-
Ellery Beach House – En elegant resort för alla en kvart från Stockholm
Förra veckan öppnades ESS Groups nya resort Ellery Beach House på Lidingö och i tisdags fick Turismnytt en visning av anläggningen. ESS Group har lagt stora resurser på att göra det till en upplevelse och reseanledning i sig, precis som man gjort med Steam Hotel och de flesta andra av sina nu tio anläggningar. Det ska vara en hybrid mellan ett cityhotell och en resort. Helst vill man att gästen skall vara där 24-48 timmar och ta del av allt det anläggningen har att erbjuda.
Genomtänkt koncept med 60-70-talskänsla
Hotellets VD Joel Singer, som har en helt annan bakgrund än hotellbranschen, berättar att mycket har gjorts med glimten i ögat och man tänjer lite på gränserna, flirtar med 60-70-talets Palm Springs och plockar upp det positiva i det flärdfulla levernet där med sex, rock’n roll och filmstjärneliv. Man ska få lite känslan av Mad Men.
Allt är också väldigt genomtänkt och gästen skall verkligen ”känna” konceptet. Det skall märkas med alla sinnen att man är på Ellery Beach House och det fungerar. Direkt när man kommer in genom entrén är det speciell, eller snarare passande, musik och en svag odefinierbar behaglig doft av avslappnad hemtrevnad med lyxiga förtecken. Personalen är välkomnande och hela miljön genomsyras av elegans och även lite lagom dekadens. Det ska vara ett ställe man vill ”hänga på”, med flera pooler (dock med tydligt fokus på avkoppling och inte lek), paddelbanor, ett rum med biljard, shuffleboard och på sikt även flipperspel samt barer restauranger och rum att bara softa i.
– Det ska vara lite av ett Disneyland för vuxna, säger Joel, men det skall präglas av elegans och klass som är den röda tråd som är genomgående i all kommunikation.Redan fullbokat!
När man planerade anläggningen var tanken att möten och event skulle stå för 40 procent av verksamheten, men när Coronapandemin kom skrev man ned möteskvoten till 20%. Nu efter att ha haft öppet i en vecka ser man att möten redan står för 40 procent, berättar Joel. Dessutom är anläggningen redan, imponerande nog, fullbokad hela september, börjar närma sig fullbokad i oktober och även november ser bra ut! Det märktes också när vi kom dit för parkeringen var helt full och det stod bilar längs vägen redan ett par hundra meter före man kom fram. Just kommunikationerna till anläggningen på Lidingös yttersta udde är en utmaning med en del kvar att jobba på. VDn berättade att det fortfarande pågår viss byggverksamhet som upptar en del av parkeringsytan, man jobbar på att få pendelbåtslinjerna som passerar att stanna vid Elfviks brygga som ligger fem minuter bort och tittar på lösningar med shuttlebussar eller liknande. Dessutom blir det extremt stor belastning när man har 100% bokat på privatsidan och samtidigt samtliga konferensrum bokade med huvudsakligen dagkonferenser som det var den dagen.
Vad har då anläggningen att erbjuda mer konkret?
Receptionen är sammanbyggd med lobbybaren och lobbyn är ljus och luftig med behagliga loungegrupper och en brasa. I direkt anslutning finns aktivitetsytan med shuffleboard, pingis och biljard. Restaurangen Palmers är elegant men ger ändå ett familjärt och hemtrevligt intryck och konceptet är osvenskt, familystyle dining med lätta rätter och smårätter.
En trappa ned hittar man baren/restaurangen Coco som beskrivs som en retreat club med en centralt placerad eldstad dit man kan komma i badrock efter badet eller smart casual före middagen. Fri klädsel med andra ord, lite som en relaxavdelning men öppen för alla och inte tyst utan med liv och rörelse, musik och stim. I anslutning ligger också ett lite mörkare Fire View Room med brasa och dagbäddar som bjuder in till en avslappnad stämning samt det glasade utrymmet med ett tjugotal dagbäddar som är öppet mot pool och Beach Club. Vid poolen finns ytterligare en bar som kan höjas upp ur pooldäcket! Totalt finns det tre uppvärmda utomhuspooler.
Elva möteslokaler och 122 rum
Ellery Beach House har ingen regelrätt spa-avdelning men en inomhuspool och fyra behandlingsrum med egen personal som erbjuder en begränsad meny med enklare behandlingar. Här finns också ett mindre men välutrustat gym. Utanför finns boulebanor, padelbanor, hav och natur.
De totalt 122 rummen finns i två storlekar, 14 respektive 21 kvadratmeter, men har ändå rejäla sängar och i alla rum finns små kaxiga budskap på den vackra dörren till badrummet. Ett badrum som givetvis passar väl in i den eleganta stilen som präglar hela anläggningen. Väggarna i både boendedelarna och övriga utrymmen pryds av tavlor av alla de slag, fotokonst, målningar, reklamaffischer med mera som alla förstärker helhetskänslan, stilen och tidsandan.
Möteslokalerna som är elva till antalet toppas av ett stort konferensrum/ballroom för 250 personer.
Även om man säger att det ska vara ett ställe för alla och bara ligger 20 minuter från stan, så är detta givetvis inte något som fungerar överallt och kan kopieras till oändlighet för att bli det ”nya normala” och lösningen på den kris hela branschen präglas av. Däremot är det ett bra exempel på hur kreativitet och nytänk, att tänja på gränser och gå långt utanför ”standardhotellboxen” kan skapa något framgångsrikt som kan vara en av flera vägar framåt för branschen.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: ESS Group/Jakob Norrby
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
-
Gästbloggare
-