visit Värmlands många samarbeten och vad de resulterat i.
Nästa man att prata på besöksnäringskongressen var Per Giborn, Ekoturismföreningen. Han började med att berätta att han tyckte att det satsas för lite på naturturism och för mycket på idrottsevenemang, typ VM i Falun. Naturturism är något som gynnar hela landsbygden och kan fylla boenden året runt. Dessutom skapar det arbetstilllfällen ute i landet. Han talade också om svagheter inom naturturism som till exempel låg lönsamhet och få företag som vågar anställa i dagsläget.
En nyhet som presenterades på Svensk Besöksnäringskongress var att en arbetsgrupp som skall analysera, diskutera och ta fram förslag till politikerna. Detta sker via Landsbygdsnätverket.
Under onsdagen hände följande:
Idag genomfördes den första dagen av årets TUR i Göteborg. Det var speciellt inbjudna ledare inom svensk besöksnäring som fick lyssna och diskutera dagsläget och framtiden i branschen.
Men någon representant från regering eller riksdag deltog inte.
Dock hade Arbetsmarknadsministern Ylva Johansson valt att skicka en film som visades upp. I filmen togs problemet kring sexuella trakasserier inom branschen upp. Publiken var mycket besvikna över detta och att politikerna fortfarande inte verkar ha förstått vad besöksnäringen bidrar med till vår BNP.
Eva Östling, VD för Visita, uttryckte sin oro över att branschen får svårare och svårare att hitta kompetent personal.
På landets utbildningar hörs röster om att antal ansökningar både inom hotell, restaurang och turism har minskat.
Detta är ett hot mot tillväxten i svensk besöksnäring.
Lyssna på reportage i TV4 här.
- Text: Maria Lindqvist
-
RNBT – nätverket är nu fulltaligt och täcker hela Sverige
Regionala Nätverket för besöksnäring och Turism (RNBT) meddelar med stor glädje att samtliga Sveriges regioner är nu representeras.
-
Ironman Kalmar 2025 är fullbokat – totalt 2 850 atleter
Nu är alla startplatser bokade till Ironman Kalmar 2025, som äger rum den 16 augusti. Antalet internationella deltagare är rekordhögt.
-
Visit Dalarna tilldelas internationellt guld för klusterarbete
Visit Dalarna har lyckats uppnå ESCA guld. Inom branschkod besöksnäring är destinationsbolaget den enda i världen med guldcertifiering.
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser, en direkt konsekvens av en utmanande ekon...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
I samband med ett kundevent i Gdansk i maj 2024 hade Marknadsutvecklare Annika Torstenson från Vrak ̵...
-
-
Gästbloggare
-