fredag 25 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Vår Gård inviger Bistron & Köket – svensk‑fransk bistrokultur
    • Svenska Turistföreningen lovar hållbar turism från Ystad till Råneå
    • Svenska Musikmuseet i Västervik kan bli verklighet redan 2027
    • Allt fler svenskar lånar till semestern – så kan du undvika fallgroparna
  • Platsannonser:
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • DreamHack
    2021-06-30 18:24

    DreamHack – från skolmatsal till en global festival i Jönköping

    Sedan 2001 har DreamHack valt att förlägga sina festivaler DreamHack Summer och Winter i hjärtat av Jönköping. Festivalerna som började med en liten kamratträff i Dalarna och som sen växte till ett globalt evenemang som lockar hundratusentals människor från hela världen.

    Vad är det som gör att eventet stannar i Jönköping år efter år?

    En offentlig datorträff i skolans matsal

    Om vi börjar med att backa bandet till tidigt 90-tal och beger oss till den lilla orten Malung i Dalarna. Några vänner träffas i en källarlokal på Malungs grundskola för att byta disketter och ägna en helg åt programmering.

    Detta väcker ett intresse i den lilla orten och ett par år senare, 1994, arrangeras en offentlig datorträff i skolans matsal. Träffen går under namnet DreamHack. Det är alltså här, i en skolmatsal i lilla Malung som evenemanget som 27 år senare har vuxit till världens största datorfestival tar sin början.

    Evenemanget hittade ett nytt hem

    2001 flyttade man hela evenemanget från Dalarna till Småland. Skolmatsalen i Malung hade några år tidigare bytts ut mot Kupolen i Borlänge men snart hade man vuxit ur även den lokalen. Arrangörerna letade i hela Sverige efter en passande anläggning där evenemanget skulle kunna växa. Valet föll på Elmia i Jönköping.

    “DreamHack pratade med de största mässanläggningarna i Sverige men Jönköpings geografiska läge mitt i Sverige, Elmias elkapacitet som byggts upp genom alla industrimässor och att grundarna till eventet snabbt kom överens med Elmia gjorde att evenemanget hittade ett nytt hem.” Berättar Tomas Lyckedal, strategichef på DreamHack.

    Fler och fler familjer besöker eventet

    Redan året därpå utökade man till två festivaler i Jönköping. DreamHack Summer som går av stapeln helgen innan midsommar och DreamHack Winter som arrangeras sista helgen i november.

    Båda två festivalerna bygger på samma upplägg men målgrupperna skiljer sig lite åt. Summer besöks framförallt av svenska ungdomar och deras familjer från de större städerna i Sverige medan Winter lockar fler internationella gäster till Jönköping då DreamHack Winter är årets stora final i spelvärlden.

    Winter drar även fler affärsintriktade besökare till festivalen som vill ställa ut och nätverka på evenemanget.

    “En tydlig trend är att det kommer fler och fler familjer för att uppleva DreamHack i takt med att 80-talisterna som är uppvuxna i en digital livsstil för detta vidare till sina barn.” Säger Tomas Lyckedal.

    Sätter staden Jönköping på kartan

    Att DreamHack är ett otroligt viktigt evenemang för hela Jönköping råder det förstås inga tvivel om. Förutom den positiva ekonomiska påverkan som evenemanget har på kommunen och de goda besöksnäringseffekterna som evenemanget bidrar till sätter DreamHack också Jönköping på kartan.

    Men varför väljer man att stanna kvar i Jönköping?

    “DreamHack har blivit synonymt med Jönköping och vice versa. Mycket av upplevelsen förknippas med Elmia men också att åka på roadtrip till Jönköping. Drygt 85 % av våra besökare kommer med bil eftersom man behöver ha med sig mycket prylar till festivalen, däribland sin egen dator. Det har blivit en tradition varje juni och november att åka till DreamHack i Jönköping.” Säger Tomas Lyckedal.

    Viktigt samarbete med destinationsbolaget

    Från Destination Jönköpings sida vill man självklart jobba för ett bra och långsiktigt samarbete. Något som DreamHack också tycker är viktigt.

    “Destination Jönköping är vår samarbetspartners för allting relaterat till DreamHack i Jönköping. Vi vidareutvecklar evenemanget i nära samarbete och försöker skapa gemensam framgång för evenemanget, våra besökare och partners men också för människor och företag som bor och verkar i Jönköping. Det är allt från marknadsföring, kundundersökningar till nytt evenemangsinnehåll och affärsutveckling.” Avslutar Tomas Lyckedal.

    Läs mer om evenemanget här.

    • Text: Destination Jönköping
    • Foto: DreamHack
    Tweet
  • Bistron & köket - Vår Gårds nyrenoverade restaurang.
    2025-07-24 21:06

    Vår Gård inviger Bistron & Köket – svensk‑fransk bistrokultur

    Vår Gård i Saltsjöbaden fortsätter att utveckla sitt gastronomiska utbud med öppnandet av restaurangen Bistron & Köket,

  • Parkera bilen och låna en fatbike istället, bo klimatsmart i en Zero cabin eller hälsa på fåren som bekämpar invasiv jätteloka. Det är några exempel på hur boenden som är anslutna till Svenska Turistföreningen gör det lättare att turista mer hållbart i hela landet.
    2025-07-24 18:00

    Svenska Turistföreningen lovar hållbar turism från Ystad till Råneå

    Svenska Turistföreningen gör det lättare att turista hållbart. Boendena välkomnar gäster att uppleva natur- och kultur utan att tynga jorden.

  • En AI-genererad skiss av hur Svenska Musikmuseet i Västervik kan komma att se ut.
    2025-07-24 17:19

    Svenska Musikmuseet i Västervik kan bli verklighet redan 2027

    I januari startades ett finansieringsprojekt - Svenska Musikmuseet i Västervik. Ett halvår in är över hälften säkrad, vilket bådar gott för en invigning 2027.

  • Låna till semestern?
    2025-07-24 01:55

    Allt fler svenskar lånar till semestern – så kan du undvika fallgroparna

    Trots höga levnadskostnader ökar svenskarnas resande – och fler än tidigare tar lån för att kunna åka iväg. Enligt en färsk undersökning från YouGov uppger 11 % av svenska resenärer att de finansierar...

  • Bad under sommaren är omåttligt populärt. En ny undersökning från Momondo visar också att nakenbad inte alls är så ovanligt som man kan tro.
    2025-07-23 13:31

    Nästan var tredje svensk har testat nakenbad – Momondo listar stränder

    Nakenbad är långt ifrån en udda företeelse. Momondo listar några av Sveriges mest uppskattade nakenbad.

  • Tutankhamon – The Immersive Exhibition passerar 10 000 besökare i Norrköping.
    2025-07-23 12:56

    Tutankhamon – The Immersive Exhibition passerar 10 000 besökare i Norrköping

    Utställningen har lockat besökare från hela landet till Norrköping. Det visar på ett intresse för historia och destinationens kulturvärde.

  • Sverige växer som en populär campingdestination i Europa. Trenden syns tydligt under sommaren.
    2025-07-23 12:02

    Sverige växer som campingdestination i Europa – stark internationell trend

    Sverige stärker sin position som en populär campingdestination i Europa. Enligt Svensk Camping ser bokningsläget bättre ut än förra året.

  • Sandskulpturfestivalen i Kalmar besöksnäring
    2025-07-21 05:24

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 -25

    Mest om Destination, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter

  • Almedalen 2025 - Kockduellen
    2025-07-21 03:37

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 4

    Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 4

  • Vintern 2027 kommer SM-veckan åter att arrangeras i Skövde.
    2025-07-18 01:27

    SM-veckan vinter återvänder till Skövde 2027

    Efter att Riksidrottsförbundet och SVT har utvärderat städer är det nu klart att Skövde kommer stå värd för SM-veckan vinter 2027.

  • Veckans profil

    Madelaine Pettersson, Spritmuseum

    Madelaine Pettersson

    Spritmuseums kommersiella chef

    Om produktutveckling och att skapa ett levande museum

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-07-18 01:21

      Stockholm får en ny sommarpärla: ”Badholmen Sju Veckor”

      I sommar får Stockholms skärgård ett nytt pulserande hjärta. Under sju veckor förvandlas Badholmen till en levand...

    • 2025-07-18 01:27

      SM-veckan vinter återvänder till Skövde 2027

      Efter att Riksidrottsförbundet och SVT har utvärderat ett antal städer stå det nu klart att Skövde åter kommer st...

    • 2025-07-21 03:37

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 4

      Som ni såg i del 1 – https://www.turismnytt.se/turismnytts-sammanfattning-av-almedalsveckan-2025-del-1/ , 2...

    • 2025-07-18 01:16

      Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween

      När höstmörkret sänker sig förvandlas Gröna Lund, Kolmården och Furuvik till magiska halloweenvärldar. Evenemange...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet