-
Evenemangsbiljetten är Årets julklapp 2021
Pandemin har kännetecknats av social distansering, frenetisk handtvätt och nöjen som antingen åtnjutits inom hemmets fyra väggar eller ute i naturen. När sociala och kulturella aktiviteter återigen blivit möjliga har svenskarna snabbt visat vad som saknats dem mest under pandemin – att roa sig, inspireras av kultur och få uppleva saker tillsammans. Därför är Årets julklapp 2021 evenemangsbiljetten.
Svenskar längtar efter evenemang
För trettiofjärde året i rad utses Årets julklapp av HUI. Till följd av pandemin har både 2020 och 2021 präglats av inställda och uppskjutna evenemang. När restriktionerna nu hävs märks en vilja att komma ut och träffa människor i sociala sammanhang.
Biljettåterförsäljaren Ticketmaster rapporterar om en uppgång i besök på hemsidan och köp av biljetter med över 100 procent. Enligt konsertarrangören Luger har biljetter till artister som Thåström, Amason och Yung Lean sålt slut rekordsnabbt och en match i damallsvenskan slog nyligen publikrekord – det är tydligt att vi svenskar längtar efter att uppleva evenemang igen.
När det nu går kommer kulturevent, livesport och andra sociala upplevelser att ta större plats i våra liv framöver.
“I år är den mest eftertraktade julklappen det vi har ett uppdämt behov av, nämligen biljetter till kultur- eller sportevenemang. Och det påverkar i sin tur även andra delar av handeln. Vi ser tydligt hur evenemang, rekreation och kultur skapar behov och fungerar som en motor också för annan typ av konsumtion.” Säger Emma Hernell, VD på HUI.
Bidrar till att driva konsumtionen
Under det senaste året har det blivit tydligare hur konsumtionen i olika branscher hänger ihop. När stora delar av samhället har varit stängt har konsumtion kopplad till det sociala livet uteblivit. Det har varken funnits behov av att köpa nya kläder eller gå till frisören.
När människor nu börjar röra sig i samhället och delta i evenemang bidrar det även till att driva konsumtionen i andra delar av detaljhandeln och besöksnäringen som fått stå tillbaka under pandemin.
“Evenemangen får oss att vilja vara fina. Det kan leda till att vi behöver gå till frisören eller uppdatera vår garderob. Innan eventet kanske vi går på restaurang, eller så hänger vi kvar på stan efter jobbet och strosar i butiker. I konsumtionslandskapet driver olika branscher varandra.” Säger Emma Hernell.
Motivering
Efter ett och ett halvt år i socialt ide med hemarbete, videosamtal och mjukisbyxor är det dags för svenskarna att återigen leva livet tillsammans med andra. Från fjälltoppar till fotbollsmatcher, tv-soffan till teaterscenen och videosamtal till verklighet. 2022 kommer präglas av socialt umgänge, rekreation och uppdämt behov av att uppleva. Årets julklapp 2021 är evenemangsbiljetten.
Hur kriterierna uppfylls
Med utgångspunkt i rådande samhällstrender och svenskarnas aktuella och framtida konsumtionsbeteenden utses Årets julklapp utifrån tre kriterier, varav minst ett måste uppfyllas:
♦ Årets julklapp ska representera den tid vi lever i.
Om 2020 var året vi spenderade hemma och i naturen så är 2021 året vi kan gå tillbaka till aktiviteter som inte fått äga rum sedan pandemins start. Evenemangsbiljetten representerar glädjen över att få återgå till teatrar, fotbollsmatcher, konserter och andra liveupplevelser.
♦ Årets julklapp ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse.
Under pandemin har det varit omöjligt att dela upplevelser fysiskt med andra. Suget efter att besöka teatrar, biografer och fotbollsmatcher har vuxit sig starkt under lång tid. Nu finns äntligen möjligheten att uppleva saker tillsammans igen.
♦ Årets julklapp ska svara för ett stort försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.
Flera återförsäljare har rapporterat om utsålda evenemang och högt tryck från publiken. Pandemin har tydligt visat hur olika typer av konsumtion hänger ihop. Årets julklapp är en del av konsumtionslandskapet och kommer därför stå för ett större försäljningsvärde än enbart biljetternas värde.
- Text: HUI Research
- Foto: HUI Research
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-