-
Finalisterna till Värmlands Turismpris och Årets Uppstickare
Nu är det klart vilka som är finalisterna till Värmlands Turismpris och Årets Uppstickare. Tre aktörer i varje kategori har utmärkt sig genom nytänkande, engagemang och utveckling inom besöksnäringen i Värmland.
Priserna delas ut under Värmlands Besöksnäringsdagar den 6–7 november på Hotell Gustaf Fröding i Karlstad, där vinnarna också kommer att avslöjas.
”Vi har återigen fått in många fina nomineringar och valet att sålla fram tre finalister i de båda kategorierna var förstås inte lätt. Värmland har många aktörer inom besöksnäringen att vara stolta över.” Säger Mia Landin, VD på Visit Värmland.
Årets Uppstickare 2025
Årets Uppstickare tilldelas en aktör som genom nytänkande, utveckling av befintlig verksamhet eller nystart, utmärkt sig inom besöksnäringen i Värmland. Finalister utses av Visit Värmland efter nomineringar från kommunerna.
Finalister Årets Uppstickare:
◆ Elofshäll Must & Cider.
◆ Syrén Gastronomi AB.
◆ Stiftelsen Krigsflygfält 16.Läs motiveringarna för finalisterna här.
Värmlands Turismpris 2026
Värmlands Turismpris uppmärksammar och belönar företag och organisationer som gjort betydande insatser för besöksnäringen i Värmland och bidragit till att göra regionen till en attraktiv destination för både turister och invånare.
Vinnaren blir även Värmlands nominering till Stora Turismpriset. Kriterierna för priset fokuserar på nytänkande och innovation, hållbarhet samt spridning av kunskap och kompetens inom besöksnäringen. Priset kan nomineras av allmänheten och vinnaren utses av en jury på Visit Värmland.
Redan nu delas Värmlands Turismpris för år 2026 ut. I våras delades priset för 2025 ut av den ekonomiska föreningen Visit Värmland en allra sista gång. De är idag ett regionalt aktiebolag.
Finalister Värmlands Turismpris:
◆ Borgviks Gård.
◆ Ölme Prästgård.
◆ Rackstadmuséet.Läs motiveringarna för finalisterna här.
Här kan ni läsa mer om Värmland på Turismnytt.
- Text: Visit Värmland
- Foto: Visit Värmland
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-