-
Elite Hotels vinner Svenska SEO-priset i kategorin Digital omställning
Genom att tänka kreativt för att fånga upp mer av det sökbeteende som finns på Google, och samtidigt arbeta smart med SEO utifrån både tekniska aspekter och ett gediget innehållsarbete, har Elite Hotels nu tilldelats en ärofylld pallplats och utsetts till vinnare av det Svenska SEO-priset inom kategorin Digital omställning.
Ett av de mest konkurrensutsatta områdena
Hotellsegmentet är ett av de allra svåraste områdena på Google. Förutom OTA’s – stora bokningsjättar online, tar Google själva upp en stor del av utrymmet i sökresultatet genom sina egna sökrutor för hotell.
Det lämnar lite utrymme kvar för hotellaktörer vilket gjort att sajter inom segmentet tvingats tänka stort i termer av kreativitet och strategi. Dessutom rankas detta till ett av de mest konkurrensutsatta områdena. Då klickpriser lätt skenar iväg på Googles särskilt anpassade annonsplatser, Hotel Ads. Något som ställer ytterligare krav på att arbeta smart för att lyckas med synligheten.
Ökade den organiska synligheten med 30 procent
För att möta denna utmaning har Elite Hotels aktivt arbetat med SEO genom att vidta en rad olika åtgärder. Dels tillsatte bolaget tidigt ett dedikerat SEO-team inhouse, och lyfte samtidigt in den digitala byrån Pineberry.
Med hjälp av ett gediget copyarbete för att SEO-anpassa innehåll kunde man snabbt nå en högre organisk rankning på Google. Med effekten av en bättre konvertering på målsidor. Men också att innehåll från sajten i högre grad började spridas mer i sociala medier.
I kombination med att sajten gradvis har förbättrats genom utveckling av tekniska aspekter kunde Elite Hotels öka den organiska synligheten med 30 procent – från en redan hög nivå.
Den växande organiska trafiken är av hög prioritet
Genom att tänka kreativt för att fånga upp mer av det sökbeteende som finns på Google, och samtidigt arbeta smart med SEO utifrån både tekniska aspekter och ett gediget innehållsarbete, har Elite Hotels nu tilldelats en ärofylld pallplats och utsetts till vinnare av det Svenska SEO-priset inom kategorin ”Digital omställning”.
”Ett engagerat och motiverat team med fokus på såväl content som tekniska SEO-aspekter har tagit elite.se till dagens nivå. Vår digitala byrå har med tydlighet drivit ett gediget analysarbete och vi har internt ökat vår produktivitet genom att tillsätta ett dedikerat SEO-team. Arbetet är långsiktigt och den växande organiska trafiken är av hög prioritet. Vårt mål under 2022 är fortsatt fokus på just detta, samt att öka takten i vårt SEO-arbete ytterligare.” Säger Erica Stigerud, Head of Marketing & eCom Operations på Elite Hotels of Sweden.
Information om prisetSvenska SEO-priset uppmärksammar duktiga personer, framstående sajter och e-handlare som lyckats synliggöra sin sajt genom organiskt sök med hjälp av SEO.
Juryn består av Sveriges främsta personer inom SEO. De utser varje år Sveriges topprankade finalister inom 25 kategorier. Där vinnarna koras genom att granska utvecklingen i organisk synlighet över det senaste året.
Läs mer om Svenska SEO-priset här.
- Text: Elite Hotels
- Foto: Elite Hotels
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Inom besöksnäringen kan psykologisk prissättning spela en stor roll för kundens beslut. Taktikon går igenom strategier i detta blogginlägg.
-
Preliminär ansökan inlämnad om att arrangera Fotbolls EM för damer 2029
SvFF och DBU har lämnat in en preliminär ansökan för att arrangera Fotbolls EM 2029. En av de tilltänka värdstäderna är Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Mest under Destination och Insatser/Utmärkelser/Initiativ samt Evenemang, men även Boende
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Affärsmodell.
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen på Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destination Kalmar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Richard Wiegmann tar över som VD för Visit Group
Visit Group, Nordens ledande leverantör av SaaS-lösningar för besöksnäringen välkomnar Richard W...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Stockholms skärgård på TIME:s lista över världens bästa platser
Idag presenterar TIME listan ”The World’s Greatest Places 2025”. Med på listan finns Stockholms skärgård. ...
-
-
Gästbloggare
-