-
Ett rekordår för arenabolaget Got Event i Göteborg
Evenemangsåret 2022 började trevande med publikbegränsningar och inställda evenemang på grund av pandemin. Efter att restriktionerna släpptes utvecklades det till ett rekordår på flera sätt för Got Event. Bland annat ett totalt publikrekord med över 1,8 miljoner arenabesökare.
”Det känns fantastiskt att kunna blicka tillbaka på ett formidabelt evenemangsår. Tillsammans med våra arrangörer gjorde vi vårt yttersta för att flytta fram alla evenemang från pandemiåren och det innebar en fullmatad kalender. Längtan efter upplevelser och liveevenemang var stor och publiken mötte upp på ett enastående sätt.” Summerar Got Events VD, Lotta Nibell.
Flera publikevenemang kunde inte genomföras
Rekordsiffrorna ska ses i ljuset av att flera stora publikevenemang inte kunde genomföras på Scandinavium under första delen av året.
På grund av pandemirestriktioner fick både Disney On Ice, Melodifestivalen och Gothenburg Horse Show ställas in. Vanligtvis lockar dessa evenemang över 130 000 besökare tillsammans och då hade 2022 års publiksiffra närmat sig 2 miljoner besökare.
Nyckeltal för 2022
◆ Antal evenemang: 393
◆ Antal evenemangsbesökare: 1 842 885 (All Time High)
◆ Turistekonomisk effekt: 1,8 miljarder kronor [1]◆ Antal konserter på Ullevi: 13
◆ Totalt antal besökare: 786 910
◆ Arenarekord: Håkan Hellström, 27 augusti 2022: 71 977◆ Egenfinansiering: 63 procent
◆ Koncernbidrag: cirka 130 miljoner kronor för samtliga arenor inklusive Valhallabadet.Läs mer om Got Event på Turismnytt här.
[1] Så mycket pengar spenderade turisterna i samband med sitt besök i Göteborg. Till exempel på hotellnätter, restaurangbesök och shopping. Uppskattningen är baserad på kundundersökningar från Ullevi, Scandinavium och Gamla Ullevi.
- Text: Got Event
- Foto: Got Event/Anna-Lena Lundqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -25
Veckans nyheter om svensk besöksnäring, denna vecka mest under Destination, Boende och Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Destination Östersund nominerade till pris för Bästa Värdskap 2024
Destination Östersund är nominerade till Visitas pris för Bästa Värdskap 2024. Totalt är det tolv som tävlar om utmärkelsen.
-
Allt för Sjön 2025 – en inspirerande mässa med sikte på framtiden
Den 88:e upplagen av båtmässan Allt för Sjön har nyligen avslutats. Tusentals besökare samlades för att fira sjölivets glädje.
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Af...
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destinat...
-
-
Gästbloggare
-