-
Eurostop Arlandastad går i graven och ger plats för Sveriges nya mötesdestination
Nu försvinner köpcentret Eurostop Arlandastad för att ge plats åt Nordens närmaste mötes- och eventarena, Scandinavian XPO, vid E4:an.
Med mindre än ett år kvar till nyöppning byter också Quality Airport Hotel Arlanda namn till Quality Hotel Arlanda XPO. Detta för att tydliggöra att verksamheten arbetar med Scandinavian XPO.
En gammal era går i graven
Under 90-talet var Eurostop en kedja av bemannade rastplatser med inslag av shopping, hotell, restauranger och bensinstationer med lastbilschaufförer som främsta målgrupp.
Eurostop Arlandastad har funnits sedan 1992 och köptes av Arlandastad Holding 2017 för att omvandlas till att bli en del av den nya mötesdestinationen Scandinavian XPO.
”När Eurostop-skyltarna nu plockas ned från fastigheten går en gammal era i graven. Många förknippar idag fastigheten med det gamla Eurostop köpcentret, i och med både namnbyte och nedtagning av de gamla skyltarna ges möjlighet till framväxten av vår nya mötesdestination Scandinavian XPO – nu är nya tider och nya möjligheter.” Säger Dieter Sand, VD för Arlandastad Holding.
Quality Airport Hotel Arlanda byter namn
I samband med detta byter också Quality Airport Hotel Arlanda namn till Quality Hotel Arlanda XPO. Detta för att ytterligare optimera och tydliggöra att verksamheten arbetar tillsammans med Scandinavian XPO.
Hotellet nyöppnas i november 2020 med en ny tillbyggnad samt en omfattande renovering av det befintliga hotellet och utökar till 421 hotellrum.
“Vårt starka varumärke tillsammans med Scandinavian XPO utgör en viktig grund för Destination Arlandas värdeskapande och kännedom. Med vår kapacitet, erfarenhet och passion för möten kommer vi tillsammans kunna erbjuda en mötesdestination i världsklass, därför var namnbytet ett naturligt steg för oss.” Säger Jessica Carlde, hotelldirektör på Quality Hotel Arlanda XPO.
I november 2020 slår Scandinavian XPO upp dörrarna till tre stora mässhallar, hotell och restauranger. Läs mer om den nya mötesdestinationen här.
- Text: Arlandastad Holding & Quality Hotel
- Foto: Arlandastad Holding
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
Vrak - Museum of wrecks samarbetar med The museum of World War II i Gdansk och deltar i ett konferensevent den 25 januari.
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Under 2024 välkomnade Marinmuseum i Karlskrona 215 174 besökare och ser en positiv utveckling me...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska och minnesvärda upplevelser. Göta kanal erbjuder en helt un...
-
-
Gästbloggare
-