-
Flygbolaget BRA ingår ett långsiktigt avtal med SAS
Flygbolaget BRA har ingått ett avtal som innebär att de efter årsskiftet kommer att flyga på uppdrag av SAS, primärt med Arlanda som bas. Uppdraget är värt omkring sex miljarder och sträcker sig över sju år.
Satsningen innebär att flygplansflottan kommer att utökas och fler piloter samt mer kabinpersonal kommer att rekryteras. BRA fortsätter att flyga alla linjer som vanligt med Bromma som huvudflygplats fram till och med december 2024.
”Det här samarbetet med SAS gör att vi både kan ta ansvar för flyginfrastrukturen i Sverige samtidigt om vi stärker verksamheten långsiktigt och säkrar jobb inom bolaget trots en utmanande inrikesflygmarknad.” Säger Per G. Braathen, styrelseordförande och ägare av BRA.
Inrikesmarknaden är betydligt mindre än före pandemin
De senaste åren har BRA utvecklat affärsområdet kontraktsflygningar åt researrangörer och andra flygbolag. Detta utgör idag mer än hälften av verksamheten vid sidan om inrikes reguljärflyg. Inrikesmarknaden är betydligt mindre än den var före pandemin, samtidigt som efterfrågan på kontraktsflygningar har ökat. Vilket lett till beslutet att inte fortsätta med reguljärverksamheten.
”Vi satsar nu på det affärsben som har bäst marknadsmässiga förutsättningar. Vårt fokus just nu är att flyga våra kunder som vanligt ända fram till årsskiftet. Från och med nästa år kommer vi att flyga resenärer, men inte själva sälja biljetterna.” Säger Ulrika Matsgård, VD för BRA.
Varsel rörande marktjänster och utökning av flygplansflottan
Flygbolaget BRA kommer att anpassa organisationen utifrån en renodling av verksamheten utan den olönsamma reguljäraffären. Beslutet innebär att ett varsel kommer att läggas under dagen som berör marktjänster och administrativa funktioner.
Samtidigt kommer det att ske en utökning av flygplansflottan och det finns rekryteringsbehov av flygplansbesättningar. Fackliga organisationer och medarbetare är informerade.
Här kan ni läsa mer om BRA på Turismnytt.
- Text: Flygbolaget BRA
- Foto: Flygbolaget BRA
-
Seniordagen – möt 30 000 potentiella kunder på en dag
Seniordagen erbjuder en möjlighet för besöksnäringens företag att delta som utställare under evenemanget i maj.
-
Visit Sweden – korta kunskapstäta digitala föreläsningar om den globala resenären
Visit Sweden erbjuder korta föreläsningar om den globala resenären. Dessa gör det enklare för företag att förstå internationella målgrupper.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -25
Veckans nyheter om svensk besöksnäring, denna vecka mest under Destination, Boende och Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Destination Östersund nominerade till pris för Bästa Värdskap 2024
Destination Östersund är nominerade till Visitas pris för Bästa Värdskap 2024. Totalt är det tolv som tävlar om utmärkelsen.
-
Allt för Sjön 2025 – en inspirerande mässa med sikte på framtiden
Den 88:e upplagen av båtmässan Allt för Sjön har nyligen avslutats. Tusentals besökare samlades för att fira sjölivets glädje.
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när den nya restaurangen öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsn...
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige...
-
-
Gästbloggare
-