-
Ett rekordår för arenabolaget Got Event i Göteborg
Evenemangsåret 2022 började trevande med publikbegränsningar och inställda evenemang på grund av pandemin. Efter att restriktionerna släpptes utvecklades det till ett rekordår på flera sätt för Got Event. Bland annat ett totalt publikrekord med över 1,8 miljoner arenabesökare.
”Det känns fantastiskt att kunna blicka tillbaka på ett formidabelt evenemangsår. Tillsammans med våra arrangörer gjorde vi vårt yttersta för att flytta fram alla evenemang från pandemiåren och det innebar en fullmatad kalender. Längtan efter upplevelser och liveevenemang var stor och publiken mötte upp på ett enastående sätt.” Summerar Got Events VD, Lotta Nibell.
Flera publikevenemang kunde inte genomföras
Rekordsiffrorna ska ses i ljuset av att flera stora publikevenemang inte kunde genomföras på Scandinavium under första delen av året.
På grund av pandemirestriktioner fick både Disney On Ice, Melodifestivalen och Gothenburg Horse Show ställas in. Vanligtvis lockar dessa evenemang över 130 000 besökare tillsammans och då hade 2022 års publiksiffra närmat sig 2 miljoner besökare.
Nyckeltal för 2022
◆ Antal evenemang: 393
◆ Antal evenemangsbesökare: 1 842 885 (All Time High)
◆ Turistekonomisk effekt: 1,8 miljarder kronor [1]◆ Antal konserter på Ullevi: 13
◆ Totalt antal besökare: 786 910
◆ Arenarekord: Håkan Hellström, 27 augusti 2022: 71 977◆ Egenfinansiering: 63 procent
◆ Koncernbidrag: cirka 130 miljoner kronor för samtliga arenor inklusive Valhallabadet.Läs mer om Got Event på Turismnytt här.
[1] Så mycket pengar spenderade turisterna i samband med sitt besök i Göteborg. Till exempel på hotellnätter, restaurangbesök och shopping. Uppskattningen är baserad på kundundersökningar från Ullevi, Scandinavium och Gamla Ullevi.
- Text: Got Event
- Foto: Got Event/Anna-Lena Lundqvist
-
Nu öppnar Wisdome Stockholm – Tekniska museet firar 100 år
En omslutande upplevelsearena för vetenskap och ett arkitektoniskt mästerverk. Snart öppnar Wisdome Stockholm på Tekniska museet.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – november 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en lägesbild. Efterfrågan på hotell har varit rätt god under november.
-
Stockholm kraftsamlar för näringslivs- och destinationsutveckling
Från 2024 etablerar staden ett samlat näringslivs- och destinationsbolag. Tre bolag blir ett - Stockholm Business Region.
-
Aurora Safaris vinner Stora Turismpriset 2023
Aurora Safaris har utsetts till vinnaren av Stora Turismpriset 2023. De hyllas för sitt bidrag till att sätta Sverige på världskartan.
-
Ny Hotellpodd för dom som bor, arbetar på eller bara älskar hotell
I en ny Hotellpodd diskuterar Hans Kanold och Jonatan Kruse tillsammans med gäster hotellindustrins olika sidor och aspekter.
-
HRF – Camping får ett intressenätverk i Riksdagen
Riksdagen får ett nytt intressenätverk. Det är campingnäringen anfört av Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund som bildat det.
-
Strawberry öppnar nytt hotell vid besöksmålet Liseberg
Med Balder, vattenvärlden Oceana och Ullevi som närmaste grannar öppnar Strawberry 2026 sitt femtonde hotell i Göteborg.
-
Placebranders Day arrangeras i Jönköping 2024
Den 5 september 2024 möts de som jobbar med platsutveckling i Jönköping. Placebranders Day samlar besökare från hela Sverige.
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Turismnytts nya bloggare Bianca lär dig hur du kan använda AI-verktyget ChatGPT till alltifrån enkel textproduktion till att skapa nya attraktiva paketupplevelser och mycket mer.
-
Taktikon – framtiden för lojalitet i hotellbranschen är personlig
Här utforskar Taktikon framtidens syn på lojalitet i hotellbranschen. Samt hur teknologi kan vara nyckeln till att skapa och behålla gäster.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Är du en dynamisk besöksnäringsföretagare som kämpar med att få tiden att räcka till? Då är ChatGPT en riktig gam...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Evenemang, Musee...
-
Fånga framtiden 2024 med Kairos Future
Vi på Turismnytt undrade lite vad som är på gång hos vår partner Kairos Future och bad om en liten rapport oc...
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Accessibility Business är den nya tillgänglighetskonsultfirman som drivs av Magnus Berglund, tidigare tillgänglig...
-
-
Gästbloggare
-